Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Chiuri ilk koleksiyonunu, 2026-27 Sonbahar/Kış sezonu için, gelecek yıl Şubat ayında Milano Moda Haftası kapsamında sunacak.
Maria Grazia Chiuri, bugün yapılan açıklamaya göre Fendi’nin yeni kreatif direktörü olarak atandı. Chiuri ilk koleksiyonunu, 2026-27 Sonbahar/Kış sezonu için, gelecek yıl Şubat ayında Milano Moda Haftası kapsamında sunacak. Bu atama, Chiuri’nin Dior’daki kreatif direktörlük görevinden ayrılmasından altı ay sonra gerçekleşti. Aynı zamanda bu gelişme, onun için bir nevi eve dönüş anlamına geliyor: Roma doğumlu olan Chiuri, 1989 ile 1999 yılları arasında Fendi’de aksesuar tasarımcısı olarak çalışmış, markanın ikonik parçası hâline gelen çantanın geliştirilmesine öncülük etmişti.
Fotoğraf: Getty Images
LVMH Grubu Başkanı ve CEO’su Bernard Arnault, atamayla ilgili şunları söyledi: “Maria Grazia Chiuri, günümüz modasının en büyük yaratıcı yeteneklerinden biri. Moda konusundaki cesur vizyonunu paylaştıktan sonra, LVMH Grubu çatısı altında yaratıcılığını ifade etmeye, Fendi’de devam etmeyi seçmesinden büyük mutluluk duyuyorum. Fendi ekipleriyle çevrili ve kalbine yakın bir şehirde, Maria Grazia’nın markanın eşsiz mirasını yaşatırken, Fendi’nin sanatsal yenilenmesine ve gelecekteki başarısına katkıda bulunacağından hiç şüphem yok.”
Fendi, Kim Jones’un Ekim 2024’te görevinden ayrılmasından bu yana özel bir kadın giyim kreatif direktörüne sahip değildi. Markanın kurucuları Adele ve Edoardo Fendi’nin torunu olan ve markanın miras taşıyıcısı konumundaki Silvia Venturini Fendi, erkek giyimden sorumlu olan mevcut görevine ek olarak kadın giyim sorumluluğunu da üstlenmişti. Fendi’nin 100. yıl sezonu olan 2025 boyunca, her iki koleksiyonu da o yönetti. Ancak 29 Eylül 2025’te, Venturini Fendi, tasarım görevlerinden onursal başkan unvanıyla daha temsilî bir role terfi etti.
Fendi’nin başkanı ve CEO’su Ramon Ros, Chiuri’nin gelişiyle ilgili şu açıklamayı yaptı: “Maria Grazia’yı ekibimize katmaktan büyük heyecan duyuyorum. Bir kreatif direktörün rolü artık yalnızca güzel kıyafetler tasarlamak değil; bir kültür yaratmak ve yaşadığımız dünyaya ayna tutmaktır. Onun yeteneği ve vizyonu, Fendi’nin mirasını güçlendirmede, marka bünyesindeki geleceğin yaratıcılarını şekillendirmede ve İtalyan zanaatkarlığına olan bağlılığımızı derinleştirmede kilit rol oynayacaktır.”
Ramon Ros, Temmuz ayında üstlendiği CEO’luk göreviyle birlikte markada yenilenme sürecini başlatmayı hedefliyor. Fendi’nin kadın giyimi koleksiyonu, 2020 yılında Kim Jones’un atanmasından önce, 1965’ten 2019’daki ölümüne kadar efsanevi tasarımcı Karl Lagerfeld tarafından hazırlanıyordu. Ros, daha önce Dior’da Jones’la birlikte kadın ve erkek koleksiyonlarını yöneten Chiuri’nin, şimdi Fendi’ye güncellik ve yeni bir anlam kazandırmasını umuyor.
Maria Grazia Chiuri, atamayla ilgili şu açıklamayı yaptı: “Kariyerime, markanın kurucuları olan beş kız kardeşin rehberliğinde başlama ayrıcalığına sahip biri olarak, Fendi’ye onur ve mutlulukla geri dönüyorum. Fendi, her zaman sektörün birçok yaratıcı ismi için bir yetenek ocağı ve başlangıç noktası oldu. Bu da, bu beş olağanüstü kadının, vizyon ve yeteneği kuşaklar boyu besleyip destekleme konusundaki eşsiz becerilerinden kaynaklanıyor. Bu olağanüstü kadınlar tarafından kurulmuş markanın tarihine yeni bir bölüm yazma görevini bana verdiği için Bay Arnault’ya minnettarım.”
Bugünkü atama, coğrafi açıdan da Chiuri için oldukça uygun, zira Fendi’nin merkezi Roma’da bulunuyor. Paris merkezli Dior’dan ayrılmasının ardından Chiuri, tamamen Roma’ya yerleşti ve burada, şehrin tarihi sahne sanatları mekanlarından biri olan Teatro Della Cometa’nın restorasyonu gibi tutku projeleri üzerinde çalıştı.
Chiuri, 1999 yılında yaratıcı ortağı Pierpaolo Piccioli ile birlikte Fendi’den ayrıldığında, yöneldikleri adres yine bir başka Romalı modaevi olan Valentino idi. Markanın kurucusu Valentino Garavani’nin 2008’de emekli olmasıyla kısa süreliğine kreatif direktörlük yapan Alessandra Facchinetti’nin ardından, Chiuri ve Piccioli ortak kreatif direktörler olarak göreve getirildi. Chiuri, Valentino’da geçirdiği son derece başarılı yedi yılın ardından 2016 yılında Raf Simons’un yerine Dior’a transfer edildi.
Chiuri, Dior’da markanın tarihindeki ilk kadın baş tasarımcı olarak kadın giyim koleksiyonlarından sorumlu oldu. Markanın kürasyon yaklaşımını tamamen değiştirdi; özür dilemeyen, merkezine kadınları alan bir mesaj vermeye odaklandı. Bu ton, 2017 İlkbahar/Yaz çıkış koleksiyonundaki “We should all be feminists (Hepimiz feminist olmalıyız)" yazılı tişörtlerle net biçimde ortaya kondu. Judy Chicago, Faith Ringgold, Eva Jospin ve Mickalene Thomas gibi kadın sanatçılarla işbirlikleri yapıldu. Aynı zamanda aksesuar konusundaki tüm uzmanlığını Dior’a taşıdı ve markanın geleneksel olarak Frankofon (Fransız merkezli) odaklı yaratıcı çevresini genişletmek adına farklı ülkelerden zanaatkarlar ve sanatçılarla birlikte çalıştı.
HSBC’nin verilerine göre, Dior’un satışları 2017’de 2,2 milyar avrodan 2023’te 9,5 milyar avroya yükseldi. Ve şimdi, Chiuri, bu zengin moda birikimini, kariyerine başladığı o markaya yani Fendi’ye adama fırsatına sahip.