Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Covid-19’un Türkiye’de restorancılığın dijitalleşmesine vesile olduğuna inanan Lucca’nın sahibi Cem Mirap 2021’de bu sürecin daha da gelişerek evrim geçireceğini açıklıyor.
Fotoğraf: Greg Harris, Vogue ABD, Kasım 2017
Restoranların kapılarının kapanmasıyla eve servis ve catering hizmeti 2020’nin yükselen akımları arasında yer alıyor. Bu anlamda Lucca’nın sahibi Cem Mirap da ses getiren yatırımlara imza attı. Önce L’Express by Lucca ile Lucca’nın en sevilen lezzetlerini evimize getirdi ardından kurduu Fuudy aplikasyonu ile İstanbul’da lüks paket servisi dönemini başlattı. Mirap ile tüm bu yenilikler ile 2021’in ilk günlerinde sektörün geleceğini konuştuk.
2020’ye girerken herkes kendi alanında birçok farklı akımlar meydana geleceğini öngörmüştü. Ancak yılın başında tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 salgınıyla birlikte bu akımların bir kısmı gerçek olurken, bir kısmının yerini hiç beklenmedik alışkanlıklar aldı. Geçtiğimiz yıl sizi en çok şaşırtan değişiklik ne oldu?
Covid-19 salgınıyla birlikte eğlence ve yiyecek - içecek dünyası bugüne kadar daha önce hiç karşılaşmadığı bir kriz ve yeni düzenle karşı karşıya kaldı. Bundan birkaç sene önce maske ile sosyalleşeceğimizi veya masamızda antiseptik olmadan restoranda oturamayacağımızı düşünemezdik. Ayrıca herkes evde kendi yaşam alanlarını yarattı. Sevilen restoranlar evlere catering hizmeti yapmaya başlarken eğlence hayatı da sanal partilerle evlere taşındı. Bunlara ek olarak açık alanda ya da evde yeni tür bir sosyalleşme yöntemleri başladı. Herkes kendine göre bir çözüm üretti ve ileriki dönemde bunların da artacağına inanıyorum.
Sizce 2021’e damgasını vuracak 5 trend nedir?
- Moda, sanat ve yeme-içmede markaların online varlıklarının büyümesi. Digitalleşme ve e- ticaretin yükselişi.
- Bu dönemde herkes yediği yemeği sorgulamaya başlar oldu. 2021’de de yediğimiz yemeğin doğallığını ve kökenini sorgulamaya devam edeceğiz. Bu da beraberinde iyi gıdaya olan ilginin artmasına neden olacak.
- Aşı ile birlikte salgının sona ermesi seyahetlerin artmasına neden olacak, özellikle outdoor tatillerde bu yıl çeşitliliğin artması bekleniyor.
- Her sektörde dayanışma ve kolektif hareket etme dürtüsünün gelişmesi. Çünkü sektörlerin yaşadığı ekonomik zorluklar bunun önemini daha da anlaşılır hale getirdi.
- Restoranların ve şeflerin markalarını pakete veya eve servise uygun hale getirmesi. Bu amaca uygun markalar geliştirmesi. pandemiden sonra da devam eden bir trend olacak çünkü bu dönüşüme iyi adapte olan markalar buradaki potansiyeli görmeye başladılar.
Genel olarak hijyene olan bakışımızın ve dikkatimizin hem yeme-içme sektöründe hem de diğer sektörlerde artmasını 2021’de trend olacak konular asında görüyorum.
Teknolojinin bu değişim üstünde etkileri neler olacaktır?
Bu dönemde markaların koşullara uyum sağlamasının çok önemli olacağını düşünüyorum. Artık markaların fiziksel varlıklarından öte, dijital olarak var olmasının ve bu şekilde de hizmet verebilmelerinin hem yeni bir iş modeli hem de yeme-içme sektörünün bir parçası olarak devam edeceğini öngörüyorum. Bunlara uyum sağlayan restoranlar için de değişik açılımların oluştuğu değişik bir süreçten geçiyoruz.
Peki 2021’in eski yıllara oranla en büyük farkı ne olacak?
Çok fazla değişimlerin yaşandığı sıradışı bir yıl olacak. Hem değişim hem normale dönme aynı anda devam edecek diye düşünüyorum. Hiç şüphesiz 2021 dahil olmak üzere önümüzdeki 1-2 yıl pandemiden dolayı oldukça zor geçecek. Yeme-içme sektörünün bu süreçte hizmet çeşitliği olarak bir değişim sürecine gireceğini de eklemek isterim.
Evde yemek anlayışı Türkiye’de hızlı bir yükselişte. En sevdiğimiz restoranlar bu süreçte sizin de belirttiğiniz gibi evimize taşındı. Sizce bu kalıcı bir akım mı? 2021’de yeme-içme sektöründe tüketici davranışlarında neler ön görüyorsunuz?
Aşının bulunması ve havaların ısınmasıyla hayat da, restoranlar da fiziksel olarak yavaş yavaş normale dönecek ancak arkamıza baktığımızda bu dönem yeni bir iş modeli de yaratmış olacak. Bu değişime adapte olmayı başarmış ve kendine göre başarılı çözümler üreten restoranlar bir şekilde kendilerine yeni gelir kapısı da açmış oldu. Dünyada lüks ve premium segmentte restoranların paket servisi yapması New York, Londra gibi şehirlerde salgın öncesinde de gelişen bir trenddi.
Pandemi her sektörde olduğu gibi hem dünyada hem Türkiye’de restoranların dijitalleşme sürecini hızlandırdı. Bunu özellikle yeni online markalar ve menüler oluşturarak yapan mekanlar büyük ses getirdi. Ayrıca online yeni marka yaratmak, fiziksel bir restoran yatırımı yapmaya göre restoranlar açısından daha az maliyetli ve oldukça kolay bir yatırım türü. İleride yeme-içme sektöründeki birçok markanın bu yeni iş modeline adapte olacağını ve çok daha farklı yeni fikirler yaratacağını düşünüyorum. Çünkü bu dönüşüme ayak uydurmaya başlayan markalar buradaki potansiyeli görmeye başladı. Ben de bir arkadaşım ile beraber Fuudy aplikasyonunu yarattım. Fuudy hem kendi markalarımı, hem de İstanbul’un diğer iyi tanınmış markalarını evlere taşıyan lüks paket servisi platformu. Hızlı bir başlangıç yaptık, gün geçtikçe de büyüyoruz. Pandemiden sonra da büyümeye devam edeceğimize inanıyorum.