Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Dior’un tarihindeki ilk kadın kreatif direktörü olarak 2016 yılında göreve başlayan Maria Grazia Chiuri, yeni kitabıyla Dior'un feminist ruhunu selamlıyor.
Dior’un tarihindeki ilk kadın kreatif direktörü olarak 2016 yılında göreve başlayan Maria Grazia Chiuri, ilham verici işlerine bir yenisini daha ekledi. Maria Grazia Chiuri'nin yeni fotoğraf kitabı kadınlık üzerine çarpıcı bir yorum getiriyor.
Chiuri'nin, “Dior’un kaleydoskopları anımsatan vizyonunu yansıttığını” söylediği "Her Dior: Maria Grazia Chiuri's New Voice" isimli kitap Rizzoli New York tarafından basılarak raflardaki yerini aldı.
Chiuri'nin ifadesiyle “yaşayan” bu proje, Chiuri'nin Dior'daki çalışmalarını yorumlayan ve "kadınlık üzerine çok sayıda fikri" temsil eden, dünyanın dört bir yanından çığır açan kadınların 160 fotoğrafını içeriyor. "Her Dior: Maria Grazia Chiuri's New Voice" isimli bu antoloji; aralarında Nan Goldin, Sarah Moon, Coco Capitán, Katerina Jebb, Zoë Ghertner, Sarah Waiswa, Kristin-Lee Moolman, Jodi Bieber ve Bettina Rheims gibi isimlerin olduğu “birçok sesi” bir araya getiriyor.
Chiuri, Dior’un ilk kadın kreatif direktörü olarak atandığı 2016 yılından bu yana, kadınlar için kadın modası yaratarak 74 yıllık couture devinin ruhunun anlatısını tekrar kazanmayı amaçlıyor. Üstelik bu anlatı kıyafetlerin de ötesine, fotoğraftan kavramsal tasarıma kadar uzanıyor. Örneğin, 2019 koleksiyonu için İtalyan sanatçı Bianca Menna’yı davet etmiş, Menna'nın şiirlerinden birini duvarlara heceleyen oto portrelerine yer vermişti. Bir sonraki sezonun haute couture gösterisi ise Judy Chicago'nun şişirilebilir bir ana tanrıça heykelinin “rahminde” gerçekleşmişti. O gösteride yer alan iki sanatçı, şimdi de “Her Dior” adlı çalışmanın kapağında yer alıyor. Koleksiyonu verdiği feminist mesajlarla dikkat çekmişti. Nijeryalı yazar Chimamanda Ngozi Adichie’nin 2014 yılında “We Should All Be Feminists” adlı kitabından ilham alan tişörtler gösteride boy göstermiş, Brigitte Niedermair ise tasarımı fotoğraflamıştı.
Chiuri kitabın yaratım sürecindeki ilham kaynağını ise şöyle açıklıyor: "Modanın, basmakalıp düşüncelere meydan okuyan bir araç olabileceğini anlayan fotoğrafçılardan ilham aldım. Kadın fotoğrafçılar seçtim, çünkü başka bir kadınınkini yansıtabilecek ve yoğunluğunu geri kazanabilecek bir 'kadın bakışı' istiyordum.
Kriz zamanlarında yaratıcılıklarını sürdüren, kadın bakışını yeniden çerçevelendirerek kitapta yer alan kadın fotoğrafçılara sözü bırakıyoruz.
Dior Cruise 2020 © Jodi Bieber
Jodie Bieber
“Her Dior” için yaptığımız çekim, güzelliği tanımlayan klişeleşmiş bir bakış açısını yeniden yorumlamaya odaklanan “Real Beauty” adlı bir fotoğraf projesinin ardından gerçekleşti. Johannesburgluyum, Güney Afrika'da farklı sosyal geçmişlerden ve farklı vücut şekillerine sahip kadınlar kendilerine tanıdık gelen bir alanda Afrika'da iç çamaşırlarıyla fotoğrafladım. Her kadına güzellik kavramını kişisel olarak nasıl tanımladıklarını sordum, her biriyle görüştüm.
“Her Dior” çekimi de tıpkı önceki çalışmama benzer şekilde stereotiplere meydan okuyor. Proje için özellikle kumaş ya da stil aracılığıyla herhangi bir kültürle ilişkilendirilemeyecek kıyafetler seçtim. Ayrıca, ilçelerdeki birçok evin duvarlarında rastladığım Güney Afrika sanat eserlerinden yerli çiçekleri birleştirerek bir “yer” hissi vermek istedim. Örneğin anne-çocuk tasvirleri ya da Vladimir Tretchikoff’un çalışmaları gibi. Afrika kültüründe önceden kadınların peruk taktıklarını görüyorduk ancak gün geçtikçe daha çok kadın doğal saçlarıyla yaşamaya başladı. Bu nedenle ben de bu doğallığı göstermek istedim. Ayrıca daha dolgun görünümlü bir model istedim.
“Kathryn Bigelow'un “The Hurt Locker” (2008) çalışması kadın bakışına iyi bir örnek. Filmin yönetimi ve kamera çalışması oldukça iyi ve samimiydi. Ancak, hepimiz [bir arada] toplanamayız; her birimiz kendi bakış açımız ve hikâyelerimizle gelmeye devam ediyoruz."
Dior Sonbahar / Kış 2019 © Zoë Ghertner
Zoë Ghertner
“Amerikalı model Selena Forrest ile birlikte çekim yapma konusunda bir geçmişimiz var, daha önce de beraber çalıştık. Bu fotoğraflarla onun daha yeni bir yanını keşfetmek istedim, Sonbahar 2019 koleksiyonundaki koyu mürekkep mavisi ve daha incelikli yana odaklandım. Geçen yıl boyunca dünya yavaşlamışken, bahçemde çalıştım, kıyafet dikerek aktif kalmaya çalıştım. Dünya yavaş yavaş açılmaya başladıkça ben de insanlarla uzaktan da olsa kimi zaman konuşarak bazen de yüz yüze çalışarak işbirliği yapıyorum.”
Dior Magazine/2019 © Katerina Jebb
Katerina Jebb
“Her Dior” için üç günlük bir çalışma sonunda dijital bir tarayıcıyla Japon ressam Setsuko Klossowska de Rola’nın gerçek boyutlardaki portrelerini yaptım. Genellikle yakınlarımın portrelerini yaparım. Setsuko da yakın bir arkadaş ve aynı zamanda bir ilham kaynağı. Görüntüler parça parça yapıldığından, portrelerin bir araya gelmesi haftalar sürebiliyor. Herhangi bir referansa kullanmıyorum, daha çok spontane çalışmayı tercih ediyorum. Konu, yaptığım işi tanımlıyor. Dior'un arşivlerinde, Windsor Düşesi'ne ait bir çift kırmızı kadife ayakkabı gibi yıllar boyunca belgelediğim, bazı ilginç tarihi nesneler var. Şu anda Londra Victoria & Albert Müzesi'nde kalıcı koleksiyonda bulunan Dior New Look 1947 elbisesinin de bir çalışmasını yapmıştım.
Gözlerimizle gördüğümüze inanıyorum. Gördüklerimize duyarlılık katan şeyse ruhtur. Kadın ya da erkek fark etmez, her bakış bireysel bir ifade ve birlikte 7,5 milyar bakışa sahibiz. Hepimiz insan olarak beraberiz, birlikteyiz.”
Dior Cruise 2020 © Sarah Waiswa
Sarah Waiswa
“Malick Sidilibe ve Seydou Keita gibi eski Afrikalı stüdyo fotoğrafçılığı ustalarından ilham alarak, 2020 Resort koleksiyonundaki kitenge parçaların bana söylediklerine kulak verdim. Hem geçmişi hem de bugünü birleştirerek bir nostalji duygusu ve aynı zamanda bir gurur duygusu yaratmak istedim.”
Kristin-Lee Moolman
“İşimde her zaman çeşitliliğe odaklanıyorum, ancak “Her Dior” için güçlü kadın portrelerini fotoğraflamak istedim. John Galliano'nun vizyonunu seviyorum Grazia Chiuri'nin kadının güçlenmesine odaklanması da beni aynı şekilde etkiliyor.
Şu sıralar senaryo ve şiir yazıyorum. Çalışma, kadın anti-kahraman fikrine odaklanıyor ve Güney Afrikalı kadınlar etrafında yeni mitolojiler yaratıyor. Kovboyların westernlerde romantikleştirildiği gibi 'baş belasını' romantikleştiriyorlar.”
Dior sonbahar kış 2020 © Brigitte Niedermair
Brigitte Niedermair
“Neredeyse dokuz yıldır Dior için çalışıyorum. Maria Grazia geldiğinde, bedeni sosyal bir ifade oluşturmak için kullanmak için çok radikal bir adım attığını gördüm. Bu tarihi anı ölümsüzleştirmek ve bir totem yaratmak için Chiuri'nin 2016’daki ilk şovundaki “Hepimiz Feminist Olmalıyız” tişörtünü ve bir bankı kullanarak kitabın kapağındaki bu fotoğrafı çektim.”