10 Temmuz 2014

Masal Mücevherleri

YAZI: SUZY MENKES

Yeni mücevher koleksiyonun kutlaması için Van Cleed & Arpels, masal dünyasını gerçeğe taşıdı ve büyüleyici bir akşama imza attı. Fransız masalı Peau d'Ane (Eşek Derisi) temalı akşama ait fotoğraflardan birinde, Chateau de Chambord bahçesinde bir filin başını çektiği konvoy görülüyor.

Büyülü bir şato, güzel bir prenses, korkunç bir kral, yakışıklı prens ve bir eşek... Mükemmel bir masal için bu kahramanlar yetmez mi?

İnanın, bu gecede bulunanlar saydıklarımdan çok daha fazlaydı. Mesela Fransa'nın Chateau de Chambord  kulelerindeki teraslarda saray nedimlerinin omzunda gezinen muhabbet kuşları ve baykuşlar...

Ya da yalnızca Fransızların hayal edebileceği ortaçağ ziyafet sofraları; hani şu meyveler, çiçekler ve çeşit çeşit yiyecekler, ağzına kadar dolu şişman şarap şişeleriyle bel vermiş masalarda, Rönesans kostümlü garsonların, ipek elbiseleri içinde mücevherleriyle gözleri kamaştıran tatlı prenseslere hizmet ettiği türden. 

Ve o mücevherler... Fransız ihtişamının bu olağanüstü kutlama gecesinde sunumu yapılan Van Cleef & Arpels'in kıymetli mücevher koleksiyonu tam anlamıyla büyülü dünyalara layıktı.

Peau d'ane ya da Eşek Derisi olarak bilinen klasik masalda, mutluluğu -ve tabii yakışıklı prensini- kırlardaki dingin ve sade yaşamda bulan prensesin öyküsü anlatılır. Fransız mücevher markası bu öyküyü ana tema olarak alıp kıymetli taşlarla sanatsal imgeler yaratmış.

Büyülü ormanın zümrüt yeşilliklerinde gizlenmiş elmas bir ahır ya da 39 karat Brezilya zümrüdü etrafına pırlantalar döşenerek yeniden yaratılmış bir şato gibi.

Peau  d'Ane, babasından, ilhamını güneşten ve aydan almış benzersiz elbiseler ister. Van Cleef & Arpels, bu hikayeyi bir seri broş mücevherle yeniden yorumlamış.

Bunların en etkileyicileri üç küçük prenses elbisesi, etekleri mozaik yöntemiyle bezenmiş, el işçiliği hem önde hem arkada son derece ince bir ustalıkta. Gözalıcı güneş sarısı ve  ayın yumuşak tonları benzeri “imkansız” renkleri taşıyorlar, tıpkı kızıyla evlenmek isteyen çılgın kraldan istenen elbiseler gibi.

Bu karanlık, Grimm Kardeşler tarzı masal, 1970 te aynı isimle filme çekildi, Yönetmeni Jacques Remy olan filmin başrolünde, adeta ruhani bir sarışın güzelliğe sahip olan Catherine Deneuve eşek derisinden bir kostümle oynadı.

Chateau de Chambord, Loire Vadisi'nde 1515 te Francis I tarafından inşa ettirildi. Fransız rönesans tarzının muhteşem bir örneğidir.

Hikayenin orjinaline sadık kalarak şatonun döner merdivenlerinin altında hazırlanan Van Cleef enstalasyonunda (bu merdivenlerin tasarımının Leonardo da V,inci, tarafından yapıldığına inanılır) masalın mutlu sonunda, prensesin prensle evlendiği törende yer alan şark krallarına göndermelere de yer verilmiş.

Fonda Eşek Derisi kitabının  orjinal illustrasyonunu yapan Gustave Dore'den ilhamla ağaç işlemeleri vardı. Parlak taşlarla imal edilmiş geniş kolyeler gibi en egzotik Van Cleef mücevherleriyle süslenmiş bir de fil çizimi sergieniyordu.

Gösterişli masa süslemesi Peau d'Ane temasını yansıtıyor.

Dışarda bahçede, maharaja stili süslenmiş bir fil, işlemeli kocaman kulaklarıyla yaldızlı faytonlar, tek boynuzlu atlar ve borularını üfleyen avcılar arasında salındı gecede. Görülmeye değer bir geçitti.

1515 te Fransa tahtına çıkan genç kral Francis I in zamanına göndermeydi bu geçit, av hayvanlarıyla dolu Loire Vadisi'ne bu şatonun inşa edilmesi emrini vermişti. Bu av şatosu, Fransız Rönesans'ının da sembolü haline gelmişti.

Tıpkı Rönesans dönemi saltanatında olduığu gibi, Van Cleef, kurdurduğu rengarenk Fas tipi otağda, gecenin kıyafet konsepti olan yakut kırmızısı ve safir mavisi renklerde giyinmiş konuklarını ağırladı.

 Solda: Van Cleef mücevherleriyle süslenmiş bir manken Gaspard Yurkievich elbisesiyle poz veriyor. Sağda: Yetmişlerde çekilen Peau d'Ane filminde prensesi Catherine Deneuve canlandırdı.

Van Cleef & Arpel'in yeniden hayata döndürdüğü masalın fiminde, Catherine Deneuve, Peau d'Ane olarak eşek derisi kıyafetinin içinde poz veriyor.

Gecenin her anı sade bir zarafet taşıyordu, tasarımcı Gaspard Yurkievich'in ipek kostümlerinden Peau d'Ane 'ın orjinal müziğinin de bestecisi olan Michel Legrand'ın müziklerine dek.

Şöhret, teşhir sanatı ve marka tanıtımına odaklı bu şatafatlı sunumdaki hayal gücü ve zarafetin karışımı görmeye değerdi. Ortalıkta hiç logo sergilenmeden, konuklar büyülü bir dünyaya çekildiler, beşyüz yıllık rafine Fransız kültür ve geleneğini yaşayıp ustalık ve yeteneğin yalın mükemmelliğine şahit oldular.

 Van Cleef & Arpel imzalı beyaz altın, elmas ve safirden mamul kolye, Gaspard Yurkievich kostümü eşliğinde. Sağda: Maskeli kostümler geceye renk kattı.

Bu dünyevi zevklerin gecesinin mimarı, mücevher firmasının yönetim kurulu başkanı Nicolas Bos idi.

Bos, sohbetimiz sırasında “ Tarihte yolculuğa çıkarak on altıncı yüzyılın sanat, şiir, edebiyat ve mimarisini yeniden keşfetmenin, o dönemin ruhunu yaşamanın zamanı gelmişti diye düşündük,” die açıkladı ve otağ çadırının bile ilhamını, o dönemde İngiltere Kralı'na  adanmış olan bir yapıdan aldığını ekledi. 

“Bütün bunlara sanatımız vasıtasıyla yirmi birinci yüzyıl yorumu katıp olağanüstü taşlar ve işçiliğimizin büğyüleyici başarısını öne çıkarmak istedik,” diye tamamlanan Bos'un sözlerinin ardından gecenin kapanışı, kuleler üzerinde birbiri ardına patlayan havai fişekler eşliğinde gerçekleşti.

Şaşaalı dünyada nadir rastlanan şiir ve büyü bu sihirli geceyi, eşsiz bir mücevher gibi değerli ve ışıltılı kıldı.

Peau d'Ane koleksiyonu, Eylül ayında Paris'te La Biennale des Antiquaries'te yeniden sergilenecek.

 

Suzy, Chateau de Chambord terasında.

 

 

Çeviri: Kader Çekerek

İlgili Başlıklar