23 Eylül 2017

Ruhumuza Dost ve Düşman Besinler

YAZI: DİLARA KOÇAK

Gün içinde kendinizi daha mutlu ve keyifli hissetmeniz sadece yaşadıklarınızla veya güne nasıl başladığınızla ilgili olmayabilir. Yedikleriniz de ruh halinizi etkiliyor. Duygulara etki ederek daha mutlu, pozitif ve enerjik hissetmenizi sağlayacak besinleri keşfedin.

B12 vitamini ve folik asitten zengin (folat) besinler

Somon balığının yanında haşlanmış brokoli, ıspanaklı az yağlı omlet, etli kuru fasulye ve ızgara tavuklu salatanın ortak yanları hem folik asit (folat) hem de B12 vitaminini beraber içermeleridir. Bu iki vitamin santral sinir sistemi hastalıklarını, duygu durum bozukluklarını ve demansı önlemeye yardımcıdır. Folik asit; yeşil yapraklı sebzelerle kuru baklagillerde, B12 vitamini ise et, balık, tavuk ve süt ürünlerinde bulunur.

 cikolata

Fotoğraf: Getty Images Turkey

Meyve ve sebzeler

Meyve ve sebzeler antioksidanlarla doludur ve bizlere sağlıklı bir hayat sunarlar. Yapılan bir çalışmaya göre, günde iki porsiyondan fazla meyve ve sebze tüketmek, sağlığınıza %11 oranında katkı sağlamak demektir. Meyve ve sebzeleri sıklıkla tüketen kişiler aynı zamanda kendilerini daha sağlıklı hissetmektedir.

Selenyumdan zengin besinler

Selenyum minerali vücutta antioksidan olarak görev yapar. Antioksidanlar kendinizi iyi hissetmenizi sağlarlar. Araştırmacılar, orta yaş grubundaki bireylerde, beyinde oluşan oksidatif stresin depresyon kaynağı olabileceğini gösteriyor. Günde en azından 55 mcg selenyum almaya özen gösteriniz. Tam tahıllar, selenyumun mükemmel kaynaklarındandır. Baklagiller, balık, ay çekirdeği, soğan, turp, sarımsak, mantar, yumurta diğer kaynakları arasındadır.

Balık

Yapılan bir çok çalışmada özellikle omega-3 zengini yağlı bir balık olan somon tüketiminin yüksek olmasının, depresyon riskini azalttığı gösteriyor. Somon, ton, sardalye ve uskumru Omega-3’ün iyi kaynaklarıdır.

D vitamini içeren besinler

D vitaminin en iyi kaynağı güneştir çünkü D vitamini, güneş ışınları ile vücut tarafından yapılabilmektedir. Somon, ton balığı, peynir, yumurta D vitamini içerin besinler arasındadır ama maalesef ne güneşle ne de besinlerle ihtiyacımız tam olarak karşılanamıyor. Bu sebeple eğer eksiklik varsa hekim kontrolünde takviye çok büyük önem taşıyor.

cikolata

Fotoğraf: Getty Images Turkey 

Çikolata

Ilımlı miktarda bitter çikolata tüketimi, modunuzu hızlıca yükseltecektir. Günde 30 gram kadar bitter çikolata, beyindeki endorfin seviyesini yükseltir.Duygulara etki ederek sizi huzursuz, yorgun, tükenmiş hissettiren besinler

Doymuş yağlar

Doymuş yağlar, kalp hastalıkları ve bazı kanser risklerini artırır. Yeni yapılan çalışmalar, doymuş yağların depresyonda da önemli rol oynadığını gösteriyor. 

Alkol

Ilımlı miktarda alkol tüketimi bireyin kendini keyifli hissetmesini sağlayabilir ancak fazla miktardaki tüketimi beyine ve tüm sinir hücrelerine etki eder, rahatlIık ve keyif halini aşırı duygu değişimi takip edebilir ve kişinin kordinasyonu bozulabilir. Çok tükettiğiniz bir gecenin sabahında kendinizi bitkin hissedebilirsiniz.

Kafein

Kafein normalde kendinizi daha uyanık ve dinç hissetmenize yardımcı olur. Ama fazla tüketimi, sinirlilik, uykusuz sindirim sorunları, baş ağrısı, kramp gibi sorunlara neden olabilir. Günde 4-5 fincan kahveyi geçmeyin. Bazı bireyler diğerlerine oranla daha hassastırlar ve yediklerinden daha hızlı etkilenebilirler. Eğer kafeine karşı hassasiyetiniz varsa ve günün sonunda modunuzun ve enerji seviyenizin düşmesini istemiyorsanız kahve ve çay gibi kafein içeren içeceklerin alımını azaltın.

ETİKETLER: DİLARA KOÇAK