31 Mayıs 2021

Etkili Egzersizin Sırrı: F.I.T.T.

YAZI: DİLRUBA KARAKÖSE

21-05/31/00-fitness.jpg

Fotoğraf: Nicolas Kern, Vogue, Nisan 2014

Hangi konuda olursa olsun bir alışkanlık kazanabilmek için programlı ilerlemek ve elbette kararlı olmak gerekiyor. Aynı şey egzersiz rutini oluştururken de geçerli. Belirlediğiniz hedeflere daha etkili şekilde ulaşmak adına ise bir plan dahilinde hareket etmek son derece önemli. F.I.T.T. adı verilen prensip de bu planı oluşturmanıza yardımcı oluyor. O zaman detaylarının ne olduğunu biraz daha yakından inceleyelim. Kendi egzersiz seviyenize uyan, istediğiniz sonucu alabileceğiniz antrenmanlar yapabilmeniz için dikkate alınması gereken dört temel unsur devreye giriyor bu prensipte; açılımı sıklık, yoğunluk, zaman ve tür.

Sıklık (Frequency)

Burada ne sıklıkla spor yaptığınız önemli. Dikkat edilmesi gereken ise vücudunuzu aşırı zorlamadan hedeflerinizi gerçekleştirmeniz. Eğer kardiyoya yoğunlaşacaksanız haftada en az üç seans olacak şekilde program oluşturabilirsiniz. Güç kazanmak adına yapılacak antrenmanlar için de yine aynı sıklıkla çalışabilirsiniz. Ancak her gün üst üste yapmak tavsiye edilmiyor. Kaslarınıza iyileşme şansı tanımak için dinlenme günlerini programınıza dahil etmelisiniz.

Yoğunluk (Intensity)

Yoğunluk söz konusu olduğunda egzersiz sırasında ne kadar sıkı çalıştığınız önem kazanıyor. Mevcut seviyenize, kalp atış hızınıza, dayanıklılığınıza, tekrar sayılarınıza, düşük ya da yüksek yoğunluklu hareketlerin neler olacağına odaklanmanız gerekli.

Zaman (Time)

Yaptığınız egzersizin süresi devreye girdiğinde bu da tamamen sizin seviyenize göre belirlenecek bir durum. Yaş, kilo ve farklı sağlık sorunları da bunu etkiliyor ayrıca. Her ne kadar süreyle ilgili belirlenmiş bir kural olmasa da, en az otuz dakika sürecek şekilde egzersiz yapmak hedeflerinize daha etkili şekilde ulaşmanıza yardımcı olacaktır.

Tür (Type)

Koşudan yüzmeye, danstan bisiklet sürmeye kadar yapacağınız her türlü egzersizden bahsetmek mümkün. Tek birine odaklanmak yerine haftanın farklı günlerine yayarak egzersiz rutininize çeşitlilik katabilirsiniz. Bunun amacı ise farklı kas gruplarını çalıştırabilmek.

ETİKETLER: EGZERSİZ , SPOR , WELLNESS , FITT