21 Aralık 2020

Bir Yudum Tazelik: Nappuccino?

YAZI: ESRA BEBEK

Christy Turlington in an Yves Saint Laurent Hat, Vogue, June 1990 Christy Turlington, Vogue USA, June 1990

Hücresel iyi yaşam temasına ışık tutan Dr. Ayşegül Çoruhlu’nun son kitabı Sirkadyen Beslenme’de rastladığım en çarpıcı sorulardan biri sanırım şuydu: “En son ne zaman alarm saatinizi kurmanıza gerek olmadan iç saatinizle sabah uyanmanız gereken saatte neşeli ve enerjik kalktınız?” Bir an duraksadım ve hatırlayamadığımı fark ettim. Eğer sizler de hatırlayamayanlar kulübündeyseniz; üzülmeyin çünkü yalnız değiliz. Yapılan araştırmalara göre maalesef, günümüz dünyasında yetişkinlerin neredeyse üçte ikisi sağlıklı bir yaşam için önerilen günlük 8 saatlik uykuyu alamıyor. 

Bu gerçeğe kabul verdiğimizde; gün içinde uykusuz bedenlerimizi tazelemek için önümüze çıkan ilk seçenek İngilizce power nap olarak bildiğimiz, kısa süreli güç uykuları ya da diğer bir deyişle şekerlemeler.

Yapılan bilimsel araştırmalar sonucu bütünsel sağlığımız üzerinde farklı faydaları bulunan bu kısa süreli uyku durumunun, duygu durumumuzu düzenlediğini, hafızayı güçlendirerek, öğrenmeyi kolaylaştırdığını ve bağışıklık sistemimize destek olduğunu söyleyebiliriz. Pek tabi, konu power nap olduğunda, uyku apnesi veya insomnia gibi farklı uyku bozuklukları olan kişileri bu listenin dışında bırakmakta fayda var. 

Çok satanlar listesinden tanıyacağınız ünlü yazar Daniel H. Pink’in zamanlama konulu bilimsel sırları barındıran kitabında verdiği reçetelerden biri de powernap konusuna değiniyor. Yazarın, nappuccino olarak mizahi bir başlıkla ele aldığı bu kısa süreli uyku için önerdiği adımların uyku araştırma uzmanlarının tavsiyeleriyle paralel olduğunu söyleyebiliriz. 

Öncelikle gün içinde uykuya en fazla ihtiyaç duyduğunuz zamanı belirlemek önemli. Uzmanlara göre; power nap için belirlenen en uygun aralık uyandığınız saat ile uyumayı planladığınız saatin tam ortası olmalı.

Bir sonraki adımda tüm kaynaklar, uyumayı planladığınız yerin rahat, serin ve karanlık olması öneriyor. 

İşte tam bu noktada ilham veren isim Daniel H. Pink’in cappuccino tavsiyesi şekerlemenize stil ve keyif katmaya aday. Kafeinin bedende etkisini gösterme süresinin 25 dakika olduğundan yola çıkarak; powernap öncesi mini bir kahve tavsiyesinde bulunan yazarın önerisi ise denemeye değer bir alternatif. 

Araştırmalara göre; yer ve zamanı belirledikten sonra sunulan bir diğer tavsiye; power nap süresinin 10 ile 20 dakika arasında tutulması. Bu süreye sadık kalmak için alarm kurmak işinizi kolaylaştırabilir. 

Son olarak birçok uzmana göre; uykuya geçişinizi hızlandırmak için dinlendirici kısa bir egzersiz yapmak oldukça iyi bir fikir. Florida’da yaşayan ünlü yoga eğitmeni Naya Rappaport’un alomoves üzerinden sunduğu uyku öncesi meditatif egzersizler tam da bu anlar için size eşlik edecek en iyi alternatiflerden biri olmaya aday.

ETİKETLER: POWER NAP , UYKU , SAĞLIK