Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Son zamanlarda Avrupa Grand Prix motor yarışları Formula 1’in moda dünyasında popülaritesinin hızla arttığına şahit oluyoruz. Öyle ki Formula 1 yüksek moda dünyasına yön vermeye başladı. Bu iki sektörde yapılan ortaklıklar hem moda markalarını hem de Formula 1’i yeni kitlelere ulaştırırken; motorcore akımı markalara ilham vererek moda sahnesinde ve sokak modasında kendine yer açıyor.
Moda, farklı yaşam tarzlarına adapte olarak daha geniş kitlelere ulaşmak için her zaman yeni yollar arar. Bu amaçla moda endüstrisinin farklı alanlarla sıkça işbirliği yaptığını biliyoruz. Örneğin moda sektörü Formula 1’in hızlı ve heyecanlı dünyasına daha önce hiç olmadığı kadar çok dâhil olmaya başladı. Formula 1 ve moda çok farklı iki dünya gibi görünebilir, ancak birçok ortak paydası var. Her iki endüstri de geniş bir tüketici yelpazesine hitap eden ürünler yaratmak için büyük ölçüde inovasyona, stile ve teknolojiye odaklanıyor. Zira Formula 1 hiçbir zaman sadece bir yarıştan ibaret olmadı. Adrenalin uyandıran bu spor, geçmişten beri moda dünyasıyla hep iç içe olmuştur. Gelin bu iki dünyanın kesişim noktalarına bakalım…
Formula 1’in kökeni 1920’lerde yapılan Grand Prix motor yarışlarına dayansa da sporun uluslararası arenada ilk popüler olduğu zamanın 60’ların sonu olduğunu söylemek mümkün. O dönemin ikonik pilotları Sir Jackie Stewart ve John Surtees sadece yarış performanslarıyla değil, stilleriyle de dikkat çeken isimler arasında yer alıyordu.
Moda ve Formula 1 arasındaki simbiyotik ilişkinin kalbinde moda ve spor evliliğini temel alan takım sponsorlukları, F1 pilotlarıyla yapılan işbirlikleri ve yüksek moda markalarının bu spordan ilham alarak hazırladığı kapsül koleksiyonlar yer alıyor. Formula 1’e ilk giren markalardan biri, canlı ve cesur renkleriyle İtalyan marka Benetton’du. Marka 80’li yıllarda, Tyrell ve Toleman takımlarına sponsor oldu. Takımların pistteki başarısının yanında, marka hızla Formula 1 ekibiyle birlikte koleksiyonlar oluşturmaya başladı. Tam da bu noktada motor sporlarının heyecanından çıkan motorcore trendi, açık tekerlek yarışlarının yüksek hızı ve tehlikeli doğasından ilham alan cüretkar ve asi bir stil olarak ortaya çıkıyor.
Ferrari 2023-24 Sonbahar/Kış
Formula 1 ve moda denilince akla ilk gelen en popüler ve ikonik markalardan biri şüphesiz Ferrari. Marka yıllar boyunca hem Formula 1 hem de moda ile ayrılmaz bir şekilde bağlantılı olmuştur. Ferrari, 1950’lerden beri Formula 1’de önemli bir güç olarak karşımıza çıkıyor. Şirketin arabaları, birçok kez şampiyonluk kazanıp hız ve başarıyla eş anlamlı hale gelerek Formula 1’e yön verdi. Dahası Ferrari moda şovlarına sponsor olmaya başladı, giyim ve aksesuar serileri çıkardı ve hatta Gucci ve Prada gibi lüks markalarla ortaklık kurdu.
Formula 1 ve moda arasındaki sinerji sadece Ferrari’yle sınırlı değil elbette. Kendilerini tanıtmanın ve hayranlarla etkileşim kurmanın bir yolu olarak modayı benimseyen başka takımlar da var. Örneğin Red Bull, McLaren ve Mercedes gibi takımlar kendi giyim serilerini çıkarırken Pirelli ve Michelin gibi lastik üreticileri de genellikle ikonik logolarını içeren giyim ve aksesuar serilerini piyasaya sürdü. Öte yandan Formula 1’in modaya etkisi, takımların ve pilotların giyim stilinde de görülebilir. Onlarca yıldır pilotlar en son moda trendlerini benimsiyor; yarış ve etkinliklerde lüks markaların kıyafetlerini giyiyor. Örneğin; son zamanlarda Zhou Guanyu, Carlos Sainz Vázquez de Castro gibi yükselen yıldızlardan, Ayrton Senna, Kimi Räikkönen, Michael Schumacher, Lewis Hamilton gibi dünya şampiyonlarının vitesi yükselterek pisti kelimenin tam anlamıyla bir şov arenasına çevirdiğini söylemek mümkün. Görünüşe göre şampiyon pilotlar markalar tarafından dergi kapakları, defilelere katılım ve marka elçiliği konularında giderek daha fazla aranır hâle geliyor. Örneğin; 2018’den beri Tommy Hilfiger’ın marka elçisi olan Lewis Hamilton geçtiğimiz yıl Valentino’nun DI.VA ve Pink PP koleksiyonunun marka elçisi olmuştu. Diğer bir örnek de; Hugo Boss ve Hackett gibi markaların Aston Martin’le yaptığı işbirliği. Bu markalar sadece logolarını araçların, yarış elbiselerinin ve kaskların üzerine koymakla kalmayıp pilotların stillerini karakterize eden kapsül koleksiyonlar da yaratıyor.
Chanel 2023 Resort
Formula 1’e yatırım yapan moda markalarının artmasıyla birlikte motor sporlarının moda dünyasındaki karşı etkisini görmeye başladık. Moda sahnesinden deri ceketler, eldivenler, kasklar gibi motor yarışlarından ilham alan siluetler Dior, Balmain, David Koma ve Coperni gibi markaların defilelerinde kendini gösterirken; Chanel 2023 Resort şovunu, 1950’den beri ikonik Monaco Grand Prix’sinin yapıldığı alanın yakınındaki Monte Carlo sahilinde düzenledi. Tulumlar, damalı bayrak baskılı elbiseler ve güvenlik kasklarıyla koleksiyon Formula 1 etkisine sahne oldu. Dahası Ferrari ve Stella McCartney, 2023 İlkbahar/Yaz koleksiyonlarında Formula 1 yarış kıyafetlerini sergilerken; GCDS, Dion Lee, Eytys, Balenciaga, Courrèges, Diesel gibi markalar da koleksiyonlarında motor sporlarından ilhamla bu trendi devam ettiriyor.
Mercedes-AMG Petronas Formula One pilotu George Russell, Macaristan 2023 Grand Prix’sinde Tommy Hilfiger tasarımlarıyla
Rolex’in yarışlara sponsor olduğu, Tommy Hilfiger’ın takımları finanse ettiği Formula 1 dünyasında moda, sporun başarısında her zaman önemli bir rol oynamıştır. Ferrari’nin Milano merkezli moda markasının kreatif direktörü Rocco Iannone, Who What Wear’dan Eliza Huber’a verdiği röportajda; “Bu iki dünya hiçbir zaman tamamen birbirinden ayrılmadı” diyerek ekliyor: “Her ikisi de derin bir tutkuyla hareket ediyor.” Gerçek şu ki, Formula 1’de pistte olanlardan çok daha fazlası var.