Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Karşınızda erkek modasının bugünlere gelmesinde büyük emeği olan 10 unutulmaz podyum anı. Not: Evde yalnızken denemeyiniz.
Sezonlar geçtikce erkek modası hakkındaki görüş ve teoriler daha da karmaşıklaşıyor. Dikim, kumaş seçimi, renk ve formda yapılan yenilikler erkek modasının sıkıcı olduğunu iddia eden kesime büyük bir cevap oldu. Ama aynı zamanda hala bir erkeğin giyinme çabasını marjinal görüyor bir diğer kısım. Ve de bu yıl altın çağını yaşayan erkek-kadın cinsiyet sorgusu var gündemde.
Ghesquiere, Louis Vuitton'un reklam kampanyası için erkek bir mankene etek giydirdi. Burberry Sonbahar/Kış 2016 defilesinde David Bowie'ye selam gönderen sim makyajlı erkekleri, bu işe tuz biber oldu. Christopher Bailey’nin ise erkeği evet hassas ve zaman zaman da feminen olabilirdi; ama günün sonunda trençkotlu bir centilmen değil miydi? Peki şimdi ne oldu?
Bu durum sadece erkegin özgürleşmesi ile alakalı değil. Veya kimliklerin birbirine karıştığı tezi, durumu tamamen açıklamıyor. Miuccia Prada'nın erkek ve kadını aynı defilede sunması onun kendi bakışından baktığımızda çok da radikal değildi çünkü o zaten organik ve doğal bir şekilde iki cinsiyeti öylesine ayırmıyordu.
Vivienne Westwood'un 1991'de sergilediği koleksiyon Cut and Slash'den bir look, parça National Gallery of Victoria'da sergilenmekte ©Vivienne Westwood
Erkek modasına dair bu unutulmaz anlar sadece moda değil sinema tarihini de etkiledi. American Gigolo filminde Richard Gere’i giydiren Armani-1980 yapımı filmde Giorgio Armani Gere'e renkli pantolonlar giydirdi. Yani geçtiğimiz senelerde çoğu erkeği saran renkli pantalon furyası bundan 30 yıl kadar önceye dayanıyor. Versace’nin Mens without Ties’ı ise unutulamayacak durum ve anlardan sadece birkaçı.
Bir diğer yandan da erkek modasına ayrılan bütçe, ona gösterilen ilgiyle doğru orantıda yükselişe geçti. Günün sonunda pratik bir eylem olan giyim, bütün önemli anlarını birbirine katarak bugünlere güçlenerek geldi. Bugün erkek modasının erkekler kadar kadınlar tarafından gördüğü ilgi de bunun ispatı.
Erkek modası uzun süredir bir şeyler söylemeye çalışıyor. Ve görünen o ki, sadece kadının gardrobundan bir şeyler çalmadı erkek, birçok yeni şey de söyledi. Unutturmayan ve unutturmazken de günümüz erkek modasına ışık tutan anlara yakından bakalım.
Westwood 70'lerden beri erkek için tasarlıyordu ama 1990'da ilk defa tam bir erkek koleksiyonu sundu Pitti Uomo'da. İlhamını ise hemen yanı başında duran şehrin kendisinden değil de rönesans ve 16. yüzyıl'dan almayı seçti ancak onu özel kılan ve moda tarihinin sayfalarına kazıtan rönesansı denimin gücü ile birleştirmesi oldu. Marky Mark ve Medici ailesinin karışımı Westwood'un bu girişiminin formülü gibi gözüküyor.
Gaultier erkeğe yeni bir tanımlama getiriyordu: Arzu nesnesi. Moda kuramcılarının bir kısmı erkeğin 1900'lerin başları itibariyle elini ayağını giyime olan ilgiden çekmesinin nedeni olarak bir tez sunarlar: Erkek kendi güzelliğini en iyi şekliyle spor aracaılığıyla gösterebiliyordu, bu onun fiziksel yapısını ortaya sunması için bir fırsattı. Belki de Jean Paul Gaultier erkeği bu güce yeniden kavuşturmak istedi?
Galliano'nun 1984'deki defilesi tarzların ilk defa böylesine sofistike olması bakımından önemli. Punk, Aristokrat ve de filozof çevreler John Galliano defilesinde buluştu
Tom Ford'un cinsellik kodlarıyla ne denli oynadığını görmek için Gucci tarihi önemli bir referans. 1996 defilesinde erkek modele G giydiren Ford kodlarla oynamaktan ileri gidiyordu.
Raf Simons'ın erkek modasına en büyük katkılarından biri belki de deneyimlemenin korkulacak bir şey olmadığını göstermesi oldu. 1998'de sunduğu koleksiyon ile tanıttığı dar kesim takım elbiseler bugün bize çok da yenilikçi gelmese de o zaman dilimi için fazlasıyla riskliydi. Onun genç ruha duyduğu hayranlık, radyoaktif bir mesajla birleşiyordu, ve de önemli bir mesaj veriyordu erkek modasına dair: 'Bundan sonraki her koleksiyonum kişisel tarihimin de bir yansıması olacak' yeni bir kod daha tanımlanmış oldu
Feminen kimliğin silüeti Slim-ane ile erkek modasının bir parçası haline geldi. Hedi Slimane'nin yarattığı formun sürekli oluşu ve her defilesinde bu forma eklemesi onun yeni bir karakter yaratmasına imkan verdi
Güç ve kırılganlık arasındaki çizgi nerede duruyor? Alexander McQueen'in moda dünyasına bıraktığı hazinenin sadece bir parçası dışavurum. Kalem etek ve topuklu ayakkabı giyen erkek nasıl bir yandan da maço olabiliyordu? Cevabı McQueen'in 1994 defilesinde
Thom Browne bir şeyi çok iyi kanıtladı: klasik parçalar iyi dokunuşlarla fütüristik parçalara bile dönüşebilirdi. Kodlarla böylesine iyi oynayabilmesinin sırrı kodları çok iyi bilmesinden geldi. 'Sıkıcı' erkek giyimi küçük dokunuşlarla onun sayesinde dönüşebiliyor ve de zamansız tasarımlar kimseye belli etmeden kayıp gidiyordu erkek moda tarihinde. Hazırladığı defilelerin de bunda etkisi büyük. 2006'da buz pistinde kayan erkekler kodları hızlı bir şova çevirdi
Stefano Pilati'nin 2013'de hazırladığı koleksiyonla deprem etkisi yarattığı konuşuldu. Bunun en büyük sebeplerinden biri ortaya koyduğu daha önce görülmemiş, farklı form kombinleriydi. Fikir laboratuarı terimini kullandı ve aldığı sadece risk değildi veya deneyimlemiyordu bir şeyleri. Endüstriyel bir çalışma içine girmişti ve de sonuçlar onun yeni bir form kurmasına izin verdi.
Erkek modasında da referanslar bir çok şeyi belirledi. Sadece ilham almak için değil bir karakter yaratmak için de. Burberry geçtiğimiz hafta sahneye çıkardığı simli makyajlı erkek modelleri ile David Bowie'ye homage yaptı. Burberry defilesi Bailey'nin bu hareketi ile tarihe geçti evet ama o makyajların içinden parlayan şey bütün erkek modasında etki bırakmıştı. David Bowie'nin yaldızlı karakteri. Christopher Bailey Bowie'nin etrafına yaydığı ışığı göz kırpmaları ile anlattı