Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Şimdiye dek narin adımlarla ilerleyen Balletcore estetiği, 2025 İlkbahar/Yaz sezonunda konformist ve kendinden emin bir tavra bürünüyor.
Coquette estetiği moda lügatına girdiğinden beri, siluetler hiper feminen eğiliminde, hassas veya bulutlar üzerinde. Sevimli pembe kurdelelerin beslediği bu estetik, günden güne büyüyerek evrimleşti ve podyumda bir görünüp bir kaybolan coquette’in atası sayılabilecek balletcore trendini tekrar gün yüzüne çıkardı. Yüksek modaya bu sezon romantizm, nostalji, zarafet ve sportif yansımalar hakimken hepsinin kesişim kümesi olan balletcore estetiğinin geri dönmemesi için hiçbir sebep yok; tabii bazı farklarla...
Ferragamo 2025 İlkbahar/Yaz, Fotoğraf: Acielle / StyleDuMonde
Esasında moda ve bale epeydir iç içe ve birbirine referans veriyor. Özellikle pastel renk paletindeki dar üstler, uçuşan tütü etekler, tayt ve bale pabuçları moda tutkunları tarafından uzun süredir tercih ediliyor ve farklı stillerle kombinleniyordu. Özellikle 2000’lerin başında bale görünümleri dönemin Y2K nesli sayesinde ivme kazandı. Bu ivmelenmede şüphesiz Sarah Jessica Parker’ın Sex and the City’nin jeneriğinde giydiği tütü eteğin etkisi bir hayli fazla. Moda ve balenin tarihine bakacak olursak, mazileri 19. yüzyıla kadar gidiyor, fakat o dönem bale kıyafetleri giymenin namı pek de iç açıcı değil. 20. yüzyıla gelindiğinde moda ve dans arasındaki ittifak iyice pekişiyor. Coco Chanel’in, 1920’lerde Rus sanat eleştirmeni Sergei Diaghilev tarafından kurulan dans topluluğu Ballets Russes ile işbirliği yapması bale ve moda için dönüm noktasıydı denebilir. Mösyö Dior’un hacimli etek ve ince belli The New Look siluetleri, Yves Saint Laurent’ın 1976’da baleden esinlendiği koleksiyonu, 2010 yapımı Black Swan filminin popüler kültüre etkisi baleyi bir şekilde moda sahnesinde ayakta tuttu. Çok yakın bir geçmişte ise bale ayakkabıları yüksek modada tozu dumana kattı, Alaïa gibi markaların modern tasarımları günlerce konuşuldu.
Black Swan, 2010 Fotoğraf: Alamy
2025 İlkbahar/Yaz sezonunda balletcore estetiği yeni versiyonuyla karşımıza çıkıyor. Aşina olduğumuz narin siluetler teatral yönlerinden uzaklaşıp, balerinlerin sahne arkasına veya prova görünümlerine odaklanarak sportif tarafın altını çiziyor. İflah olmaz romantik Simone Rocha, pembe alt tonlarından oluşan 2025 İlkbahar/Yaz koleksiyonunun merkezine baleyi oturtuyor. 80’lerde, yaklaşık 8000 karanfil çiçeğiyle bezenmiş bir enstalasyondan ilham alan Rocha kabarık eteklerin, ceketlerin, kristal işlemelerin ve bale pabuçlarının gündelik yorumlarına bolca yer verdi. Ferragamo’da Maximilian Davis, balenin özünü ve teknik taraflarını benimsedi. Tasarımcının 2025 İlkbahar/Yaz koleksiyonu tamamen moda ve dans ilişkisi odaklıydı; saten kurdeleleri ayak bileklerine bağlanmış ayakkabılar, taytlar, mayolar, asimetrik üstler, tozluklar, ince dokudaki hırkalarla yapılan kombinasyonlar, bir balerinin soyunma odası çıkışını tasvir ediyordu. Miu Miu’daki mayo, mikro şortlar ve kesik eldivenlerin bilinçli pejmürdeliği ısınma kıyafetlerine gönderme olabilirdi. Danimarkalı tasarımcı Cecilie Bahnsen ise sportif temalı koleksiyonuna Vertical Ballet adını verdi. Hacimli naylon elbiseler, Bahnsen’in olmazsa olmazı kat kat kabarık şifon etekler ve jumbo boy spor çantaları balletcore estetiğine gotik ve atletik bir yön kazandırdı. 2025 LVMH ödülü yarı finalistlerinden Alain Paul, bale öğelerini günlük stille bir araya getirerek balenin uhrevi zarafetine atıfta bulundu. Vaquera’nın keskin stili ve Alaïa’nın kusursuza yaklaşan tekniği, balenin moda üzerindeki çehresini yenilikçi bir perspektifle güncelledi.