Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Vogue Türkiye dünyaca ünlü uzmanlara sordu. Yılın seyahat trendlerinde öne çıkan destinasyonlar Kuzey Kutbu, Antarktika, Portekiz, UMMAN, Uganda, Hırvatistan ve Japonya olurken, gezginlerin davranışlarını belirleyen eğilimler arasında solo seyahat başı çekiyor. Yılın turizm kelimesi ise “Splendid Isolation”.
Bu yıl nereye seyahat edeceğiz? 2025’e girdik ve ilk iki ayı geride bıraktık bile. Turizm dünyası değerlendirmelerini yaptı ve yeni sezonda öne çıkacak destinasyonları ve seyahat eğilimlerini belirleyerek sektöre yön verecek istatistikleri ve araştırmaları açıkladı. Görünen o ki 2025 oldukça hareketli bir yıl olacak; insanlar konfor alanlarından çıkacak ve alışılmışın dışında tercihler yapacak. Vogue Türkiye olarak 2025 seyahat trendlerini, bu konuda dünyaya yön veren üç büyük isimden dinledik: ILTM Events Direktörü Alison Gilmore, Serandipians & Takumians Kurucusu ve Başkanı Quentin Desurmont ve Virtuoso® CEO’su Matthew D. Upchurch.
Fotoğraf: Alamy
Dünyanın farklı şehirlerinde lüks seyahat fuarları düzenleyen ILTM Events’in Direktörü Alison Gilmore’dan, her şeyden önce 2025’in gezginini tanımlamasını istedik. Turizm dünyası nasıl bir profille karşı karşıya ve kuşaklar arasında ne gibi farklar yaşanıyor?
“2025 gezgininin profilini sadelik, kişiselleştirme ve benzersiz deneyimlere duyulan açlıkla tanımlayabilirim. Çoğu, Globetrender ve Virtuoso® tarafından türetilen ve geleneksel turizme kıyasla hayatı değiştiren F*** it List kavramını benimseyecek” diyor Gilmore. Bucket List kavramına karşı türetilen bu terim; geleneksel turistik yerlere belki hayatta bir kez yapılacak uzun tatiller yerine, anlık karar verilen, kısa süreli, heyecan verici ve cool kaçamakları ifade ediyor.
“Diğerleri ise sürdürülebilirlik ve etik seyahat seçimlerine odaklanacak. Sonuçta gezginler macerayı, sağlıklı yaşamı ve sorumlu lüksü, gelişen öncelikleriyle uyumlu şekilde harmanlayarak kolaylık, ayrıcalık ve daha derin bağlantılar arayacak.”
Peki kuşaklar arası farklar 2025’te nasıl bir eğri çizecek? Örneğin Z kuşağı nasıl bir gezgin ve yeni senede tercihleri ne yönde değişecek? “Seyahat tercihleri nesilden nesle önemli ölçüde farklılık gösterir ve benzersiz değerleri, öncelikleri ve yaşam tarzlarını yansıtır” diyor Gilmore. “Baby Boomers kuşağı genellikle konfora, dinlenmeye ve kültürel keşfe öncelik verir, rehberli turları ve lüks konaklamayı tercih eder. X kuşağı, aile seyahatlerine odaklanma ve rahatlama ile birden fazla neslin katılımını sağlayan aktiviteler arasında denge kurma eğilimindedir. Zenginlikten ziyade deneyimlere olan ilgileriyle tanınan Y kuşağı maceraya, sürdürülebilirliğe ve kişiselleştirilmiş gezilere öncelik verir. Z kuşağı ise yeni bir bakış açısı getiriyor ve özgünlüğe, sosyal sorumluluğa ve teknolojiyle entegre seyahate değer veriyor. Bu genç nesil, gelenekselden çok uzak, hiper-kişiselleştirilmiş deneyimler arıyor, sosyal medyayı seyahatlerini planlama aracı olarak kullanıyor ve ‘kulaktan kulağa’ tavsiyelere güveniyor.”
Alison’a 2025’te gezginlerin değişen ihtiyaçlarını da soruyoruz. “Gezginlerin ihtiyaçları, istekleri kadar değişmez” diye yanıtlıyor. “Daha planlı ve anlamlı seyahatlere doğru önemli bir ilerleme olduğunu fark ediyoruz. Yapay zeka, sadakat programlarının sunduğu avantajlar, yeniden tanımlanmış seyahat sınırları ve diğer birçok faktörün etkisi artmaya devam ederken, gezginler anlam ve bağlantıyı besleyen deneyimlere yöneliyor. Bu da seyahatin her şeyden önce hâlâ derinlik ve keşifle ilgili olduğunu hatırlatıyor.”
Serandipians & Takumians Kurucusu ve Başkanı Quentin Desurmont, lüks gezginler için asla değişmeyecek temel ihtiyacın kusursuz hizmet olduğunu söylüyor: “Kusursuz hizmet anlayışı nesilden nesle farklılık gösterebilir; bazıları için daha çok insan odaklı, bazıları içinse teknoloji odaklı olacaktır. Turizm dünyasında fiyatların, özellikle de lüks segment fiyatlarının dramatik bir şekilde arttığı bir dönemde, lüks gezginler çoğunlukla deneyim açısından artan değer arıyor.”
Dünyanın dört bir yanından ultra lüks seyahat acentaları ve danışmanlarının üyesi olduğu global network Virtuoso®, her yıl yayımladığı lüks raporunda yılın trendlerini ve destinasyonlarını açıklıyor. Bunu yaparken de sektörlerinde lider olan network’ündeki üyelerinin kolektif bilgisinden yararlanıyor. 2025 Virtuoso® Luxe Report’a göre, seyahat tutkunları bu yıl da keşfetmeye ve kişiselleştirilmiş deneyimlere öncelik vermeye devam ediyor; ancak kaliteden ödün vermeden değeri en üst seviyeye çıkarma isteğine giderek daha fazla odaklanıyorlar. Lüks gezginler daha fazla harcamaya istekli olsa da artan maliyetlerin farkındalar ve yaptıkları yatırımın onlara en iyi deneyimi sunacağından emin olmak istiyorlar.
Fotoğraf: Getty Images
Serandipians & Takumians Kurucusu ve Başkanı Quentin Desurmont, 2025’in seyahat trendlerini şöyle sıralıyor: Karada ya da denizde çıkılacak keşif gezileri, özel kiralık yatlarda veya ultra lüks yolcu gemilerinde çok kuşaklı seyahatler, otel yerine özel kiralık villalarda yapılan tatiller, müzik, film, edebiyat, tarih veya sanat alanındaki kültürel referansların şekillendirdiği seyahatler, gastro-enolojik deneyimler, sağlık ve longevity’ye ilginin artmasıyla birlikte pasif “spa” deneyimlerinden ziyade daha aktif ve sportif sağlık tatilleri. ILTM Events Direktörü Alison Gilmore, 2025’in en popüler seyahat trendlerinden birinin, solo seyahat yani yalnız çıkılan seyahatler olduğunu söylüyor: “Özellikle kadınlar arasında yalnız seyahat etme isteği önemli ölçüde artıyor. Sadeliğe ve kişiselleştirilmiş deneyimlere vurgu yapan bağımsız kaşifler, yolculukları boyunca özgürlük ve kendini keşfetme arayışındalar. Yalnız seyahatin yükselişi, seyahat deneyimini daha kapsayıcı ve erişilebilir hale getirerek, kadınların güçlenmesine ve kişisel gelişimine katkıda bulunuyor.” Gilmore’a göre spor ve müzik de trend belirleyiciler arasında yer alıyor. Superbowl veya Şampiyonlar Ligi gibi büyük spor etkinlikleri dünyanın dört bir yanından hayranların ilgisini çekmeye devam ederken, Coldplay ve Oasis gibi ikonik sanatçıların 2025’teki mega konser turları da küresel seyahatlerde artış yaratıyor. Doğa olaylarına duyulan ilgi de giderek artıyor. 2025 solar maksimumu, Kuzey Işıkları’nın görünürlüğünü artıracak. Bu durum da Arktik maceralara ilgide artışa neden olacak.
Geçtiğimiz aralık ayında ILTM Cannes’da düzenlediği basın toplantısında konuşan Virtuoso® CEO’su Matthew Upchurch de solo seyahatin altını önemle çiziyor. Özgürlük ve esneklik arayan gezginler, artık tek başına seyahat etmekten çekinmiyor ve bunu da en çok gemi yolculuklarıyla hayata geçiriyor. Bu anlamda, keşif, okyanus ve nehir yolculukları, 2025’in en iyi seyahat deneyimleri arasında yer alıyor. Virtuoso®’ya göre 2025’in öne çıkan bir diğer trendi, “buzlu kaçışlar”. Giderek daha fazla gezgin, artan sıcaklıklardan kaçmak ve kalabalıklardan kaçınmak için soğuk destinasyonları talep ettiğinden, coolcation trendi tüm hızıyla yükselmeye devam ediyor. Bu trend büyük ölçüde iklim değişiminden kaynaklanıyor. Upchurch’ün verdiği bilgilere göre, gezginlerin bir kısmı Antarktika ve Alaska’nın bilinmezliklerine doğru seyahat ederken diğerleri Fas, Kosta Rika ve Bhutan gibi fiziksel aktivitenin bütünsel sağlıklı yaşam uygulamalarıyla buluştuğu destinasyonlara ilgi duyuyor. Bu “daha yumuşak” maceralar aynı zamanda gevşeme ve yeniden şarj olma şansı vererek insanları yenilenmiş ve bir sonraki büyük maceralara hazır hale getiriyor.
Görüşlerine başvurduğumuz uzmanların üzerinde hem fikir oldukları bir başka seyahat eğilimi de “You Tell Me” olarak tanımlanıyor. Gezginler, artık sıradan önerilere ve destinasyonlara bağlı kalmak yerine belgesellerden, kitaplardan, filmlerden, sosyal medyadan veya güvendikleri arkadaşlarından gelen tavsiyelerden yeni ilhamlar buluyor. TikTok, daha önce gözden kaçırılan destinasyonların hızlı kliplerini sunarak güçlü bir etki yaratmaya devam ediyor.
Portekiz Fotoğraf: Getty Images
2025 Virtuoso® Luxe Report’a göre, Portekiz, geçen yılı dördüncü bitirdikten sonra, yükselişte olan destinasyonlar listesinin zirvesine çıktı. Büyük değer sağlamasıyla tanınan ülkenin çekiciliği; ılıman iklimi, leziz mutfağı ve özellikle Azorlar’daki muhteşem manzaralar sayesinde daha da arttı. Bu arada, gelişen ulaşım seçenekleri ve el değmemiş, buzlu manzaralarıyla Antarktika’nın popülaritesi iyiden iyiye arttı ve yılın destinasyonları listesinde geçen yıl yerleştiği beşinci sıradan ikinci sıraya yükseldi. Norveç ve İzlanda’nın da ilk beşte yer alması, Kuzey Avrupa ülkelerine yönelik eğilimi yeniden vurguluyor. Bu arada Japonya’nın, aileler arasında favori destinasyon seçildiğini belirtelim. Dubrovnik hâlâ kalabalıkların ilgisini çektiği için Hırvatistan popüler olmaya devam ediyor ancak bir farkla: Ülkenin popüler sahillerinden ziyade Istirya’nın iç kesimleri gibi daha az bilinen noktalara, özellikle de trüf mantarı avı ve şarap tadımları için bilinenin ötesine geçmek isteyen gurme meraklıları arasında artan bir ilgi var.
Yılın destinasyonlarını sorduğumuz Quentin Desurmont da “buzulların” altını çiziyor: “Kutuplar, özellikle de Antarktika, 2025 yılında lüks gezginlerin bir numaralı destinasyonu. İzlanda, Grönland, Patagonya, Alaska gibi ekstrem bölgeler de onu izliyor. Japonya, lüks gezginler arasında yüksek bir tercih olmaya devam ediyor. Afrika’da Uganda atağa geçti. Lüks kamp açılışları ülkenin bu anlamdaki gelişimini gösteriyor.”
Alison Gilmore, “Antarktika ve Grönland, el değmemiş doğal güzellikler ve sürükleyici kutup deneyimleri arayan maceracı gezginler için en iyi seçenekler olarak ortaya çıkıyor” diyor. “Kuzey Işıkları yükselişte. Bunun en büyük sebebi de solar maksimumu, yani Güneş’in 11 yıllık döngüsü içinde güneş aktivitesinin en yüksek olduğu dönemi yaşıyor olmamız. Bu durum, Kuzey Işıkları’nı görme ihtimalini fazlasıyla artırıyor. Sıralamalarda buzulları, ilginç bir şekilde çöller zorluyor. Ortadoğu, özellikle de Umman, zengin kültürü, çarpıcı manzaraları ve özgünlük arayanlara hitap eden lüks olanaklarıyla dikkatleri üzerine çekiyor. Afrika’da da bir yeniden canlanma görülüyor. Kıtanın benzersiz yaban hayatını, manzaralarını ve canlı kültürlerini deneyimlemek isteyenler özellikle düşük sezon gibi kalabalık olmayan mevsimleri giderek daha fazla tercih ediyorlar.”
Gorilla Forest Lodge, Uganda Fotoğraf: Getty Images
2025’te TikTok ve Instagram gibi sosyal medya platformlarının seyahat davranışları ve trendleri üzerindeki etkisi ne olacak? Seyahat dünyasında yılın “hashtag'leri” neler olacak? Bu soruları Alison Gilmore yanıtlıyor: “TikTok gibi sosyal medya platformları, özellikle Z kuşağı için 2025 yılında seyahat davranışlarını ve trendlerini şekillendirmede önemli bir rol oynamaya devam edecek. Instagram, etkileyici seyahat görselleri için başvurulacak yer olmayı sürdürecek ve gezginleri estetik tercihlerine uygun pitoresk destinasyonlar aramaya teşvik edecek. Seyahat dünyasında yılın “hashtag’leri” ise şunlar olacak:
#SplendidIsolation: Gözlerden uzak, lüks kaçamaklar
#HiddenGems: Gizli kalmış destinasyonların ve daha az bilinen noktaların yükselişi
#ChasingTheLights: Solar maksimumun getirdiği avantajlardan ve Kuzey Işıkları’nın artan cazibesinden ilham
#SoloAdventures: Özellikle kadınlar arasında artan yalnız seyahat trendi
# CulinaryJourney: Gastronomi odaklı seyahatin devam eden popülerliği
#TravelWithPurpose: Anlamlı, sürdürülebilir ve dönüştürücü seyahat deneyimleri
AI yani yapay zekanın turizm dünyasına etkilerinin ne olacağı epeydir merak ediliyor ve tartışılıyor. Alison Gilmore, yapay zekanın seyahat üzerindeki etkisinin artacağını düşünenlerden. “Bu yıl yapay zeka destekli araçların özel seyahat planları oluşturduğunu ve gelişmiş sohbet robotları aracılığıyla anında müşteri desteği sağladığını göreceksiniz. Gerçek zamanlı dil çevirisi, zenginleştirilmiş gezi deneyimi için artırılmış gerçeklik ve biyometrik check-in’ler gibi teknolojiler rahatlığı ve erişilebilirliği artıracak. GPS izleme ve kendi kendini takip etme yeteneklerine sahip akıllı bagajlar, seyahat lojistiğini iyileştirirken, sanal gerçeklik önizlemeleri de gezginlerin rezervasyon yapmadan önce varış noktalarını keşfetmesine olanak tanıyacak. Ancak yapay zeka çok değerli bir araç olsa da, hiçbir algoritmanın taklit edemeyeceği kişisel bir deneyim ve uzmanlık sunan insan danışmanın değerinin hiç olmadığı kadar önemli hale geldiğini fark edeceğiz.”
Teknolojiyi yakından takip eden Quentin Desurmont ise “Yapay zekanın kesinlikle bir etkisi olacak” diyor ve ekliyor: Ancak yapay zeka asla yalnızca bilgiye değil aynı zamanda lüks seyahatin vazgeçilmezi olan insan ilişkilerine ve dokunuşlara sahip olan uzman bir seyahat tasarımcısının yerini alamayacak. Yapay zeka kesinlikle bir araç olacak ve hem seyahat profesyonelleri hem de gezginler bunu kendi avantajlarına göre kullanmayı öğrenmeli!”
Manshausen, Norveç Fotoğraf: Getty Images
ILTM Events Direktörü Alison Gilmore’a, her yıl dünyaca ünlü sözlüklerin yaptığı açıklamaları hatırlatıyor ve 2025’te seyahat dünyasında yılın kelimesinin ne olacağını soruyoruz: “2024’te yılın kelimesi ‘resurgence’ yani yeniden dirilişti. Yıllar süren pandemi sonrasında küresel turizmin toparlanmasını yansıtıyordu. Dünyayı keşfetmeye, sevdiklerinizle yeniden bağlantı kurmaya ve seyahati bir özgürlük biçimi olarak benimsemeye yönelik yenilenen coşkuyu ifade ediyordu. 2025 yılı için bu kavramın ‘splendid isolation’ olduğunu düşünüyorum” diyerek izole olmanın, uzak ve ayrıcalıklı destinasyonlarda gözlerden uzak, samimi deneyimlere doğru büyüyen eğilimin altını çiziyor.”