21 Ekim 2021

Kendinize İyi Davranmanın 4 Yolu

YAZI: ILGAZ GÖKIRMAKLI

Matt Easton, Vogue USA, 2019
Matt Easton, Vogue USA, 2019

Her zaman mutlu ve pozitif kalmak mümkün olamıyor. Aslına bakarsak, çok da gerekli değil; zira hayat sadece mutlu ve neşeli anlardan ibaret sayılmaz. Gün boyunca farklı ruh hallerine geçiyor, hayal kırıkları yaşıyor, öfkeleniyor ya da strese girebiliyoruz. Yaşadığımız dünya ve koşulları düşünüldüğünde sorunların önüne geçmek imkansız olsa da, en azından kendinizi ve mental sağlığınızı korumak için küçük ama etkili adımlar atmak iyi bir başlangıç olabilir. Kısa vadede işinize yarayacak bazı önerilerimiz var. Endişelenmeyin, bu öneriler etrafa gülücükler saçan bir mutluluk robotu olmanızı istemiyor. Sadece yeterince zorlaşan hayatı kolaylaştırmak için birkaç küçük öneri.

Kendinize ne kadar zarar verdiğinizin farkında mısınız?

Kendinize zarar vermeyi bırakmak atılacak en etkili ve önemli adım. Peki, kendinize zarar vermek deyince aklınıza neler geliyor? Biraz ipucu verelim: Fast food beslenme alışkanlığı, neredeyse hayatınızı ele geçiren ekran bağımlılığı, sürekli stresli olmak ve olumsuza odaklanmak… İçlerinden en az bir tanesi bile size tanıdık geliyorsa, evet, kendinize gerçekten kötü davranıyorsunuz demektir. Saydığımız bu alışkanlıkları bırakmak çok kolay değil, farkındayız. Ancak farkında olmak ve en azından önlemeye yönelik aksiyonlar almak da önemli. Tüm bu alışkanlıklar için frene basma zamanı. Nasıl yapabileceğinizle devam edelim.

Matt Easton, Vogue USA, 2019
@hoskelsa

En son ne zaman kendiniz için bir şey yaptınız?

Başlıktaki soruyu kendinize sorun ve cevaplarken dürüst olun. En son ne zaman, gerçekten kendiniz için bir şey yaptınız? Bu istekler elbette çok büyük olmak zorunda değil. Yeni bir başlangıç, okumayı ertelediğiniz kitaba başlamak ya da uzun zamandır ihtiyacınız olduğunu hissettiğiniz o kısa seyahat... İster küçük günlük şeyler ister daha büyük bir yaşam hedefi olsun, hepimiz bir şeyleri ertelemekten muzdaripiz. “Daha sonra yapacağım.” “Bu pazartesi mutlaka başlayacağım.” gibi bahaneler, kendimize yarattığımız engellerden başka bir şey değil. Üstelik sürekli ertelemenin daha sonra stres, baskı ve öfkeyi de beraberinde getirme ihtimali bulunuyor. Küçük de olsa kendinizi iyi hissedeceğiniz ve gerçekten çok istediğiniz şeylere başlamak devamı konusunda da sizi motive edebilir.

Sandığınız kadar gerçekçi misiniz?

Etrafınızdaki her şey çok hızlı, herkes günlerini çok verimli bir şekilde yaşıyor ama siz istediğiniz hiçbir şeye yetişemiyor musunuz? Öncelikle yalnız olmadığını söyleyelim. Peki sahiden durum sandığınız gibi mi? Belki de kendinize sandığınızdan çok daha fazla yükleniyorsunuz ve beklentilerinizi yüksek tutuyorsunuz. Potansiyelinizin farkında olmak ve hedefler belirlemek motive edici olsa da, gerçekçi olmakta fayda var. Günün 24 saat olduğunu ve fiziksel olarak da sınırlarımız olduğunu hatırlayın. Bu noktada önceliklerinizi belirlemek işleri biraz daha kolaylaştırabilir. Yapabileceklerimizin sınırlı olduğunu kabullendikten sonra önem sırasına göre önceliklerinizi belirleyebilirsiniz. Sınırları belirlemek ve gerektiğinde kabullenmek size kendinizi daha iyi hissettirecektir.

Matt Easton, Vogue USA, 2019
Getty Images

Küçük başlangıçlar, büyük değişimler

Günlük rutininizi değiştirmeye hazır mısınız? Biliyoruz ki küçük başlangıçlar büyük değişimler yaratabilir. Neler yapabileceğinize bakalım. Kabul edelim, ekransız bir gün geçirmek mümkün değil. Twitter’da gezmenin, Instagram’da farklı dünyalara yolculuğa çıkmanın bir keyfi olsa da günlük yaşamın gerçeklerinden ve isteklerinizden uzak kalmanıza neden oluyorsa, kendinizi sınırlamanın vakti gelmiş demektir. Ekran başında olmayı gerektirmeyen ve sizi harekete geçirecek bir şeyler bulabilirsiniz. Yoga, pilates ya da yürüyüş yapabilir, hiç olmazsa alışverişiniz için bu kez yakınızdaki markete gitmeyi düşünebilirsiniz. Sağlıklı bir uyku neredeyse her şeyin temeli. Sağlıklı bir uyku için 8 saate ihtiyacımız olduğunu bilsek de günde sekiz tam saat uyku için yeterli saat yokmuşçasına yaşıyoruz. Kaliteli uyku eksikliği sağlığımıza zarar veriyor, dolayısıyla elimizden gelenin en iyisini yapmamız gerekiyor. Ekran süresini kısaltma, akşam öğünlerini düzenleme, kafein kullanımını azaltma veya meditasyon seçeneklerini deneyebilirsiniz.

 

ETİKETLER: MENTAL SAĞLIK