Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Buckhingham Sarayı'nda düzenlenen sergide, Kraliçe Elizabeth'in görkemli elbiselerini, üniformalarını, modern günlük kıyafetlerini ve şapkalarını yakından görmek mümkün.
Kraliçe, kendisinin resmi 90. yaş günü kutlamasının yapıldığı "Trooping the Colour" töreninde; Stewart Parvin tarafından tasarlanmış, krep, yün ve ipekten bir elbise ve kaban giyiyor ve Rachel Trevor-Morgan tarafından tasarlanmış yün-krep karışımı bir şapka takıyor. Kendisi, her sene sadece bu tören için, büyükannesi Kraliçe Mary'den kalma "The Brigade of Guards" broşu takıyor.
Fotoğraf: Getty (solda) ve @SuzyMenkesVogue
İşte karşımızda, zarif Majesteleri, 1953'te taç giyme törenindeki elbisesiyle duruyor. Tacı ve yerlere uzanan elbisesiyle bu genç kadının fotoğrafının yanında, kıyafetin kendisi duruyor. Bu elbise, kraliyet couture tasarımcısı Norman Hartnell tarafından tasarlanmış; şimdiyse üzerindeki işlemeleri bütün detaylarıyla görebilmemiz için dümdüz bir şekilde yayılmış: İskoçya'yı temsilen deve dikeni, İrlanda'yı temsil etmesi için yonca, Galler'i simgelemesi için de pırasa, Uluslar Topluluğu'nun birliğini vurgulamak için İngiliz Tudor gülünün altına işlenmiş.
Norman Hartnell tarafından tasarlanmış taç giyme töreni elbisesinin kabataslağı.
Fotoğraf: Royal Collection Trust-Her Majesty Queen Elizabeth II 2016
Buckingham Sarayı'nda düzenlenen "Fashioning a Reign: 90 Years of Style from the Queen's Wardrobe" sergisi, genç Kraliçe Elizabeth'in kendisine olağandışı hayatı için nasıl bir kraliyet stili yarattığına dair çok etkileyici bir çalışma olmuş. Tahta geçtiğinde 27 yaşında olan Kraliçe'yi ilk zamanlarında evli bir genç kadın olarak görüyoruz. Sonra, savaş sonrası 1940'lu yıllara ve de kıvrımların öne plana çıktığı 1950'li yıllara yolculuk ediyoruz. Bütün bunlar, Kraliçe bir yandan da İngiliz Silahlı Kuvvetleri'nin başındayken oluyor tabii.
Hardy Amies tasarımı, gümüş çiçek işlemeli turkuaz ipek elbise. 1968 yılında Cecil Beaton'ın resmedeceği resmi bir portre tablosu için giyilmiş.
Fotoğraf: Royal Collection Trust-Her Majesty Queen Elizabeth II 2016
Büyük saray odalarında sergilenen kıyafetlere bakarken, serginin Küratörü Caroline de Guitaut, "Kraliçe'nin gardrobunda dikkat çeken şey, İngiliz tasarımcılığına verdiği destek, ben de bunu öne çıkarmaya çalıştım," dedi.
Serginin Küratörü Caroline de Guitaut
Fotoğraf: @SuzyMenkesVogue
Kraliçe'nin taç giyme töreninde giydiği, detaylı süslemelere sahip zarif elbise sergideki en ilgi çekici kıyafetti. Resmi Kraliyet seyahatlerinde giydiği kıyafetlerin verdiği gizli mesajlar da bu sergide oldukça belirginleşmiş. Örneğin, Avustrulya turunda giydiği kıyafetin sembolik sarı rengi, Etiyopya ziyaretinde ülkenin bayrağına ithafen yeşil renkte bir kıyafet giymesi, Çin'e yaptığı tarihi ziyaretinde üzerinde kiraz çiçeği işlemeleri olan Ian Webb tasarımı bir elbise tercih etmesi... Bütün bu kıyafetlere, bu seyahatlerde çekilmiş video'lar eşlik ediyor. Elbette bu, küratörün parlak fikirli vizyonundan doğmuş.
Kraliçe'nin resmi ziyaretlerinde giydiği elbiselerin koleksiyonu. Renklerin, kesimlerin ve süslemelerin hepsi ziyaret ettiği ülkeye bir saygı niteliğinde özel seçimler.
Fotoğraf: Royal Collection Trust-Her Majesty Queen Elizabeth II 2016
De Guitaut'un göstermek istediği sadece bir kraliyet gardrobunun tarihler içinde değişimi değil, aynı zamanda İngiliz couture sanatının ve zanaatinin gelişimi. Kraliçe'nin moda canavarı kardeşi Prenses Margaret, Paris tasarımcılarının, özellikle Dior'un elbiselerine göz dikmişken, Kraliçe Elizabeth, Hartnell'i Kraliyet'in özel tasarımcısı yapmıştı.
Prenses Elizabeth'in, Normal Hartnell tasarımı gelinliği, 1947.
Fotoğraf: Royal Collection Trust-Her Majesty Queen Elizabeth II 2016
Hartnell, savaş sonrası yıllarda insanlarda umut ve neşe uyandıran genç Kraliçe için bir stil yaratmaya kendisini son derece adamıştı. Terzi ustası Hardy Amies, Hartnell'i bu genç kraliçe için daha zarif bir şıklığa sahip ve duygusal vizyondan biraz daha uzak, modern bir stil yaratması için yüreklendirmiş. Seneler içinde başka çağdaş couture tasarımcılarının tasarımlarını da görüyoruz; neon yeşili kaban tasarımı gözlerden kaçmayan Stewart Parvin ve Kraliçe için birçok farklı tasarıma imza atan Angela Kelly, bunlardan birkaçı.
"The Thames River Pageant" töreni için Angela Kelly'nin tasarladığı bir kıyafet, 2012.
Fotoğraf: @SuzyMenkesVogue
2012'deki Londra Olimpiyatları kapsamında Kraliçe, James Bond'u bu kıyafet içinde karşılamıştı.
Fotoğraf: @SuzyMenkesVogue
Detayları yakından görebilmemizi sağlayan bu sergide, tek bir can sıkıcı eksiklik vardı. Kraliçe'nin stilinde önemli bir nokta olan mücevherler yoktu, bu mücevherlerin çoğu asil geçmişinin yapı taşlarını oluşturmakla kalmıyor, Kraliçe'nin sade kıyafetlerine de canlılık ve hareket katıyordu. Bu mücevherler olmadan kıyafetler, son derece vasat gözüküyorlardı. Birkaç el çantası serpiştirmek bile serginin canlılık kazanmasına yardımcı olabilirdi. Kıyafetlere eşlik eden fotoğraflarda aynı kıyafetler sanki hayata geri dönmüş gibi gözüküyordu çünkü o fotoğraflarda Kraliçe mücevherlerini ve aksesuarlarını takmıştı.
Fotoğraf: Royal Collection Trust-Her Majesty Queen Elizabeth II 2016
Neden hiç mücevher yoktu peki? Küratör de Guitaut, "Pratiklik göz önüne alındığı için," diyor, "Açık sergide her şeyi bir araya getirebilmek güç. Kıyafetleri, 8-9 haftalığına açık sergide sergileyebiliyoruz ama mücevherler kutuya konmak zorunda. Ayrıca sergi, İngiliz couture'üne odaklanıyor. Daha önce birçok mücevher sergisi yapılmıştı zaten. Mücevherleri sergiye koyak yerine, kıyafetleri birçok fotoğrafla bir araya getirdik, böylece mücevherle nasıl gözüktüğünü de görebilirler."
Kraliçe'nin saten düğün ayakkabıları, Rayne tasarımı.
Fotoğraf: @SuzyMenkesVogue
Kraliçe'nin 90. Yılında Caroline de Guitaut üç farklı yerde sergi gerçekleştiriyor. Bunlar, Buckingham Sarayı, İskoçya'daki Holyroodhouse ve Windsor Sarayı. Elbette, aynı anda üç ayaklı bir sergi düzenleyebilmek büyük bir başarı.
Caroline de Guitaut, Buckingham Sarayı'nda kıyafetleri düzenliyor.
Fotoğraf: Royal Collection Trust-Her Majesty Queen Elizabeth II 2016
Uzun bir yatay çizgide 62 farklı şapka da sergileniyor. Bu şapkalar, Frederick Fox, Simone Mirman ve Aaage Thaarup gibi 11 farklı Kraliyet şapkacısı tarafından tasarlanmış. Galerinin sonundaki bir kısa film, şapkaların nasıl elde yapıldığını gözler önüne seriyor. Film, küratörün couture el işçiliğine duyduğu tutkuyu da kanıtlar nitelikte.
Fotoğraf: Royal Collection Trust-Her Majesty Queen Elizabeth II 2016
Ama, mücevherlerin de tıpkı şapkalar gibi sergilenmesi gerektiği fikrini kafamdan bir türlü atamadım. Örneğin, Angela Kelly'nin Majesteleri'nin 90. yaş günü için tasarladığı pamuk-ipek karışımı kabana ve ona eşlik eden şapkaya mücevherler de eklenmeliydi. Böylece kıyafeti bütün zenginliğiyle görebilirdik. Hardy Amies'in Kraliçe'nin 1979'daki Suudi Arabistan ziyareti içn tasarladığı bileğe kadar uzanan mavi kıyafetle beraber giyilen mücevherleri de görmeliydik.
1979'da Suudi Arabistan'daki giyim kurallarına getirilen asil çözüm.
Fotoğraf: Getty
Caroline de Guitaut aynı zamanda Kraliçe'nin ordu üniformalarına da ağırlık vermiş. De Guitaut bunu, "Askeri tören kıyafetleri, terzi işçiliğinin önemini sergiliyor," diyerek açıkladı. Örneğin Kraliçe'nin bu törenlerden birinde giydiği asimetrik şapka, Küratör de Guitaut'un favorilerindenmiş.
Bu sergide bolca ihtişam görmek mümkün, tabii hiçbir şeyi Hartnell'in dahiyane tasarımlarından ayrı düşünemeyiz. Hartnell, "20. yüzyılda Kraliyet kıyafetleri nasıl olmalı?" sorusunun yanıtını başarıyla verebilmiş bir tasarımcı. Kraliçe'yi, henüz genç bir kadınken, dört çocuk sahibi olduğunda ve nüfuzunu güçlendirdiği zamanlarda hep o giydirdi. Fakat ben, yine de Kraliçe'nin stilinin mücevherlere dayandığı konusunda ısrar ediyorum.
Fotoğraf: Royal Collection Trust-Her Majesty Queen Elizabeth II 2016
Sonuç olarak bu sergi, ilgi çekici, bilgilendirici ve yer yer de gösterişliydi. Ama sanki, kraliyetin 21. yüzyılda bile devam eden şiirsi yönünü sergilemekte eksik kaldı.