Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Christian Dior Couture'un Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su Delphine Arnault atamayla ilgili konuşuyor.
“Çok heyecan verici haberlerimiz var,” diyor Christian Dior Couture’un Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Delphine Arnault, Vogue Business ile gerçekleştirdiği röportajda. “Jonathan Anderson, Dior’un erkek ve kadın koleksiyonlarının yanı sıra couture ve aksesuarlar da dahil olmak üzere tüm yaratıcı sürecinin başına geçiyor.”
Perşembe günü yapılan açıklamada, Maria Grazia Chiuri’nin kadın haute couture, hazır giyim ve aksesuar koleksiyonlarının kreatif direktörlüğü görevinden ayrılacağı duyuruldu. Kim Jones ise Ocak ayında markadan ayrılmıştı ve Anderson’ın nisan ayında erkek koleksiyonlarının artistik direktörü olarak atandığı doğrulanmıştı. Arnault şöyle diyor: “Son 11 yıldır LVMH bünyesinde görev yaptığı süre boyunca, gelecekte ne yapmak istediğine dair birçok kez konuştuk. Ve her zaman özellikle ilgisini çeken bir marka vardı. Bu atamanın tam zamanı olduğunu düşünüyoruz. O, kendi kuşağının en yetenekli tasarımcısı. LVMH Grubu’nda büyük takımlar yönetme konusundaki deneyimi sayesinde –özellikle Loewe’daki çalışmalarıyla– çok güçlü bir birikime sahip, üstelik henüz 40 yaşında. Daha da önemlisi, marka için çok net bir vizyonu var.”
Artık hem kadın hem erkek koleksiyonları için tek bir kreatif direktöre sahip olan marka, Delphine Arnault’un belirttiğine göre Christian Dior dönemindeki yapılanmasına geri dönüyor. “Bu durum maison için harika olacak diye düşünüyorum. Ürünlerde tutarlılık ve bütünlük sağlanacak; ayrıca iletişim açısından da mesajımız çok daha net olacak,” diyor. “Elbette bu büyük bir sorumluluk. Kurulması gereken birçok bağlantı var. Her marka için yeni bir artistik vizyon her zaman bir meydan okumadır. Vizyonun tam olarak ne olduğunu görmek birkaç sezon alabilir. Ama bence bu fikir Jonathan’a büyük bir enerji verdi.”
Arnault şöyle devam ediyor: “Jonathan, bizim harika ekibimize güvenebilir zira haute couture, hazır giyim, erkek ve kadın koleksiyonları alanlarında dünyanın en iyileri arasında yer alan muazzam stüdyolara ve yaratıcı yeteneklere sahibiz. Ayrıca, uzun süredir birlikte çalıştığı ve güvendiği kendi ekibinden bazı isimleri de beraberinde getiriyor.”
Anderson, Eylül 2013’te LVMH’ye ait Loewe’nin kreatif direktörü olarak atanmıştı. O dönem henüz 29 yaşında, kariyerinin başlarında olan bir tasarımcıydı. 2008 yılında kendi adını taşıyan markası JW Anderson’ı kurmuş, LVMH ise 2013’te bu markadan azınlık hissesi satın almıştı. Arnault o günleri şöyle hatırlıyor: “Onunla ilk kez Paris’te bir showroom’da, JW Anderson koleksiyonunu sergilerken tanıştım. O zaman 23 ya da 24 yaşındaydı. Gare du Nord yakınlarında küçük bir daire kiralamıştı, dördüncü kattaydı. Kapıyı çaldım, kendisi açtı. Daha gençti ama bugünküyle aynı: çok konuşkan, güçlü bir vizyona sahip, yaşına göre çok olgun ve oldukça etkileyiciydi. O zaman markasına yatırım yapmaya ve sonrasında Loewe’ye atamaya karar verdik.”
Anderson’ın görev süresince Loewe, lüks moda dünyasının en çok konuşulan markalarından biri hâline geldi. 2025 İlkbahar/Yaz defilesi, Sarah Burton, Pieter Mulier, Adrian Appiolaza, Nicolas Di Felice, Kris Van Assche, Pharrell Williams ve Michael Rider gibi sektörün önemli isimlerinin yanı sıra Arnault’nun da katıldığı izleyici kitlesinden büyük alkış aldı. Morgan Stanley’in tahminlerine göre Loewe’nin satışları 2014’te yaklaşık 230 milyon avroyken, Bernstein analisti Luca Solca’ya göre 2024’te 1,5 ila 2 milyar avroya ulaştı. Loewe, 2025’in ilk çeyreğinde Lyst Index’e göre hâlâ en popüler marka olarak zirvedeydi. Anderson’ın Loewe’den ayrılığı Mart ayında açıklandı ve bir hafta sonra yerine Proenza Schouler kurucuları Jack McCollough ve Lazaro Hernandez getirildi.
“Jonathan, Loewe’yi yeniden haritaya yerleştirme konusunda gerçekten çok etkileyici bir iş çıkardı,” diyor Arnault. “Gelenek ve moderniteyi o marka için doğru şekilde harmanlamayı başardı; zanaatkârlığa odaklandı, kaliteyi yükseltti ve harika ürünler yarattı. Ayrıca Craft Prize (Zanaat Ödülü) üzerinde de çalıştı ve markayı sadece ürün anlamında değil, iletişim anlamında da çok geliştirdi.”
Peki Anderson aynı büyüyü Dior’da da yeniden yaratabilecek mi? Yıllar süren muazzam büyümenin ardından -HSBC tahminlerine göre 2017’de 2,2 milyar avro olan gelir, 2023’te 9,5 milyar avroya kadar yükselmişti- Dior, lüks sektöründeki durgunluk ve küresel çalkantılardan etkilendi. HSBC’ye göre markanın satışları 2024’te 8,7 milyar avroya geriledi. LVMH’nin moda ve deri ürünleri bölümü, yılın ilk çeyreğinde yüzde 5’lik bir düşüş yaşadı ve grubun moda işlerini kutuplaşmış bir pazarın ortasında konumlandırdı. HSBC analisti Luca Solca, Nisan ayında Vogue Business’a verdiği demeçte “Dior’un yeniden canlandırılması gerekiyor” demişti.
Marka şu anda yeniden doğuş için gerekli tüm unsurlara sahip gibi görünüyor. Nisan ayında Pierre-Emmanuel Angeloglou genel müdür yardımcısı olarak işe alındı; bundan önce Ekim ayında, Miu Miu’nun CEO’su Benedetta Petruzzo, Dior’un genel müdürü olması için transfer edilmişti. Her iki yönetici de Arnault’ya bağlı çalışıyor.
Çalışkanlığı ve dahiyane tasarım anlayışıyla tanınan Anderson’ın, Dior’un güçlü mirası ve kodlarıyla uyum sağlama konusunda yetenekli olduğu düşünülüyor. Arnault bu konuda şöyle diyor: “Şubat ayında erkek giyimi üzerinde çalışmaya başladığından beri, arşivlerde çok zaman geçiriyor. Yıllar içinde markaya yön vermiş olan Christian Dior, Yves Saint Laurent, John Galliano, Raf Simons gibi tasarımcıların geliştirdiği tüm farklı unsurları inceliyor.”
Kadın ve erkek giyim koleksiyonlarını aynı anda yürütmenin zorluklarıyla karşılaşmanın yanı sıra, Anderson artık couture alanında da kendini kanıtlamak zorunda kalacak. Dior, couture’u canlı ve kârlı bir işe dönüştürmeyi başaran birkaç modaevinden biri olarak öne çıkıyor. Her ne kadar daha önce bir couture evinde çalışmamış olsa da Anderson, kavramsal defileleri ve couture ruhuyla tanınıyor. Bu özellikle, Vogue Runway’den Sarah Mower’ın “yeniden yorumlanmış Fransız altın çağı couture elbiseleri, tamamı halka detaylı ve yarı saydam çiçek desenli” olarak tanımladığı 2025 İlkbahar/Yaz defilesinde görülmüştü. Anderson’ın Dior için hazırladığı ilk couture tasarımlarını ise moda dünyası Ocak 2026’ya kadar göremeyecek; çünkü marka, Temmuz’daki couture sezonunu pas geçecek. Arnault, “Maria Grazia cruise defilesinde 20 couture elbise sundu, bu da atölyeyi meşgul etmeye yetti,” diyor.
Arnault ayrıca Anderson’ın Dior için hazırlayacağı ilk kadın koleksiyonunun Eylül sezonunda sunulacağını doğruladı. “25 yıldır moda sektöründeyim ve hiç bu kadar çok yaratıcı değişiklik görmemiştim,” diye düşünüyor. “Pek çok farklı sanat yönetmeninin vizyonunu göreceğiz. Bunun büyük bir heyecan ve duygu yaratacağını düşünüyorum. Moda da zaten bununla ilgili.” Anderson, Chanel’de Matthieu Blazy ile doğrudan rekabet halinde olacak ve birçok önemli ilk gösteriyle aynı dönemde sahneye çıkacak.
Anderson’ın Dior için hazırlayacağı ilk erkek giyim defilesi ise daha önce bildirildiği gibi 27 Haziran'da gerçekleşecek. Dior ileride kadın-erkek ortak defile yapar mı? “Şimdilik ayrı tutmayı planlıyoruz. Ne olacağını asla bilemezsiniz ama şu an için defile sayısını azaltma gibi bir planımız yok,” diye yanıtlıyor Arnault. Peki ya JW Anderson markasının başında kalacak mı? “Kendi adını taşıyan bir marka, dolayısıyla onun için çok önemli bir proje. Evet, JW Anderson’la ilgilenmeye devam edecek ama belki biraz farklı bir şekilde. Bu, sanırım en iyi cevabı kendisinin verebileceği bir soru.”