Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
2 Mayıs’ta düzenlenecek Met Gala’nın bu yılki kıyafet kodu, Gilded Age olarak adlandırılan ve Amerika’daki 1870-1890 arasındaki yılları temsil eden Yaldızlı Çağ’a vurguda bulunmaya hazırlanıyor.
Fotoğraf: Columbia Pictures/Courtesy Everett Collection
Her bahar gönderilen Met Gala davetiyelerinin altında, küçük boyutlu ama hayati önem taşıyan bir yazı vardır: Kıyafet kuralları. 2020 yılında Camp: Notes on Fashion için önemsizlik üzerine durulmuştu. 2021'de In America: A Lexicon of Fashion için bu, Amerikan bağımsızlığıydı ve 2 Mayıs 2022'de In America: An Anthology of Fashion için kıyafet kodu, yaldızlı cazibe ve beyaz kravat olacak.
Edith Wharton'ın The Age of Innocence ve The House of Mirth kitaplarını tozlu raflardan çıkarmanın zamanı geldi. 2022 Met Gala, katılımcılarından, Gilded Age New York'un ihtişamını somutlaştırmalarını isteyecek. 1870'den 1890'a uzanan dönem, hem gökdelenlerin hem de servetlerin bir gecede ortaya çıktığı eşi görülmemiş bir refah, kültürel değişim ve sanayileşme dönemiydi.
Thomas Edison'un 1882'de patenti alınan ampulü, önce The New York Times binasını ve ardından tüm şehri aydınlattı. Alexander Graham Bell'in 1876'daki telefonu, iletişimi anında sağladı ve operatörlerin hatları yönetmesi için bir talep yarattı. Ücretler, Avrupa'dakilerin üzerine fırladı. Mimarlar McKim, Mead ve White, aşağı ve yukarı Beşinci Cadde'de Beaux Arts binaları inşa etti ve bu süreçte şehri güzelleştirdi. Ve 1893'te Vogue, “dünyanın kültürlü vatandaşlarının bakış açısını” yayınlama misyonuyla kuruldu. Orijinal hissedarları arasında Cornelius Vanderbilt, Peter Cooper Hewitt ve John E. Parsons vardı.
Üst kademe için o dönemde moda, aşırılıklardan biriydi. Elektrikli ve buharla çalışan dokuma tezgahlarındaki son yenilikler sayesinde, kumaş üretimi daha hızlı ve daha ucuz hale geldi. Sonuç olarak, kadın elbiseleri genellikle saten, ipek, kadife ve püskül gibi birçok tekstilin bir kombinasyonunu içeriyordu ve hepsi dantel, fiyonk ve fırfır gibi üst dokularla süslenmişti.
Vogue'un resmi bir akşam için giyinmiş çifti gösteren Eylül 1895 sayısı. Conde Nast Archives
Renkler zengin ve derin mücevher tonlarındaydı. Daha açık renkler, New York sokaklarında yürürken pratik olmadığı için sadece evde giyiliyordu. Şapka takmak dışarı çıkarken bir zorunluluktu ve çoğu zaman tüylerle süslenirdi. Korseler yaygındı ve 1870'lerden 1880'lerin sonlarına kadar, kadınlar sırtlarını uzatmak için eteklerinin kabarık görünmesinde kullanılan bir tür kumaş giyiyorlardı. Aslında, bu kumaşın tüm bir çay servisine ev sahipliği yapacak kadar büyük olması gerektiği yaygın olarak tekrarlanan bir düşünceydi. Ancak 1890'larda modası geçti, yerini çan şeklindeki etekler ve pompadour saç stilleri aldı. Bu estetik, illüstratör Charles Dana Gibson tarafından daha da popüler hale getirildi.
Bu, tüm Gilded Age modasının resmi olduğu anlamına gelmiyor. Bisiklet ve tenis gibi boş zaman aktiviteleri topuklular arasında popüler hale gelirken, spor giyim ilk kez gardırobun ayrılmaz bir parçası oldu. Pek çok kadın, belki de en iyi John Singer Sargent'ın 1897'de Gilded Age sosyetesi Edith Minturn portresinde olduğu gibi, daha kolay harekete izin veren gömlekler giydi.
Ancak partiler ve balolar bu ülkenin gördüğü en abartılı stili ortaya çıkardı. Genellikle üst kademelerin uğrak yeri olan operanın katı bir kıyafet kuralı vardı; kadınlar, dekoltelerini ortaya çıkaran tül elbiseler, gösterişli kürk astarlı pelerinler ve dirsek uzunluğunda eldivenler giyerken, erkekler silindir şapka takarlardı. 1880'ler ayrıca smokinin Amerika'ya gelişine de tanık oldu. (Şehir efsanesine göre James Potter adında bir adam, İngiliz menşeli tasarımla Tuxedo Park'taki bir baloda giydi ve bu nedenle takım elbise stilin adı haline geldi.)
Gilded Age modalarını önizleme amaçlı hazırlanan Ekim 1898'den bir Vogue kapağı. İllüstrasyon Mildred Beardslee.
Zamanın en yetenekli ev sahibelerinin düzenlediği çılgın kostüm partileri, çılgın ve fantastik moda anlarına sahne oldu. Alva K. Vanderbilt'in kızı Consuelo için yaptığı ve dönemin en gösterişli kutlaması olarak bilinen Mart 1883 etkinliğini ele alalım. The New York Times o sıralarda dramatik bir şekilde şöyle yazmıştı: “Vanderbilt balosu New York toplumunu uzun yıllardır burada meydana gelen herhangi bir sosyal olaydan daha fazla tedirgin etti. Lent'in başlangıcından yaklaşık bir hafta önce yapılan duyurudan bu yana, neredeyse başka bir şey konuşulmadı.” Misafirler, kıyafetlerine olağanüstü bir dikkat ve para harcadılar. Alice Claypoole Vanderbilt, bir elektrik ampulü gibi giyinmiş olarak geldi; bu, elmaslarla süslenmiş beyaz bir saten elbise anlamına geliyordu ve görünümü elmas bir başlık ve mücevher olarak bir ampul ile tamamlanmıştı. Bu arada kız kardeşi Bayan Ada Smith, tamamen tavus kuşu tüyüyle kaplı bir kıyafet giymişti. Başka bir konuk, altın yıldızlarla işlenmiş siyah ve krem renkli bir saten ile pırlanta kolye ve postiş taktı. (Fifth Avenue mücevher evi Tiffany'nin bu dönemde gelişmeye başlaması şaşırtıcı değil.)
Konukların 2022 Met Gala'nın kıyafet kurallarını nasıl yorumlayacağını ancak Mayıs ayının ilk Pazartesi günü müzeye geldiklerinde görebileceğiz. Bununla birlikte, hala kıyafetleri üzerinde düşünenler için, belki de sözü Edith Wharton'ın The Age of Innocence adlı kitabındaki Kontes Olenska hakkında yazılmış bir alıntıyla bitirmeliyiz: “Sanki elbisesi mumdan örülmüş gibi, etrafındaki her şey hafifçe parıldadı ve hafifçe parladı ve bir oda dolusu rakibe meydan okuyan güzel bir kadın gibi başını dik tuttu.”