Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Eğer hâlâ duymadıysanız, son dönemin popüler Instagram hesaplarından ‘@deuxmoi’ sosyal medyanın yeni ‘Gossip Girl’ü.
HONG SUNGOH
Yıllar önce hayatımıza giren Gossip Girl yayımlandığı ilk günden beri ekran efsanelerinden biri olacağını fark ettirmişti. Henüz dumanı üstünde tüten yeniden çekimine birçoğumuz önyargılarla yaklaşsak da Gossip Girl efsanesi her daim popülerliğini korumaya devam edecek gibi görünüyor. Gossip Girl’den konuya girdik ama bu yazının esas konusu Serena, Blair, Chuck ya da dizinin kendisi değil.
Gazetecilik değişiyor; magazin gazeteciliği çok uzun zamandır görmek istediğimiz kalitenin yakınından dahi geçemiyor. Sosyal medya ağlarının hayatımızın merkezine konumlanması gazetecilik pratikleri gibi magazin haberciliğini de değiştirdi. Artık hepimiz elimizdeki akıllı telefonlarla her an bir haberci olabiliyoruz. Bu yenilikler elbette bir takım sorunları da beraberinde getiriyor. Gazetecilik etiği, özel hayatın ihlali, yanlış bilgi ve haberler bu sorunların en önemlileri. Ancak bir şekilde, istesek de istemesek de yerli ve yabancı birçok ‘magazin ve dedikodu’ sayfası ve paylaşımları bir şekilde ana sayfamıza düşüyor, DM kutularımıza geliyor. Son yıllarda ünlü isimlerle dedikoduların paylaşıldığı Instagram hesaplarının sayısı giderek artığını görüyoruz.
Yazıya neden Gossip Girl ile başladığımıza gelecek olursak. Eğer hâlâ duymadıysanız, son dönemin popüler Instagram hesaplarından ‘@deuxmoi’ için sosyal medyanın yeni ‘Gossip Girl’i deniyor.
Şu an Instagram hesabı aralarında Hadid kardeşler gibi ünlü isimlerin ve dergilerin de olduğu 1 milyon kişi tarafından takip ediliyor. Sayfanın yaratıcısı ve yöneticisi hakkında neredeyse hiçbir bilgiye sahip değiliz, anonim kalma konusunda kararını çoktan vermiş gibi görünüyor. Tek başına mı yönetiliyor yoksa birden fazla kişinin yönettiği bir takım çalışması mı onu dahi bilemiyoruz. Elimizdeki tek bilgi New York’ta yaşadığı ve moda dünyasıyla ilgili bir işi olduğu. Yabancı kaynaklarda hesabın yöneticisiyle yapılmış röportajlar mevcut. Mesela hesabın ilk başlarda bir lifestyle bloğu olmak üzere yola çıktığını da biliyoruz. Hesap başlangıçta kilitli olsa da gelen her takipçi isteğini kabul ediyordu. Deuxmoi hesabında işlerin nasıl işlediğine gelirsek; aslına bakarsak yerli ve yabancı dedikodu sayfalarının çalışma prensibinin aşağı yukarı aynı olduğunu görüyoruz. Bu hesabın da benzer bir işleyişi var: Hollywood çalışanları, yayıncılar, ünlü isimlerin çocuk bakıcıları, yazarlar, yayıncılar ve belki de ünlü isimler içerden ‘özel’ bilgileri Deuxmoi hesabına mesaj ya da mail yoluyla iletiyor. Bilgiyi paylaşanlar anonim kalmak istiyorlarsa bunu da mesajlarında bildiriyorlar.
Deuxmoi gelen bu bilgilerin ekran görüntülerini alarak, 24 saat sonra kaybolan Instagram hikâyelerinde paylaşıyor. Hesabın yöneticisi New York Times’a verdiği demeçte, daha önce birçok kez vurguladığı gibi paylaştığı bilgilerin doğrulanmamış olduğunu hatırlatıyor ve “paylaştığım şeylere inanıp inanmaya kendileri karar vermeli” diyor. Bu da, hesabı bir nevi ‘dedikodu kürasyonu’ haline getiriyor diyebiliriz. Hesap ayrıca ünlülere dair ‘pozitif’ bilgiler de paylaşmaya çalışıyor.
Deuxmoi, verdiği bir başka röportajda ise hesapta kimseyi incitecek ya da kötü etkileyecek içeriklere yer vermek istemediğini söylüyor. Daha önce iki farklı ünlünün kendilerini etiketleyerek paylaştığı postları kaldırdığını belirten Deuxmoi, “Bu hesap sadece eğlenmek için. Eğer herhangi birisi paylaşımlardan herhangi bir şekilde rahatsız olup benden kaldırmamı isterse, hemen postu yok ediyorum.” diyor.
Ünlülerin özel hayatlarını ihlal eden paylaşımlarla ilgili ise “İnsanların daha fazlasını istediğine emin olabilirsiniz” açıklamasıyla yetiniyor.
Başta da belirttiğimiz gibi hesap, özel hayatın gizliliği, etik soru işaretleri ve yalan bilgi konusunda birçok tartışmayı da beraberinde getiriyor. Ancak Deuxmoi’nin bir anlamda magazin haberciliği yaptığını söyleyebiliriz. Hesabın yayınladığı bir ‘dedikodunun’ daha sonra önemli magazin kaynakları ve dergiler tarafından doğrulandığını ya da bizzat öznelerin açıklama yaptığı durumlar da mevcut. Magazin gazeteciliği, haberlerde kullanılan görüntü ve eril dil dünyanın her yanında hala tartışılmaya devam ediyor, sosyal medya hesapları da bu tartışmalardan muaf değil. Hatta olaya yepyeni boyutlar (beden olumlama, eril dille mücadele gibi olumlu gelişmeleri de es geçmeyelim) ve etik dilemmalar ekleniyor.
Takip etmek, paylaşılan bilgilerin doğruluğuna inanmak veya inanmamak tamamen size kalmış. Ancak magazin haberlerini ve ünlülerin yaşamlarını yakından takip etmeyi ve hatta dedikoduları seviyorsanız, Deuxmoi’nin son dönemin en popüler hesabı olduğunu hatırlatalım.