02 Mart 2020

Maria Grazia Chiuri, Dior’un 70’ler Referanslı 2020-21 Sonbahar/Kış Koleksiyonunu Anlatıyor

YAZI: LİAM FREEMAN

DERLEYEN: ZEYNEP GÜR

dior

© Copyright Jamie Stoker 2020. All Rights Reserved.

"İkonik" belki de moda literatüründe en sık kullanılan kelimelerden biri. Ancak bu sıfatın hakkını veren tek bir tasarım var; o da Christian Dior’un ikonik Bar ceketi... Ünlü modaevinin kreatif direktörü Maria Grazia Chiuri, bu sezon o ikonik ceketi, belki de daha önce hiç görmediğiniz haliyle yeniden tasarladı. Komplike dokunuşlar detaylarında gizli – gösterişli fırfırlar, aplikler veya işlemeler beklemeyin. İkonik ceketi, aynı zamanda 2020 Sonbahar/Kış koleksiyonunda kullanılan güçlü bir metafor olarak görebilirsiniz: Chiuri’nin geçtiğimiz günlerde gerçekleşen Dior 2020-21 Sonbahar/Kış defilesinde kullanılan bu sembolik tasarımın arkasında çok sayıda gizli özne saklı. 

dior

© Copyright Jamie Stoker 2020. All Rights Reserved.

“Bu koleksiyon görsel bir günlük gibi” diye açıklıyor Chiuri. “Paris’e geldiğimden beri Fransız kültürünü ve Dior’u daha iyi anlamaya başladım. Nedense tüm bunların, bir şekilde geçmişimle ve kültürel referanslarımla bir bağlantısı olduğuna inanıyorum.” Dior, her ne kadar kurucusu Christian Dior’un 1947’de yaratılan “New Look” akımıyla moda kitaplarında yerini alacak olsa da, Chiuri, belki de evin en dikkate değer, ancak zaman zaman gözden kaçan dönemlerinden birine odaklandı: Marc Bohan’ın 1961’den 1989’a kadar süren üç yıllık kreatif direktörlük dönemi.

dior

© Copyright Jamie Stoker 2020. All Rights Reserved.

“Marc Bohan, kreatif direktörlük döneminde, pantolonlardan eteklere kadar yepyeni siluetleri ağırladı” diyor Chiuri. “Bay Dior, zamansız H-çizgisi ya da A-çizgisi gibi siluetler yarattı. 70’li yıllarda yükselen feminizm dalgasıyla birlikte kadınlar kendilerini modayla ifade etmeye başladılar. O zamanlar kendi kişisel deneyimlerimi çok iyi hatırlıyorum; denim pantolon ya da militer ceket bulmak için bit pazarlarında vakit geçirmek en sevdiğim şeylerden biriydi.”

dior

© Copyright Jamie Stoker 2020. All Rights Reserved.

Bir tasarımcı olarak Chiuri, kadınlara kendi özgün stillerini oluşturmak için müsait [oda] veren bir gardırop oluşturmak istediğini söylüyor. Ünlü tasarımcının, çok yönlü gardırobu şunları içeriyor: Christian Dior’un 1954’te yayınlanan The Little Dictionary of Fashion adlı kitabında bahsi geçen bir pelerin, etek ve rustik elbiseler... (“Ekose desenine bayılıyorum. Süslü ve aynı zamanda basit olabilirler; zarif ve eforsuz; genç ve her zaman haklı çıkıyorlar.”) İpek şifon, tanrıça hatları ve katmanlı drape, 70'lerin Faye Dunaway’ine saygı duruşu niteliğinde,  gömlek ve kravat ağırlıklı androjen kesimler ise Diane Keaton’ın maskülen stiline göz kırpıyor. 

dior

© Copyright Jamie Stoker 2020. All Rights Reserved.

Chiuri’nin "görsel günlük" olarak adlandırdığı Dior defilesinin önemli bir bölümü Roma’da bulunan Ulusal Modern Sanat Galerisi’ndeki (GNAM olarak da bilinir) Carla Lonzi'nin arşivlerini gün yüzüne çıkarıyor. İtalyan feminist kolektifi Rivolta Femminile’nin sanat eleştirmeni ve kurucu ortağı Carla Lonzi'nin, Dior tarafından desteklenen İtalyan kadın sanatçıların ufuktaki sergisi için belirlediği ‘Io dico io’ (Ben diyorum) manifestosu, Chiuri'nin şovuna ilham oluyor. 

dior

© Copyright Jamie Stoker 2020. All Rights Reserved.

Chiuri, “Benim için sanat, kadınların, kendi vücuduyla olan ilişkisi üzerine düşünmenin bir yoludur. Bu çarpıcı manifesto, [Lonzi’nin] benlik bilincinin yansımasıydı, [bana şunu dedi] ‘Sadece bilinciniz yerindeyse durumu değiştirebilirsiniz.’ Tomaso Binga’nın (2019-20 Sonbahar/Kış), Judy Chicago (Haute Couture 2020 İlkbahar/Yaz) ve Coloco’nun (2020 İlkbahar/Yaz) gibi yankı uyandıran işbirliklerinden sonra, Dior bu defa Paris’te 2004 yılında kurulan Claire Fontaine kolektifiyle el sıkışıyor. Tuileries Bahçesi’nde gerçekleşen Dior defilesinde, ‘Patriarchy = Climate Emergency’ ve ‘Women’s Love Is Unpaid Labour’ gibi tavandan sarkan neon ışıklı yazılar yine Lonzi imzası taşıyordu. 

dior

© Copyright Jamie Stoker 2020. All Rights Reserved.

Öte yandan 1942-1975 yılları arasında GNAM’ın direktörü olarak görev yapan Palma Bucarelli de tek kelimeyle sınırsız bir ilham perisiydi. Chiuri, “O dönemde, [bir kadın için] bu tür bir iş yapmak çok sıra dışı bir şeydi” diyor. “O her zaman kendini ifade etme konusunda [oldukça] cesurdu; couture sevgisini gösteren Paris'te çekildiğimiz bir fotoğrafımız var. Paris’e sırf Dior elbisesi [almak için] gitmiştik birlikte. Aynı zamanda,” diye ekliyor, “Ama tüm bunlardan bağımsız olarak, [Bucarelli] deri pantolon giymeyi de çok severdi. Gerçekten başına buyruktu.”

 dior

© Copyright Jamie Stoker 2020. All Rights Reserved.

ETİKETLER: DİOR , MARİA GRAZİA CHUİRİ , 2020-21 SONBAHAR/KIŞ