03 Ekim 2016

Çiçeği Burnunda Tasarımcıdan Ilımlı Bir Koleksiyon

YAZI: SUZY MENKES

Dior-2017-Maria-Grazia-Chiuri-Suzy-Menkes-Vogue

Fotoğraf: @SuzyMenkesVogue

Christian Dior defilesinin sahne arkasında Rihanna, seksi beyaz elbisesinin içinde gülümsüyor, öpücükler atıyor ve dudaklarını büküyordu. Ama bu sefer, ilgi odağı olan o değildi.  

Maria Grazia Chiuri, Valentino'daki uzun yıllarından sonra Christian Dior'un kreatif direktörlüğüne getirildi ve bütün moda camiası onun ilk koleksiyonunu izlemek için defilede yerini almıştı.  

Dior-2017-Maria-Grazia-Chiuri-Suzy-Menkes-Vogue

Fotoğraf: Indigital

Bu isimler arasında Three Musketeers, Alber Elbaz, Giambattista Valli ve Maria'nın Valentino'daki partneri Pierpaolo Piccioli de vardı.  

Ayrıca, izleyicilerden birisi de 94 yaşındaki Pierre Cardin'di. Kendisi, Christian Dior'un 1946'da, yani tam 60 yıl önce, işe aldığı ilk asistanıydı.  

Dior-2017-Maria-Grazia-Chiuri-Suzy-Menkes-Vogue

Suzy Menkes, Pierre Cardin ile beraber.

Fotoğraf: @SuzyMenkesVogue

Defilenin bir başka izleyicisi de, buruşuk kot pantolonu ve çivili çizmeleriyle bize Dior'un John Galliano'lu yıllarını hatırlatan Kate Moss'du.  

Maria Grazia'nın 5 hafta gibi kısa bir sürede hazırladığı bu koleksiyona dair yaptığı ilk şey uluslararası bir tasarım konsepti sunmaktı. Seçimini, tartışmalı bir defile sunmaktansa herkese hitap eden bir koleksiyon hazırlamaktan yana kullanmıştı. Koleksiyon, feminenlik ve maskülenlik arasında gidip geliyordu. Öyle ki, sanki bu iki uç arasında bir çekişme vardı. Maskülen vatkalı bir ceketin altına, dar ve kısa pantolonlar giydirilmiş ve hatta sert duruşlu bir ceketle de kabarık, tül bir etek kombinlenmişti.  

Dior-2017-Maria-Grazia-Chiuri-Suzy-Menkes-Vogue

Fotoğraf: Indigital

Bu çekişmeli duruma, Dior'a getirilen ilk kadın tasarımcı olarak Maria bir son veriyor ve kazananın kimin olduğunu defilenin ilerleyen aşamalarında açığa çıkarıyor. Tarot kartı işlemelerle süslenmiş mavi tül bir elbisenin üstündeki tişörtte, "Hepimiz feminist olmalıyız" yazıyordu.  

Tarot kartları, daha önce de Dior tarafından kullanılmış bir motif. Çiöçeği burnunda tasarımcı Maria, Dior'un geçmişindeki motifleri ve konseptleri yeniden canlandırmak istediğini dile getiriyor.  

Dior-2017-Maria-Grazia-Chiuri-Suzy-Menkes-Vogue

Fotoğraf: Indigital

"Dior'da çalışmış diğer tasarımcıların işlerini de yoğun bir biçimde inceliyorum çünkü Christian Dior'un kendisi modaevinde yalnızca 10 sene çalışabildi," diyor, Christian Dior'un 52 yaşındaki ani ölümüne gönderme yaparak.  

Onun arkasından gelen tasarımcılar ise, Yves Saint Laurenti Marc Bohan, Gianfranco Ferré, John Galliano ve Raf Simons gibi başarılı isimler.  

Dior-2017-Maria-Grazia-Chiuri-Suzy-Menkes-Vogue

Fotoğraf: Indigital

Maria Grazia, "Dior markasını baştan yapılandıracağım, bu yüzden Dior'da çalışmış bütün mükemmel tasarımcıların yaratmış oldukları Dior koleksiyonlarına bakarak onları kendi bakış açımdan serbest bir şekilde yorumladım," diyor.  

"Ama öte yandan, bu markayı kendi vizyonumla yönetmek istiyorum."  

Bu cümleyi bana yaratmış olduğu ilham panosundaki eski Dior tasarımlarını gösterirken kuruyor.  

Dior-2017-Maria-Grazia-Chiuri-Suzy-Menkes-Vogue

Fotoğraf: Indigital

Peki bütün o ince opak kumaşlarla ve kaliteli işçilikle aktarılmak istenen hikaye tam olarak ne?  

Dior'un çağdaş tasarımcılarını zorlayan Bar ceketi bu sezon da var. Bu geleneksel kıyafetin, Dior tarihinde önemli bir yeri var ama artık  modern kadınlar kalça kısmı kabarık bir ceket giymek istemeyebiliyorlar. Dolayısıyla, Bar ceketini her sezon yeniden arzulanabilir kılmak, Dior tasarımcılarının zorlu görevi. Maria Grazia bu problemi, ceketi kesimlerle daha genç ve keskin hale getirerek çözmüş.  

Dior-2017-Maria-Grazia-Chiuri-Suzy-Menkes-Vogue

Fotoğraf: Indigital

Maria'nın, işe giyilebilecek kıyafetler sunmak gibi bir kaygısı da var anlaşıldığı kadarıyla ama bunu da yine düz bir şekilde değil, ciddi ceketleri kabarık tül eteklerle kombinleyerek koleksiyona katmış. 

Maria Grazia'nın Dior'un haute couture'üyle nasıl başa çıktığını görmeden, sadece hazır giyim koleksiyonuna bakarak nasıl bir kreatif direktör olacağını tahmin etmek zor. 64 kıyafetin içinde neredeyse 40 tanesi, gece kıyafetiydi ve Maria'nın farkını o kadar da açığa çıkaran bir koleksiyon değildi. En özgün detay, kıyafetin altından görülen ve üzerinde "Christian Dior" yazan sutyen askılarıydı.  

Dior-2017-Maria-Grazia-Chiuri-Suzy-Menkes-Vogue

Fotoğraf: Indigital 

Tasarımcı sürekli övdüğü atölye çalışanlarıyla couture koleksiyonu için çalışmaya bir kez başladı mı bir sweater'ın üzerine işlenmiş yıldızlar ve aydan daha derin tasarımlar ortaya çıkaracağından eminim.  

Ama yine de, Dior'daki yeni pozisyonu ve kadın bir tasarımcı olarak yaptığı taze başlangıç için Maria'ya şapka çıkarılmalı. Maria son olarak, "Sanırım benim bakış açım önceki tasarımcılara nazaran ok daha farklı. Örneğin, spor giyim denildiğinde kadın erkek ayrımı çok yapılmıyor. İşte ben bu anlayışı, diğer giyim türlerinde de yaygın hale getirmek istiyorum," diyor. 

Dior 2017 İlkbahar/Yaz Koleksiyonu

ETİKETLER: DİOR , JOHN GALLİANO , RAF SİMONS , PİERRE CARDİN , RİHANNA , KATE MOSS , MARİA GRAZİA CHİURİ