Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Tek kullanımlık bir kameranın eğlencesinin bir kısmını geri getiren, yalnızca davetlilerin katılabileceği yeni bir uygulama olan Dispo, Instagram’ı tahtından edebilir mi?
Fotoğraf: Corey Tenold
On yılı aşkın süredir hayatımızda olan Instagram, birçoğumuzun en çok vakit geçirdiği uygulama. Instagram’dan vazgeçmek mümkün mü bilinmez ancak artık güçlü bir rakibi olduğunu söyleyebiliriz. Şubat ayında beta olarak kullanıma başlatılan Dispo, anlık görüntüleri paylaşabildiğimiz çiçeği burnunda yeni sosyal ağımız. Uygulama basit ve nostaljik konseptiyle dikkat çekmeyi başardı. Öyle ki bir haftadan kısa bir süre içinde AppStore'da en çok indirilen dördüncü uygulama oldu. Bu hızlı yükselişe elbette hem kullanıcılar hem de yatırımcılar kayıtsız kalamadı.
Son dönemin yükselen yıldızını yakından tanıyalım.
Aslında Dispo’yu öne çıkaran en önemli yönü, Instagram’a kıyasla daha az özelliği olması. Evet, Dispo, Instagram'a kıyasla daha fazla işlev veya büyük yenilikler sunmadığı için dikkat çekmeyi başardı. Analog film kameralarının nostaljisinden ilham alan Dispo, fotoğraf kesmenize, düzenlemenize veya filtre, çıkartma, metin vb. eklemenize izin vermiyor. Uygulama sizin için bir filtre uyguluyor, ancak bu filtreyi ya da çektiğiniz fotoğrafı hiçbir şekilde değiştiremiyorsunuz. Bu durum tek kullanımlık bir kameradan çekilen fotoğrafları hatırlatıyor.
Dispo gerçekten basit bir uygulama. İstediğiniz kadar fotoğraf çekebilirsiniz, ancak fotoğrafların “hazırlanması” için biraz beklemeniz gerekiyor. Tıpkı eski günlerde hazırlanmasını beklediğimiz fotoğraflar gibi, Dispo da fotoğrafları belli bir süre beklettikten sonra yayına hazır hale getiriyor.
Kişileri takip edebilir, resimlerini beğenebilir ve yorum yapabilirsiniz. Ancak mesaj veya yazılı herhangi bir şey gönderemezsiniz. Uygulama yalnızca fotoğraflara odaklanıyor. Diğer sosyal ağların aksine, arkadaş önermek için Facebook’a veya diğer uygulamalara girmiyor. Takip etmek istediğiniz kişiyi aratmanız gerekiyor.
Getty Images
Peki bu uygulama nasıl ortaya çıktı?
Kullanıcılarını “öze dönmeye” davet eden Dispo, bir zamanların popüler uygulaması Vine ünlülerinden, YouTuber olan David Dobrik tarafından yaratıldı. Dobrik, Haziran 2019'da Instagram'da samimi fotoğraflarını yayınlamaya başladı ve kısa sürede milyonlarca takipçi topladı. Gigi Hadid ve Tana Mongeau gibi diğer etkileyiciler ve ünlüler, kendi 'tek kullanımlık' hesaplarını açarak kullanıcılar arasında bir trend yarattı. Bu planın potansiyelini fark eden Dobrik, mükemmel fotoğraflar çekmeye ve her şeyi kusursuzlaştırma saplantısına karşı koymak için bu tek kullanımlık kamera deneyimini dijital dünyaya taşımaya başladı.
Özellikle diğer sosyal ağlarda fazla paylaşım ve düzenleme nedeniyle kendinizi kısıtladığınızı ya da bunu bir takıntı haline getirdiğinizi düşünüyorsanız Dispo sizi tüm bu yüklerden kurtarabilir. İşin püf noktası, düzenleme veya altyazı olmamasıdır, bu nedenle kullanıcılar anda kalabilir ve resimler daha rahat olabilir.
Dispo’yu yeterince merak edip kullanmak için sabırsızlandıysanız öncelikle bir davetiye bulmanız gerekecek. Tıpkı son dönemin bir diğer popüler uygulaması Clubhouse gibi Dispo da yalnızca davetiye ile indirilebiliyor.
Dispo, Instagram’ın bize dayattığı güzellik algısını kırmak ve kullanıcılara kendilerini iyi hissettirmek için yeni bir alan açacak mı? Bekleyip göreceğiz ancak denemeden bilemeyiz!