Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
2024 İlkbahar/Yaz defilelerinde sürdürülebilir koleksiyonlarıyla öne çıkan beş tasarımcı, moda adına umut vaat etti.
Sürdürülebilirlik son dönemde birçok moda haftasının gündemindeydi, ancak birisi var ki tümüyle endüstriye liderlik etti: Kopenhag Moda Haftası’ndan bahsediyoruz. Danimarka’nın başkentinde gerçekleşen sıradışı şovlarda en çok ses getirense Zalando Vizyon Ödülü’nün de sahibi olan Londra merkezli Paolina Russo oldu. Sürdürülebilirlik çabalarına, tasarıma, yaratıcılığa, yeniliğe ve olumlu sosyal etkiye bağlı tasarımcıları ödüllendiren bu kategoride yıldızlaşan marka, zanaat tekniklerini endüstrileştirilmiş üretimle birleştirerek miras, zanaat ve teknoloji arasındaki boşluğu kapatma konusunda örnek oldu.
Paolina Russo 2024 İlkbahar/Yaz
Paolina Russo gücünü topluluktan alıyor ve bu, sadece moda tutkunlarını değil, aynı zamanda tedarikçileri ve zanaatkarları da kapsıyor. Sürdürülebilirlikten bahsederken, bunu hem malzeme hem de sosyal anlamda ele alarak tedarikçileri tanımayı ve onlarla çalışmayı önemsiyor. Bu, malzeme yeniliğinden daha az konuşulan bir konu, ancak markanın bu konuya dikkat çekmesi çok değerli...
Bir diğer moda merkezinde, Londra Moda Haftası’nda Eirinn Hayhow rüzgarı esti. Sürdürülebilirlik yönü kuvvetli, cinsiyetsiz bir koleksiyon hazırlayan tasarımcı doğal kaynaklardan malzemeler üretmek için yenilikçi yollar araştırmaya devam ederken atık kahve tanelerinden vegan deri elde ederek hazır giyim parçaları yaratan ilk modacı oldu. Aynı zamanda kendi boyalarını otları ve bitkileri toplayarak ve meyve-sebze atıklarını kullanarak oluştururken, bio-deriyi ve biyoplastik gibi alternatifleri de yine kendi yetiştirdiği otlar ve doğal atıklarla tasarlamıştı. Çalışmalarıyla takdir toplayan Hayhow, sürdürülebilir modanın öncülerinden biri olarak, inovatif malzeme üretiminin sınırlarını zorlamaya devam ediyor ve özel iyileştirme özelliklerini kullanarak kıyafetlerini giyen kişileri anksiyete ve depresyon gibi bozukluklardan iyileştirmeye yönelik bir çaba sarf ediyor.
Sürdürülebilir modanın öncülerinden Stella McCartney’den bahsetmeden olmaz. Yıllar içinde Bolt Threads’in mantar derisinden Natural Fiber Welding’in plastiksiz deri alternatifi Mirum’a kadar birçok yenilikçi malzeme ile çalışan tasarımcının son hamlesi biriktirdiklerini cömertçe paylaşmak oldu: 2024 İlkbahar/Yaz gösterisinde Stella'nın Sürdürülebilir Pazarı adını verdiği bir mekan düzenledi ve markanın sürdürülebilirlik çabalarını paylaşma ve birlikte öğrenme alanı açarak ekoloji odaklı düşünenler için eşsiz bir buluşma noktası yarattı. Aynı zamanda bu pazar, vintage kıyafetler ve plak standı içeren bir Paris bit pazarını da kapsıyordu. Sonrasında COP28’te de sunulan bu gösteride, materyal alanında 15 yenilik ve tedarikçi tanıtıldı. Üzüm tabanlı bir deri alternatifi ve ağaç selülozundan yapılmış pullar, Stella McCartney modaevinin iklim konferansındaki sergisinin bir parçası olarak sunulan malzeme yenilikleri arasında bulunuyor. Stella McCartney’nin çatısı altında yer aldığı LVMH ile ortaklıkla kurulan Sürdürülebilir Pazar, yakında piyasada olacak teknolojilerin olasılıklarını sergileyerek moda endüstrisini dönüştürebilecek potansiyeli gösteriyor.
Gabriela Hearst
Sürdürülebilir koleksiyonuyla öne çıkan bir diğer tasarımcı, Gabriela Hearst’ün başarı hikayesi de paylaşmaya değer. Hearst uzun süredir endüstride şeffaflık ve sürdürülebilirlik standartlarını artırmayı destekleyen bir isimdi. 2021’de başına geçtiği ve üç yılını geçirdiği Chloé’de bu yolda ciddi ilerlemeler kaydetti. Şirketin toplumsal fayda ve çevresel faaliyetlerini derecelendiren B Corp sertifikasını alan ilk lüks modaevi olduğunu duyurdu ve sürdürülebilirlik ekibini 12 kişiye çıkartarak konuyu markanın ana değerleri arasına yerleştirmiş oldu. 2024 İlkbahar/Yaz sunumunda, yani Chloé’den ayrılmadan önceki son koleksiyonunda örme süet ve geri dönüştürülmüş file kullanarak tasarladığı Nama sneaker ile en çok satanlara girerek hem lüks hem de sürdürülebilirliğin sattığını kanıtlamış oldu. Marka CEO’su Riccardo Bellini’ye göre, son iki yılda marka yüzde 60’lık bir değer artışı yakaladı ve koleksiyonlarda çevreye düşük etkili materyallerin kullanımı yüzde 70’lere ulaşarak markayı sürdürülebilirlik alanında güçlendirmiş oldu.
Dikkat çeken bir diğer alan, dijital teknolojilerle sürdürülebilirliğin buluştuğu inovasyonlar. 2024 İlkbahar/Yaz şovlarında bunun en etkileyici örneklerinden birisi GANNI tarafından sunuldu. Yapay zeka destekli bir set up kuran marka, izleyicilerinin ağaçlarla direkt iletişime geçmelerini sağlarken, gelen sorulara açıklıkla yanıt vererek Ganni Lab çatısı altındaki sürdürülebilirlik çalışmalarını da paylaşmış oldu. Markanın genç imajını destekleyen bu uygulama, aynı zamanda sürdürülebilirliği transparanlık ve açıklık prensipleriyle tanımlama yönüyle de sıradışıydı.