15 Aralık 2015

Gölgeli Filigran Diane Pernet

YAZI: CAN REMZİ ERGEN

‘Film mesajın kendisi’ diyerek telefonu açıyor Diane, uzun süredir aradığı fikri bulmuş gibi. ‘Fotoğraf ve video çok farklılar, ikisi bir mesajın iletilmesi konusunda aynı araçlara sahip değil, video sürekli bir evrim halinde, filmin sağladığı araçları doğru bir şekilde kullanan moda evleri çok inovatif bir iletişim biçimine sahip olduklarını çoktan anladılar. Her şeyden önemlisi ise moda filminin bize modanın geleceğini fısıldıyor olması’.

diane-pernet

Diane Pernet

Diane Pernet kariyerine Vogue Paris’de yazarak başlamış, dünyanın ilk moda film festivalinin (A Shaded View on Fashion Film) kurucusu olmasının yanında dünyanın ilk moda blogger’ı olarak biliniyor. Sebebi ortada moda blogu gibi bir terim yokken Pernet’nin ilk defa bir blog açıp oradan modayı takip etmesi. İlklere imza atması moda filmi konusunda da geçerli, festivalin ilk yıllarında Los Angeles’da bir oturumda moda filmi hakkında konuşacakken birisinin onu durdurup moda filminin ne demek olduğunu sorduğundan bahsediyor. Moda dünyasına kazandırdığı sayısız ismin yanında New York Moda haftasında koleksiyon sergilemiş bir tasarımcı. Bof’un modaya yön veren isimler listesinde ismi altın harflerle yazılı. Şimdilerde kendi adıyla satışta olan parfümünü de unutmamak lazım.

 diane-pernet-parfum

Pernet 30 yıldır neredeyse sadece simsiyah giyiniyor. ‘ Tasarım yaptığım yılların başında üzerime giydiğim şeylerin tasarımlarımı etkilediğini hissettim. Bu benim için rahatsız ediciydi ve siyah giyinmeye başladım. Sadece siyah giymemin sebebi 30 yaşında vefat eden ilk kocam değil’. ‘Kıyafeti kişiliğinin yansıması’ durumu onun için geçerli değil ama festivalin isminin ve de aynı isimdeki blogunun ismi bu durum ile fazlasıyla alakalı. Kendisi de söylüyor:, ‘iki anlamda shade’, hem farklı ve gölgelenmiş anlamlarında shaded, hem de shades yani farklı tonlar.

diane-pernet-parfum

Diane Pernet

Diane inandığı doğruyu söylemekten çekinmiyor. ‘Yıllar boyunca X moda evinin defilelerini ilk sıradan izledim, her şov sonrasında evime çiçek ve çantalar gönderiyorlardı, bir sezon koleksiyona dair negatif eleştirilerim oldu, bırakın çanta göndermeyi diğer sezon herhangi bir davetiye bile almadım. Özellikle büyük moda evlerine yapılacak eleştirilerin moda kritiklerine nasıl geri dönüş yaptığını geçtiğimiz yıllarda fazlasıyla deneyimledik. Diane’in herhangi bir çıkar uğruna fikirlerini beyan etmemekten kaçınmaması festivalin gösterdiği tarafsızlık konusunda önemli bir nokta: farklı ve gölgeye ışık tutan. Diğer nokta ise Pernet’nin modaya bakışındaki tonlar. Diane jüri üyelerinin filmleri oyladığı toplantıya beni de çağırdığında dikkatimi çeken ilk şey Diane’in savunduğu filmlerin ortak özelliğiydi: filmlerdeki sosyal anlamda kıyafetti, reklamlar, her ne kadar güzel çekilmiş olursa olsun göz alıcı reklamlar onun radarında değildi ama hikaye anlatan, sosyal bir derdi olan filmlerdi onun ilgisini çeken ve de ödül vermek istediği. Her konudan her tondan film festivalde yarışıyordu, tıpkı bu yıl yarışan 80 farklı film gibi.

jean-paul-gaultier

2006’ da ilk defa gerçekleştirilen festivalin merkezi Paris olmuş. Ama Paris’in yanında dünyanın bir çok yerinde de gerçekleşiyor. Cannes Film Festivali, Guggenheim Müzesi yıl boyunca ağırlayan yerlerden sadece birkaçı. Vogue İtalya, Dom Perignon, Arte gibi markalarla işbirliğinde gerçekleştirilen edisyonların bu yılki sponsorları arasında Woolmark da var. ‘Woolmark bizim için gerçekten önemli bir partner çünkü meselenin temeline iniyor, Vogue İngiltere’nin Genel Yayın Yönetmeni Alexandra Shulman Woolmark ile ilgili konuya açıklık getiriyor: ‘Karl Lagerfeld ve Yves Saint Laurent gibi iki büyük isme daha kariyerlerinin başında isimleri hiç duyulmamışken ödül veren bir kurumu nasıl desteklemezsin?’

 dries-van-noten-caroline-de-maigret

‘Moda aslında her yerde, bu festival moda kadar sinema ile ilgili çünkü zaten moda her şeyin içinde’. Ve Diane bunu görünür kılıyor, aynı ışık ile ortaya çıkan bir filigran gibi. Filigran sadece ışığa tuttuğunda gözükür, Pernet ve festivali de modanın kurtlar sofrasında dürüstlük, ve sinemanın ışığı gibi araçlar ile varlar sadece. Banknotlarda, posta pullarında ve devlete ait resmî belgelerde kalpazanlığı önleme amacıyla sıkça kullanılan filigran görevini Diane moda dünyası için görebiliyor mu bunu moda tarihi söyleyecek.

Festivalin Kazananları:

 ASVOFF Büyük Ödül: Hungry For Love, Justin Ambrosino

 

En İyi Sanat Yönetmeni:  Kitchen, Tim Yip

 

En İyi Styling: Advanced Style Men, Lisa Plioplyte-  Ari Seth Cohen (Nowness)

 

En iyi Ses Tasarımı: Gianluca Andreucci, Wonder Mark- Ivam Olita

 

 Shu Uemura tarafından verilen Özel Ödül: Team Leslie Kee, The Independents Leslie Kee, Yohji Yamamoto için

 

En İyi Tanıtım: Peep Shoe  Lernert & Sander -3.1 Phillip Lim

 

Gelecek Vaadeden: Under, Kevin Frilet

 

Pascal Mourier tarafından verilen En İyi Öğrenci Filmi: JO! Septa Absharin Husna, Siqi Wu and

 

Özel Ödül: Benedetta Barzini in Spirit of our time,  Livia Alcalde for Tom Rebl

 

Jüri Listesi: Jean Paul Gaultier President, Emmanuel Asmar, Dimitri Chamblas, Lyne Cohen Solal, Eric Daman, Andrew Davis, Marc Happel, Dominique Jakob, Stephen Jones, Butheina Kazim, Mathias Kiss, Harold Koda, Rem D Koolhaas, Maarten Le Roy, Jean-Pierre Marois, Alain Mikli, Pascal Mourier, RANKIN, Donald Schneider

 

 

ETİKETLER: DİANE PERNET , ASVOFF