23 Eylül 2020

"Fashion Act Now" Hareketi Hakkında Bilmeniz Gerekenler

YAZI: EMİLY CHAN

DERLEYEN: HAZAL BAYAT

fashion-act-nowFotoğraf: Getty Images

Geçen sene Londra Moda Haftası'nın yasaklanması için 180 Strand'ın önünde cenaze töreni düzenleyen küresel ısınma karşıtı çevreci grup Extinction Rebellion (XR), ciddi bir telaşa yol açmıştı. XR aktivisti ve kıyafet kiralama şirketi Higher.Studio'nun kurucusu Sara Arnold, Vogue'a verdiği demeçte moda boykotu çağrısının bazılarına sert gelse de konuşulması gereken konuların açığa çıkmasını sağladığını söylüyor. İşin aslı, XR aktivistleri arasında moda geçmişi olan çok kişi var, bu da endüstrinin çevreye verdiği zararı birinci elden bildikleri anlamına geliyor.

Grup bu defa yeni ve acil bir çağrıyla geri döndü: Fashion Act Now. XR aktivisti ve sürdürülebilir moda danışmanı Alice Wilby, moda endüstrisinin iklim krizindeki başarısızlığı hakkında "Kimse acele etmiyor" diyor. "Acilen endüstrinin tamamındaki seri üretimi ve toplu tüketimi hedef almalıyız."

Grup gerçek değişimi sağlamak amacıyla, ekolojistlerden işçi hakları aktivistlerine kadar birçok alandan uzmanı bir araya getirerek endüstrinin küresel ısınmayı belirlenen 1,5C sınırında tutmadaki rolünü oynamasına yardımcı olacak bir eylem planı oluşturuyor. Arnold, "Artık olabildiğince hızlı hareket etmemiz gerekiyor," diye devam ediyor. "Önümüzdeki üç yıl içinde aşağı doğru keskin bir gidişatımız olmazsa, güvenli bir şekilde 1,5C'ın (sınırın) altında kalmak mümkün olmayacak. Altı ay içinde bir planımız olmazsa, hedefe asla varamayız."

Mckinsey & Company ve Global Fashion Agenda (GFA) tarafından Ağustos ayında yayınlanan bir rapor, endüstrinin emisyonları 1,5C sınırı için gereken oranda azaltmadığını ortaya koydu. Aslında, sera gazı emisyonları 2030 yılına kadar 2,1 milyar ton olarak belirlendi - bu rakam şu an ile yaklaşık aynı seviyede ve ulaşılması gereken hedefi iki katına çıkardı. Araştırmaya göre moda endüstrisi, küresel sera gazı emisyonlarının yüzde dördünden sorumlu. Bu miktar, şok edici bir şekilde, Fransa, Almanya ve Birleşik Krallık'ın yıllık toplam emisyonlarına eşdeğer. Diğer tahminler ise rakamı yüzde 10 olarak gösteriyor.

Gucci'nin sahibi Kering ve Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron'un öncülüğünü yaptığı Moda Paktı (The Fashion Pact) ve BM'nin İklim Eylemi İçin Moda Endüstrisi Sözleşmesi gibi girişimleri, büyük markaların 2050 yılına kadar net sıfır karbon emisyonu taahhüdünde bulunmalarıyla sonuçlandı. Bununla birlikte, her iki girişim de bu hedefi başarmak için kendi politikalarını uygulayan markalara güveniyor. Mckinsey & Company ve GFA raporuna göre, yalnızca 50 moda şirketi amaca ulaşmak için bilime dayalı hedefler taahhüt etti.

Fashion Act Now, bunlara rağmen moda endüstrisini sorumlu tutmanın ve takip etmenin gerekliliğini savunuyor. Arnold, "Sektör kendi ödevini kendi yapıyor" diyor. "Yaptığımız işin bir parçası, sahada neler olduğunu araştıran insanları bir araya getirmek. Şirketlerdeki insanların içeriden bilgi uçurmaya başlamasını istiyoruz. " Grup, bir dizi sanal kongrenin parçası olarak, modada normalde duyulmayan sesleri de vurgulamak istiyor. Eski bir moda editörü ve grubun kurucularından biri olan Bel Jacobs, "Bunlar geleneksel olmayan şekillerde çözüm sahipleri ve paydaşlar" diye ekliyor.

Aktivistler ayrıca, markaların iklim krizini çözmek için gerekli adımları gerçekten attığından emin olmak için dünyanın her yerinden insanları bir araya getirmeyi planlıyor. Wilby, "Moda endüstrisinin hesap sormasını sağlayacak küresel bir aktivist ağı oluşturmak istiyoruz" diyor. "Hedefleri tutturamayanlara dikkat çekmeliyiz."

Grup, radikal eylem planını önümüzdeki altı ay içinde sanal bir zirvede sunmak için temel maliyetleri karşılamak amacıyla 30 bin sterlin toplamayı hedefleyen bir kitle fonlaması başlattı. Wilby, "Tüm cevaplara sahip değiliz, ancak bu yapbozu tamamlayabilecek insanları bir araya getiriyoruz," diyor. Jacobs ise çevreci hareketi tek bir cümleyle özetliyor "Tek bir amacımız var: Denemek ve gezegeni kurtarmak."

ETİKETLER: EXTİNCTİON REBELLİON , FASHİON ACT NOW , KÜRESEL ISINMA