29 Temmuz 2015

Kore Düşleri

YAZI: SUZY MENKES

Gözlerimin önünde pembe, turuncu, yeşil saçlı K-pop grubu moda ikonları gibi poz veriyordu. 

Güney Kore'yi her ziyaret edişimde olduğu gibi, yine büyük bir yaratıcılık manzarasıyla karşılaştım. Rapçi G-Dragon ile Instagram'daki 5 milyon takipçisiyle küresel çapta tanınan Kwon Ji Yong, Seoul'ün lüks mağazası Boon the Shop'ta bir pop-up mağazası açmayı planlıyor. 

15-07/29/5-credit-jeong-yi_1080x720.jpg

Bu konsept mağazası, şehrin, yollarından Mercedes'lerin sürekli gelip geçtiği, lüks mağazalarının olduğu ve Psy'nin 2012'deki pop videosu sonucunda ünlü olan ve dinlenme sayısı 2 milyara ulaşan "Gangnam Style" şarkısının kaynağı süper zengin kısmında açılıyor.  

15-07/29/11-credit-suzy-menkes-instagram.jpg

StyleShare ofisinde (www.stylesha.re). Suzy'nin sağındaki CEO Jayoung Yoon mor giyinmiş.

Fotoğraf: Suzy Menkes/Instagram

O günün erken saatinde, bu şık mağazada gençleri hedefleyen bir bölümün açılması gerektiği fikrini ilk kez düşünen Chung Yoo-Kung'la buluştum. Kendisinin de başkan yardımcısı olduğu Shinsegae Grup'un genç kuşağı hedefleyecekse radikal bir değişikliğe gitmesi gerektiğinin şart olduğunu açıkladı.  

Paris sezonunda, güçlü bir yaratıcı güç olan ünlü erkek giyim tasarımcısı Juun.J ile konuşma imkanım oldu. Onun retro-fütüristik tasarımlarının alışılmışa meydan okuyan bir havası var, üstelik 21. yüzyıl kuşağına hitap ediyor. Son koleksiyonundaki tasarımlarda kot kullanılmış. Vücuda yapışmayan bir form yaratan düzgün kesimleri ve erkek formunu açığa çıkaran bukalemun gibi bir yapısı var.  

Tasarımcıya onu uluslararası arenada bu kadar başarılı kılan şeyin ne olduğunu sordum. Artık o kadar tanınmış hale gelmiş ki şimdiki planları arasında Samsung'un maddi sponsorluğuyla kadın giyimine yönelmek var. "Önemli olan şey, kararlılık ve görev bilincidir," diyor Juun.J, "Para için değil, kimliğimi yansıtmak için çalışıyorum." 

Yerli moda tasarımcılarının küresel moda imparatorluklarıyla yarışabilmesi için, yaklaşımlarda büyük bir değişimin olması gerekiyordu. Chanel ve Dior gibi bazı markalar bu yaz Seoul'de modernist tasarımcı Zaha Hadid tarafından tasarlanmış Dongdaemun Tasarım Plaza'sında (DDP olarak bilinir) defile yapmayı seçtiler.  Önce Karl Lagerfeld'in Kore'de bir gece temalı Cruise 2015/16 defilesi yapıldı, 25 Ağustos'ta ise Dior'un miras sergisi "Esprit Dior" var.  

15-07/29/13-credit-suzy-menkes-instagram_3.jpg

Kim Young-Jin geleneksel Hanbok elbisesi tasarlıyor.

Fotoğraf: Suzy Menkes/Instagram

Seoul'ün Belediye Başkanı Park Won-Soon ve Seoul Moda Haftası'nın Kreatif Direktörü Kuho Jung'un sordukları ortak bir soru var: Yerel tasarımcılardan, küresel bir moda gücü olarak yükselebilecek olanlar var mı? 

Steve J. & Yoni P. olarak anılan tasarımcı ikilisiyle konuştum. Tıpkı yeni yeni ortaya çıkan diğer tasarımcılar gibi onlar da İngiltere'de eğitim görmüşlerdi. Yoni, London College of Fashion'da, Steve ise geçen sene vefat eden Profesör Louise Wilson'dan eğitim aldığı Central Saint Martins'te. 

Gangnam'ın havalı yakasındaki stüdyolarıyla ikili Seoul'ün merkezinin kalbinde.  Büyük bir ulusal kıyafet firmasıyla yakın tarihte imzaladıkları anlaşmayla finansal destek alarak, bağımsız kalacaklar. 

Aynı şekilde, diğer havalı tasarımcılardan biri olan Kim Jae-Hyun da Lucky Choutte koleksiyonu için bir destekçi bulduğunu belirtti. Ancak bunu yaparken, markasının lüks ayağı olan Jardin de Choutte'yı askıya almak zorunda kalmış.  

Özellikle de  başı çeken Samsung gibi büyük şirketlerin destek verdiği aşikar. Samsung Başkanı'nın kızı Lee So-Hyun, New York'ta Parsons School of Design'da eğitim görmüş ve şu anda Samsung'a bağlı moda ve lüks kuruluşu Cheil'in müdürü. Kore'nin değişen moda manzarasıyla ilgili sorduğu soruysa şu: Tipik genç Seoul müşterisi kim ve nerede yaşıyor? 

15-07/29/10-credit-suzy-menkes-instagram-b_426x639.jpg

Aşkı simgeleyen asma kilitler N Seoul kulesini donatmış.

Fotoğraf: Suzy Menkes/Instagram

Gerçekten de, bu tipik genç Seoul müşterisi kimdir, nerededir? Steve J & Yoni P.'nin olduğu semtte havalı gençler gördüm. Itaewon bölgesi ise Avrupalı turistlerle ve yakınlardaki askeri kamptan gelen Amerikan askerleriyle tıklım tıklımdı. Merkezde, Çinli turistlerin akın ettiği uzay çağı enstalasyonu bulunan, Koreli Sung-Joo Kim tarafından yenilenmiş Alman aksesuar markası MCM'nin bulunduğu Myeong-dong'a gittim. Givenchy'den Versace'ye kadar birçok markanın bulunduğu Lotte World alışveriş merkezine de gittim ama restoranların bulunduğu alanda daha çok hareket vardı sanki. N Seoul Kulesi'nin tepesine bile çıktım, şehri çevreleyen küçük dağlardan birinin üstündeydi. Buraya çiftler gelip, aşklarını simgeleyen asma kiliti astıktan sonra yeşillik alanın tadını çıkarıyorlardı.  

Her yerde, genç insanlar tipik günlük şekilde giyinmişlerdi. "Normcore"da olduğu gibi kasten yapılmış bir şey değildi bu, sadece insanlar basit sade parçalarla cesur aksesuarları bir araya getirmişlerdi.  

Gangnam bölgesinin bir kısmı olan Garosu-gil'de insanlar daha şirin giyiniyorlardı, bana Tokyo'nun Harajuku bölgesindeki kızları hatırlattılar.  

15-07/29/9-credit-suzy-menkes-instagram_426x639-1.jpg

Myeongdong'ta bir uzay gemisi sergileyen MCM mağazası.

Fotoğraf: Suzy Menkes/Instagram

Yerel "cilt gıdası" mağazalarından İngiltere'nin "Lush" markasına kadar değişik güzellik mağazaları arasında, interaktif bir uygulamanın online emojilerinden oluşan ürünlerini satan Friends markası da bulunuyor. Ancak caddede büyük markaların varlıklarını şimdiden çok hissettirdikleri aşikar, tam da o sırada Polo Ralph Lauren'in büyük cesur mağaza vitrini yapım aşamasındaydı.  

Bütün bunları gördükten sonra bile hala modanın Gangnam stiline dair tam olarak cevabımı alamamıştım. 

Style Share'in (www.styleshare.co.kr) kurucusu Jayoung Yoon'la buluşmak bu yüzden çok ilgimi çekti. İçeriğini tamamen ziyaretçilerden alan bu ünlü moda sitesi genç Korelilerin nasıl giyindiklerine dair ipuçları veriyor ve şık kıyafet kombinasyonları için dünya çapında bir ilham kaynağı.  

Ancak bu soruma en ilginç cevabı Londra Central Saint Martins'te okuyan ve benimle aynı zamanda memleketini ziyaret etmekte olan Cho Eun-Ji'den geldi. Şu anda neler olduğuna dair derin bir analiz sundu. Tıpkı bugün Çinlilerin Kore eğlence sektöründen ilham alması gibi, Kore'nin de her zaman Amerika'dan ilham aldığını söyledi.  

15-07/29/12-credit-suzy-menkes-instagram.jpg

Seoul’de Gyeongbokgung Sarayı

Fotoğraf: Suzy Menkes/Instagram

Korelilerin yeni şeyler keşfederek yeni bir kültür meydana getirmelerinin Çinliler için bir "Kore Rüyası" fikri oluşturduğunu söyleyerek, "Güney Koreliler her zaman bir 'Amerikan Rüyası'na sahip olmuşlardır, onlara yakınız. Askeri birliklerinin ülkemizde olduğu zamanlarda bile yine de Hollywood'un kültürünü düşlemekten vazgeçmedik, "diyor. 

Eun-Ji'ye göre Kore modası ve onu çevreleyen kültür henüz Çin'in tarihi Oryantalizmi ve Japonların Animeleri gibi eşsiz modern bir karakter ortaya koyamamış henüz. Ancak kadın erkek ilişkilerinin işlendiği Kore dramasında iki ülke arasındaki soğuk ilişkileri düzeltmiş. Çin ve Çin'deki genç kuşak için Kore, özellikle de stil konusunda olmak üzere birçok konuda ölçüt oluşturan bir ülke.  

Seoul'ün uluslararası havaalanında Çinli kadınların aldıkları gümrükten muaf eşyaların paketlerini yırtarak açışlarını izlemek materyalizmin komunizmi yendiğinin göstergesi. Ayrıca bunlar, Çinli müşterilerin Kore'de MERS virüsü yayıldığı için sayısal olarak azalmış olmasına rağmen gerçekleşiyor.   

 

15-07/29/11-credit-suzy-menkes-instagram-b_1080x720.jpg

Seoul'ün bütün dinamizmine, süper yüksek teknolojisine ve geleceği sımsıkı kucaklamasına bakılınca, moda düzeyinde geçmişinden uzaklaşmış gibi.  Kore elbisesi, eskiden toplumda sadece yüksek kademedeki insanların renkli giyebildiği bir kıyafetken toplumun geri kalanı beyaz giymek zorundaydı.  

Bunu düşünürken aklıma şeffaf, ince tabakalı beyaz ve krem rengi kıyafetler geldi. Bu kıyafetleri Jinteok'un 90'lu yıllardaki Paris defilelerinden hatırlıyorum. Onun Seoul'deki zarif mağazasını ziyaret etmek, K-pop'tan tamamıyla uzaklaşmak gibiydi. İlhamını, Leeum Samsung Sanat Müzesi'ndeki antik uçuk yeşil porselenden aldığını düşünüyorum. 

Aynı zamanda bildiğim Koreli tasarımcılar arasında moda tarihi üzerine düşünüp değerlendirme yapan tek tasarımcı Kim Young-Jin'in büyüleyici evini ve bahçesini de ziyaret ettim. Kendisini, bir zamanlar Koreli kadın ve çocuklar tarafından giyilen ancak şimdi ancak özel merasimlere özgü olan Hanbok elbisesine adamış. Düzgün, kısa ve parlak desenli ceketle beraber giyilen kabarık ipek etek modern kadın için fazla geleneksel gelebilir. Ancak Kim Young-Jin'in elbise üzerinde yaptığı değişiklik ve yeniliklerle kıyafetler zarif ve hafif hale geliyor. Kim Young-Jin ise "Modanın tarihi de kapsaması gerektiğine inanıyorum," diyor.  

15-07/29/3-credit-jeong-yi.jpg

Zaha Hadid’in DDP binasındaki "Esprit Dior" sergisi 25 Ağustos 2015'e kadar devam ediyor.  

Fotoğraf: Jeong Yi

Konfisyüç mimarisi ve geleneksel pagodalarıyla Gyeongbokgung Sarayı'nda dolaşırken, kendime kıyafetlerde neden gemi şekilli siluetlerin veya özgün çizimli desenlerin hiç olmadığını sordum. Belediye Başkanı'yla ziyaret ettiğim alışveriş mağazasında dikim aksesuarlarına dair hiçbir ipucu verilmemişti. 

Kore için, geçmişe hiçbir referans yapılmadan sadece K-Pop'la özgün bir gelecek yaratılabilir mi? İşte Koreli tasarımcılar için çözülmesi gereken asıl sorun bu: geçmiş ve gelecek arasındaki çatışmayı çözerek orijinal bir Kore modası yaratmak.

Çeviri: Kardelen Berfin Kobyaoğlu  

 

 

ETİKETLER: SUZY MENKES , DİOR