29 Ocak 2015

Suzy Menkes Couture Defilesinde: 4. Gün

YAZI: SUZY MENKES

VIKTOR & ROLF: VAN GOGH GECE KULÜBÜ 
 
Viktor & Rolf her zaman iyi bir izlenim yaratır, ama bu sezon kendileri İzlenimcilik akımına kapılmış gibi gözüküyor.  
 
Fotoğraf: Indigital 
 
Van Gogh ve onun ünlü ayçiçeği resimleri, tasarımcıların çılgın ve harikulade uzun buğday sapları bulunduran hasır şapkalarına ve altındaki renkli çiçekli elbiselere ilham kaynağı olmuş. 
 
Fotoğraf: Indigital 
 
Tasarımcı ikili Viktor Horsting ve Rolf Snoeren, parfümleriyle o kadar başarılı oldular ki "couture" işinden ne çıkaracaklarını merak etmiştim açıkçası. "Empresyonizm!", koleksiyona bakılırsa sonuna bir ünlem işareti koymak şart. Amaçları ne olursa olsun, neşeli bir yaz koleksiyonu ortaya koydukları kesin. 
 
VALENTINO: HAREKETLİ ŞİİRLER 
 
Valentino ikilisi, sahne arkasında, "Aşkı tarif etmeye çalışıyoruz" diyor, sanki hayattaki en yoğun hislerden birisini bir defile için kumaşa dokumak kolaymış gibi. 
 
Fotoğraf: Indigital 
 
Maria Grazia Chiuri ve Pierpaolo Piccioli'nin podyuma taşıdıkları hikaye, sanatçı Marc Chagall, onun Rus geçmişi, Yahudi kökleri ve her şeyi sanki bir bulut hafifliğinde bir araya getirebilme yeteneği üzerine gerçek bir hikayeydi.  
 
Fotoğraf: Indigital 
 
Seyirci, şimdiki tasarımcıların Valentino kreasyonlarına duydukları inançsızlığı bir rafa kaldırmak zorunda. Kısa süren Paris haute couture sezonunu etkili bir biçimde kapatan bu defilede pek de "sır" sayılabilecek bir şey yoktu. 
 
Onun yerine, folklor desenli ve genelde basit ve sportif şekiller verilmiş kıyafetlerin güzelliği göze çarpıyordu. Günlük kullanımda, bu kıyafetler, klasik lüksten ziyade 70'lerin bohem stilini yansıtıyor. 
 
Fotoğraf: Indigital 
 
Gece kıyafetleri daha ağırdı. Haute couture tarzında el işleri olduğu kadar, zengin kafide kumaşlar ve tarihsel bir asalet söz konusuydu. Yazlık giyim için, uzun bir etekle eşleştirilmiş koyun yününden yeleği kavrayabilmek için açık bir zihne sahip olmak gerekir.  
Fotoğraf: Indigital 
 
Bu sezonda, yoğun bir şekilde işleme ve süslemelere sahip uzun elbiseler çok güzeldi. Ama farklı bölümler ve versiyonlar da mevcuttu: "Amore"(aşk), veya ünlü Latin sözü "Amor vincit omnia" (Aşk her güçlüğü yener) gibi sözcüklerin sade tuvalleri haline gelen hafif elbiseler de vardı.  
 
Fotoğraf: Indigital 
 
Tatlı İtalyan müziği, saçlarında çiçeklerle genç mankenler ve süsleme olarak işlenmiş mesajlarla moda dünyası bir anlığına hızla dönen dünyanın sakin merkezi haline geliyor, ve bunu tasarımcılara borçluyuz.  
 
JEAN PAUL GAULTIER: COUTURE İLE EVLİ 
 
Eski first lady Carla Bruni-Sarkozy, Jean Paul Gaultier'in couture defilesinde Billy İdol'ün "White Wedding" şarkısının neden tekrar tekrar çaldığını sorunca tasarımcı "Çünkü tekrar tekrar sürekli evlenebilirsin!" diye cevap veriyor. 
 
Fotoğraf: Indigital 
 
Carla, Dita Von Teese, Conchita Wurst ve Catherine Deneuve gibi isimler mesajı o an anlamadılarsa, hiçbir zaman anlamazlar.  
Sahneye ilk giren saçları bigudiyle sarılı gelinlik giymiş mankeni ve daha sonra podyumda da göreceğimiz gelin çiçekleriyle süslenmiş konuk sandalyelerini görmediler mi? 
 
Fotoğraf: Indigital 
 
O gelin çiçeklerini kapmak için sahneye çıkan "emekli" mankenler de izleyicilerden bir alkış tufanı aldılar. Bunlardan birisi de defilenin sonunda çiçek demeti gibi bir kıyafet giyen Naomi Campbell'dı. 
 
Fotoğraf: Indigital 
 
Ancak bütün o cümbüşün ardında, makas ustası Gaultier'den muhteşem örnekler vardı. Vücudu takip eden kesimleri aynı zamanda vücuttan kayan formlardaki düzgün terzilikle bir araya getirilmişti. 
 
Fotoğraf: Indigital 
 
Bir süre sonra Gaultier'le işbirliği yaptığı mücevher koleksiyonunun etkinliğinde görüştüğümüzde "çift kutuplar" diye açıklıyor. Gaultier, 80'lerde toplumu ve modayı değiştiren kadın-erkek sorunlarını çok iyi anlayan bir tasarımcı olmuştur her zaman. 
 
Amacı, aralarında yüksek modayla buluşturduğu bazı kot tulumlar da olan 2015 için tasarladığı etkileyici, asil ve hatta şirin kıyafetlerle 30 yılın kusursuzluğunu yaratmaktı.  
 
Fotoğraf: Indigital 
 
Neşeli defile Gaultier için bir zaferdi ve ana firmanın geçen sene hazır giyim işine son vermesi fikrini haklı çıkardı.  
 
Jean Paul işlerin gerçekten de çok farklı olduğunu söyledi, couture için harcadığı bu kadar emeğin, Swarovski projesi için yaptığı
Avusturya ziyaretinin geçen senelerdeki çılgın iş temposuyla mümkün olamayacağını belirtti.  
 
Fotoğraf: Indigital 
 
Gaultier için bu geri çekiliş, kalbini tamamen couture'e adadığının göstergesi. 
 
ELIE SAAB: EVE DÖNÜŞ NOSTALJİSİ 
 
Mankenleri, sahne arkasından podyum fotoğrafçılarının durduğu yere kadar götüren yolun etrafındaki ağaçların tasarımcı Elie Saab için "podyum" olmaktan çok daha derin bir anlamı var. 
 
Fotoğraf: Indigital 
 
Aslında, şiirsel bir hikaye ve çocukluk evinin huzur veren fotoğraflarıyla dolu bir dosyanın da yardımıyla, tasarımcı 60'lı yıllardaki memleketi Lübnan'ın dalları hafifçe sallanan defne ağaçlarına bir gönderme yapıyor.  
 
Fotoğraf: Indigital 
 
Bu yüzden defilede miskin ve keyifli bir öğleden sonrayı andıran ağaçlar kullanılmış. Koleksiyon yumuşak ve kibar renkler barındırıyordu, solgun şafak pembesi, zeytin ağacı yeşili, ve birkaç zarif kelebek işlemesi. 
 
Fotoğraf: Indigital 
 
Koleksiyonun başlarında ve koleksiyon başlarında ara sıra gördüğümüz pırıltılar da belki güneşin suya yansımasına bir göndermedir.  
 
Ancak koleksiyonun isminin "A Riviera in the Levant" (Doğu Akdeniz Rivierası) olmasına rağmen kıyafetler daha çok Hollywood için yapılmış gibiydi. 
 
Fotoğraf: Indigital 
 
Elie Saab'a, stüdyosunun en iyi yaptığı şeyle bir couture koleksiyonu oluşturduğu için saygı duyuyorum: Kırmızı halı için elbiseler, çoğu zaman uzun kimi zaman da Hollywood'un şirin kızları için kısa elbiseler.  
 
Fotoğraf: Indigital 
 
Drapeli şifonları, zarif lale renklerini ve dantelleri takdir ediyorum. 
 
Fotoğraf: Indigital 
 
Ama drapeli şifonun altındaki bacaklar yarı görünür olsa da daha az dekolte görseydik iyi olabilirdi.
 
Çeviri: Kardelen Berfin Kobyaoğlu

ETİKETLER: JEAN PAUL GAULTİER , SUZY MENKES , ELİE SAAB , VİKTOR & ROLF , VALENTİNO