16 Kasım 2021

Sürdürülebilirlik ve Eğlence Tek Çatı Altında

YAZI: MAX BERLINGER

DERLEYEN: DİLRUBA KARAKÖSE

21-11/16/2094-pr-additional-a4-landscape-72ppi-07-copy.jpg

Modada sürdürülebilirlik ciddi bir konu ama H&M'in yeni kapsül koleksiyonu farklı bir soru soruyor: “Sürdürülebilirlik göz alıcı olabilir mi? Neşeli? Hatta şenlikli?” Döngüselliğe olan bağlılıklarını vurgulama çabasının bir parçası olarak, çeşitli geri dönüştürülmüş kumaşlarla hazırlanan yeni koleksiyon buna güçlü bir örnek oluşturuyor.

Küresel düşünce liderlerinin gezegenimizin giderek daha zor hale gelen geleceği için olası çözümleri tartıştığı BM İklim Değişikliği Konferansı'nın hemen ardından, İsveçli mega perakendeci, Innovation Circular Design Story olarak adlandırılan 45 parçalık bir koleksiyon tanıtıyor. 9 Aralık 2021'den itibaren seçili mağazalarda ve online’da satışa sunulacak koleksiyon, H&M'in devam eden sürdürülebilirlik çabalarını göstermekle kalmayıp, bir bütün olarak sürdürülebilir moda hakkındaki tartışmayı yeniden çerçevelemeyi amaçlıyor. Puantiyeler, pembe pileler, dramatik pelerinler, suni kürk mantolar, pijama takımları ve güneş gözlükleri, koleksiyonda kendine yer bulan detay ve parçalardan.

H&M'in Sürdürülebilirlik Müdürü Abigail Kammerzell, Vogue.com'a verdiği demeçte, "Bu koleksiyonlar gerçekten moda, eğlence ve neşenin bir kutlaması ve aynı zamanda sürdürülebilir süreçlerin ve kumaşların potansiyelini sergiliyor." diyor. Örneğin, Ambercycle şirketi ile işbirliği içinde yapılmış, kayış detaylarıyla süslenmiş bir çift kloş pantolonu ele alalım. Ambercycle, ömrünü tamamlamış giysileri alır ve sonunda küçük beyaz topaklar haline gelene kadar plastik bileşenlerini rafine edip saflaştırarak onları kelimenin tam anlamıyla pişiriyor. Bu hap benzeri toplar daha sonra yeni kumaşlara dönüştürülüyor. Bu ileri görüşlülük sayesinde Ambercycle, 2016'da H&M Global Change Ödülü'nü kazandı.

21-11/16/2094-pr-additional-a4-landscape-72ppi-03-copy-2.jpg

Ambercycle, bu koleksiyonu hayata geçirmeye yardımcı olan, büyüyen dairesel tekstil üretim ekosistemindeki şirketlerden sadece biri. Mesela Eastman Naia Renew, odun hamurundan veya halı gibi geri dönüştürülmesi zor malzemelerden yapılmış selülozik lifler sunuyor. Reprieve Our Oceans, plastik su şişelerinden yapılan polyesterlerin sağlanmasına yardımcı olurken, Vegea, şarap yapım sürecinden çıkan atıklardan yapılan deri benzeri vegan malzemeler sağlıyor.

Ambercycle'dan Sethi, bu koleksiyonun önemli olduğunu çünkü döngüsel giyim ekonomisinin olanaklarını içgüdüsel bir şekilde hayata geçirdiğini açıklıyor ve eski tişörtlerin balyalarından yapılan plastik yumakların modanın geleceği olduğuna inanıyor.

Bu koleksiyona farklı bir görünüm kazandırmak adına editör ve stilist Ib Kamara, kreatif direktör olarak görev alıyor. "Benim için sevinç ve kutlama, yeni yıla umutla girmenin bir yolu." diyor ve şu şekilde devam ediyor; “Şu anda yaşadığımız dünyada, neşe ve kutlama hepimizin en çok ihtiyaç duyduğu şeylerin başında geliyor. Amaç gerçekten de sürdürülebilirliğin güzel olabileceğini hiç şüphesiz gösteren bir şey yaratmaktı."

21-11/16/2094-pr-additional-a4-portrait-72ppi-06.jpg

Sürdürülebilirlik uygulamalarını birleştirmenin şu anda moda endüstrisini rahatsız eden en büyük zorluklardan biri olduğunu söylememize gerek yok. The RealReal gibi üst düzey yeniden satış sitelerinin artan popülaritesinden Stella McCartney'nin eko-bilinçli tasarımın bir savunucusu olarak devam eden çalışmalarına, Gabriela Hearst'ün kreatif direktör olduğu Chloé'yi B Corp sertifikalı hale getirmek adına sunduğu çabaya kadar, sürdürülebilirlik yüksek modanın da radarında. Aslında H&M gibi genişleyen kitlesel pazar markaları, modanın çevre sorunlarının arkasındaki ana itici güçler olarak ün kazanmış durumda. Ancak H&M'in bu noktada yükseldiği ve farklı çözümler ürettiği de doğru. Örneğin, Kammerzell H&M'in 2040 yılına kadar iklim açısından olumlu ve tamamen dairesel olma hedefinde olduğu belirtiyor. “Sürdürülebilirliğin bizim için temel olduğunu söyleyebilirim.” diye de ekliyor.

Bu tatil koleksiyonu ise yılın dördüncü “inovasyon” koleksiyonu ve bir süredir döngüsellik odaklı koleksiyonlar üzerinde çalışıyorlar. Kammerzell, "Harika bir tasarım sunarak, alışveriş severleri bilgilendirebiliyor ve parçaların arkasındaki sürdürülebilirlik uygulamalarıyla ilgilenen insanlarla konuşabiliyoruz." diyor. Bu nedenle, tatil sezonu için suçluluk duymadan alışveriş yapacak seçenekler arıyorsanız, H&M sizi koruma altına alıyor.

21-11/16/2094-pr-campaign-a4-landscape-300ppi-3.jpg

ETİKETLER: H&M , INNOVATİON CİRCULAR DESİGN STORY , HM , SÜRDÜRÜLEBİLİR MODA