Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Güzellik dünyasında 2022'nin dikkat çeken yönelimlerini ve 2023’te bizi nelerin beklediğini sektörün önde gelen isimlerine sorduk.
ANNA BATYRA, ABTIRA GARDEN KURUCUSU
2022’ye dair: Trendlerin çok hızlı gelip çok hızlı gittiği sosyal medya çağında yaşıyoruz. Bu durum elbette güzellik sektöründe de geçerli. Bununla birlikte, 2022'den uzun bir süre önce küresel olarak var olan, ancak geçtiğimiz yıl Türkiye pazarında gerçekten kalıcı olarak yerleşen en büyük trend, birden çok düzeyde anlaşılan temiz ve sürdürülebilir güzelliğe yönelik eğilim. Bu artık bir trend değil, aslında yeni bir normal. 2017'de Türkiye'de kurulan doğal bir kozmetik markası olarak, kullanıcıların biranda ne yaptıkları konusunda çok daha bilinçli ve bilgili hale geldiklerini ancak 2022'de fark ettim. Bu elbette pandemi yıllarının uzun süredir devam eden etkisinin de tezahürü. Artık herkes -sadece küçük bir kesim değil- işlenmemiş içeriklerden yapılmış, etik kaynaklı, birçok yönden çevre dostu, basit ve doğal ürünler istiyor: Yeşilden maviye; ormansızlaşmayı engellemek, karbon ayak izini ve su kullanımını en aza indirmek.
Tabii aynı zamanda tematik trendler de vardı 2022’de. Yüksek konsantrasyonda aktif bileşenlere yönelik eğilim devam etti; deniz kaynaklı bileşenlere yönelik eğilim yükseliyordu; cildin çevresel stresini hafifleten ürünlere olan talepte belirgin bir artış var; erkek ve cinsiyetsiz güzelliğe yönelik eğilim giderek daha fazla zemin kazanıyor.
2023 öngörüleri: 2023'e gelirsek, özellikle görmeyi beklediğim, küresel çapta kök salmış ve Türkiye'ye de geleceğine inandığım bir trend var: Büyük ölçüde spesifikleştirilmiş ürünlere karşı bir trend ve hayat pahalılığı krizine bir yanıt: Hibrit, çok işlevli ürünlere doğru bir geçiş ve teknolojinin geri dönüşü.
Tasarruf zorunluluğunun 2023'te müşterilerin diğer değerlendirmelerine hâkim olacağını düşünüyorum. Şu anda piyasada bulunan basit ve doğal ürünler, geçmiş yıllarda arzdaki büyük artış nedeniyle reel olarak çok daha ucuz hale gelecek. Müşteriler aynı anda birçok amaca hizmet eden, daha az ama daha evrensel ürünler arayacaklar. Birçok aktif içeriği bir araya getiren fonksiyonel ürünlerin aynı zamanda daha çevre dostu olduğu anlaşılacak. Teknoloji bu eğilimle çok bağlantılı çünkü günün sonunda hem daha etkili hem de daha az maliyetli içerikler sunabiliyor.
Tematik trendlerle ilgili olarak, cildin çevresel faktörlere karşı bağışıklığını güçlendiren ürünlere yönelik eğilimin devam edeceğini düşünüyorum. Sonuçta hayatlarımız daha az stresli hale gelmiyor. Endorfin ve serotonin seviyelerini artırarak duygusal statümüzü yükselten nöro-kozmetiğe yönelik bir eğilim zaten var. Ancak bu trendin 2023'te Türkiye'de hala niş olarak kalacağını hissediyorum.
NURGÜL DİRLİK, ROSECE KURUCUSU
2022'ye dair: Bu yıl sosyal medyada, tüketici alışkanlıklarında ve tüketici dönüşlerinde tespit ettiğim en önemli farkındalık ‘natürel güzellik’. Son yılların trendi olan, onlarca makyaj ürünüyle yüzümüzü tamamen değiştiren bol fondöten uygulamaları azalıyor ve trend az sayıda makyaj ürünüyle sadelik ve doğal görünüm yönünde değişiyor. Bana göre bu değişim, tüketimi destekleyen kusursuzluk yanılgısını besleyen pazarlama hedefleriyle, kadın özgüveninin çok yıpratıldığı güzellik sektörü için oldukça olumlu bir gelişme.
Öte yandan bu yıl, cilt sorununu hedef alan minimalist rutinler yerine, bir-iki etken madde içeren çok sayıda serum ve cilt bakım ürünüyle kafa karıştıran kalabalık rutinlerin yılıydı. Sektörde, kullanıcıları bu sonsuz döngüye sokan, birbirinin benzeri birçok serum ve marka gördük bu yıl. Uygulamada, tüketicinin kimyager rolü oynaması gerektiği, her biri farklı bileşenler içeren çok sayıda ürün kullanımının, cilt bariyerine zarar veren hatalı rutinlere neden olabileceği tartışmaları da neyse ki oldukça arttı.
2023 öngörüleri: Makyaj ve cilt bakımı trendlerinin hem sağlıklı bir cilt hem de sürdürülebilirlik farkındalığıyla minimalizme doğru daha fazla gelişeceğini ve multifonksiyonel ürünlere yönelimin artacağını düşünüyorum.
Sosyal medyada, basında sade ve doğal makyaj uygulamalarını daha fazla göreceğiz bu yıl. Ağır makyaj uygulamalarının, tüketimi körükleyen çok sayıda ürün kullanımına yönelik paylaşımların ve bu tür pazarlama faaliyetlerinin hoş karşılanmayacağı bir yıl bizi bekliyor.
Cildi aşındıran, yoran hatalı uygulamaların getirdiği sonuçların, dolayısıyla da ‘cilt bariyeri’ ve ‘bütünsel bakım’ kavramlarının daha fazla konuşulacağı bir yıl olacak. Ülkemizde ve birçok dünya ülkesinde yaşanan ekonomik sıkıntılar da tüketiciyi daha fazla sorgulamaya yöneltecek. Cilt sorunlarını merkez alan bütünsel yaklaşımın ve minimalist cilt bakımı ‘skinimalism’ akımının önümüzdeki yıl ve takip eden yıllarda kendini daha fazla göstereceği, yeni çağın güzellik trendi olacağı bize göre şüphesiz.
ZEYNEP ÇELİKOĞLU, KAIBEAUTY NATURAL KURUCUSU
2022’ye dair: Güzellik sektöründe pandemi ve iklim krizi ile başlayan farkındalıkların bu sene de artarak devam ettiğini gördük. Hem geleneksel medya hem de sosyal medyada artan ‘sağlığa zararlı içerik’ haberleri tüketicilerde etiket okuma alışkanlığına dönüşmeye başladı. Okudukça, sorguladıkça, araştırdıkça da günlük yaşamda tükettiğimiz, cildimize temas ettirdiğimiz pek çok içeriğin ne kadar zararlı olduğu fark edilmeye başlandı. Bunu sosyal medyadan gelen takipçi sorularından çok net fark edebiliyoruz. Ancak sosyal medyanın bir diğer gücü olan hızlı popülerleşmenin olumsuz taraflarını da gözlemledik. Başta C vitamini serumları olmak üzere pek çok serum içeriğinin sırf faydalı diye cilt tipine, durumuna ve yaşa bakılmaksızın bakım rutinine dahil edilmesi beraberine pek çok cilt problemi getirdi. Şimdi faydalı içeriklerin dahi herkes için uygun olmadığını, her cildin ihtiyaçlarının farklı olduğunu, cilt bakım rutinlerinin kişiye özel oluşturulması gerektiğini konuşacağımız yeni bir süreçteyiz.
2023 öngörüleri: Son senelerde doğal kozmetik ürünlere artan ilginin bu sene de süreceğini düşünüyoruz. Gitgide daha çok insanın etiket okuma alışkanlığı edineceğini de tabi… Ekonomik göstergeler hem ülkemizde hem de dünya genelinde yaşanan krizlerin derinleşeceğine işaret ediyor. Bu durumda herkes alışveriş yaparken daha dikkatli seçimler yapmak durumunda kalacak. Popüler olan yerine kişiye uygun, sağlıklı, etkili ve sürdürülebilir ürünler seçmek hem sağlık hem de bütçe için daha kritik bir hal alacak. Değişen dünya düzeninde hem sağlığın hem doğanın hem de gezegenin korunması için önemli yıllarda olduğumuzu düşünüyorum. Bu durum umarım yerel üreticileri, emeği, doğal ve sağlıklı olanı desteklemek konusunda bir farkındalık da yaratır. KAIBEAUTY Natural olarak yeni yılda biz de %100 doğal, etkili ve iyi hissettiren ürünlerimizle hem tüketicilerimizin sağlığını ve güzelliğini hem gezegenimizi hem de yerli işgücünü korumaya devam edeceğiz.
NAZAN SCHNAPP, NAZAN SCHNAPP SWITZERLAND KURUCUSU
2022’ye dair: Ben hiçbir zaman trendlere göre yaşamadım ama trendleri belirlemem ve güzellik, moda ve yaşam tarzı trendleri için doğru tahminlerde bulunmamla tanınıyorum. Bilim ve doğanın arasında köprü kuran lüks markanın kurucusu olarak, güzellik endüstrisi ve boş ve hatta asılsız vaatler beni hayal kırıklığına uğratıyor. Birkaç yıl önce başlayan ‘temiz’ ve ‘doğal’ güzellik kavramları 2022'de de trend oldu ve olmaya da devam ediyor. Ancak buna rağmen ‘temiz güzellik’ ve ‘doğal güzellik’ kavramlarının yanlış yönlendiriciliğiyle hala karşı karşıyayız ve çoğu tüketici henüz gerçekten bu konularda bilgi sahibi değil. ’Temiz güzellik’ tanımının karşılığı ve içeriği yeterince iyi açıklanmıyor. Aynı durum ‘doğal’ iddiası için de geçerli. Bir ürünün doğal olması aynı zamanda temiz olduğu anlamına gelmiyor ve temiz, doğala eş değil. Ek olarak ‘doğal’ bazen cilde sert davranabilir ve cilt bariyerini zedeleyebilir, bu durum yine temiz ürünler için de geçerli. Önemli olan ürünün formülasyonu ve Ar-Ge’si.
Yeniliğe ve innovasyona karşı talep henüz karşılanamamış durumda. Bu durum, yeşil aklama olsun ya da olmasın temiz güzelliğin pohpohlanmasından ve markaların cilde odaklanmaktansa PR hikayelerini önceliklendirmesinden kaynaklanıyor. Bu nedenle, cilt dönüşümü ve yüksek etkinlik arayışı -benim için de sürpriz oldu- örneğin ciltlerinin nasıl anında dönüştüğü ve dönüşmeye devam ettiği gibi tüketicilerden iltifat olarak aldığımız noktalar henüz tatmin edilmemiş bir konu gibi görünüyor.
2023 öngörüleri: Bence, 2023'te tüketicinin temiz ve doğal güzellik yeniliklerine olan talebi artacak olsa da, güzellik endüstrisi için şeffaflık, işlevsellik, talepler ve tüketici eğitimi önemli olacak. Uluslararası, ultra lüks markamın tek formül oluşturucusu olarak, özellikle bitki bazlı aktifler ve alternatifler olmak üzere en özel içerikler hakkında araştırma, formüle etme ve geliştirme yapmanın yanı sıra her zaman en iyi bilgiye sahibim. Bu nedenle, uzun yıllardan beri bilimsel olarak karmaşık ama doğal olarak elde edilen, yenilikçi ve yüksek performanslı cilt bakımı ve kozmetik ürünleri yaratıyorum. Bitki bazlı alternatiflere olan talep 2023'te artacak. Örneğin, bakuchiol'ün son birkaç yılda bilinirliğinin artması gibi, bir ayurvedik ve şifalı bitki olan Chebula (Türkçesi hara halile, Latincesi terminalia chebula) 2022'de güzellik endüstrisine giriş yaptı. Chebula kelimesinin 2023'te çok konuşulacak bir kelime olma olasılığı yüksek.