Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Hailey Bieber, Sofia Richie ve Margot Robbie gibi trendsetter isimlerin hamilelikleri sırasında daha cesur ve trend görünümleri tercih etmeleriyle birlikte, tüketicilerin hamile giyimine yönelik algısı da değişiyor. Peki markalar yeni nesil annelere nasıl daha iyi hizmet verebilir?
Bu yıl hem mecazi hem de kelimenin tam anlamıyla annelerin yılı. İster Z kuşağının en sevilen It-kızları Hailey Bieber ve Sofia Richie'nin (ilki hamileliğini özel Saint Laurent'iyle duyurmuştu) hamileliklerini internette gururla sergilemeleri olsun; ister Margot Robbie'nin hamilelik haberinin geçen hafta basına yansıması (hemen ardından Bottega Veneta gibi markalardan hamilelik görünümlerine dair basın açıklamaları geldi) ya da “işte anne” ya da “anne olmak anneliktir” ifadelerinin 2024'ün belirleyici sosyal medya övgüsü haline gelmesi olsun. Kadınlığın bir dönem küçümsenen bu yönü yeni bir nesil tarafından yeniden tanımlanıyor.
Anneliğin yeniden tanımlanmasının başlıca yollarından biri, sıkıcı hamile kıyafetlerinin yerini, kullanıcının kişisel tarzını ve göbeğini sergileyen daha şık, daha cüretkar görünümlerin aldığı giyim tarzıdır. Şarkıcı ve Fenty Beauty CEO'su Rihanna'nın öncülük ettiği bu trend, 2022'deki ilk hamileliği sırasında deneysel, yüksek moda görünümlerle hamilelik oyun kitabını yeniden yazdı.
Hailey Bieber. Fotoğraf: Getty Images
Hamilelik stili o günden bu yana DJ Sita Abellán ve süper modeller Gigi Hadid ve Adwoa Aboah da dahil olmak üzere bir dizi ünlü anne adayının öncülüğünde gelişti. Geçtiğimiz yıl Barbie-core, stealth wealth ve clean-girl estetiği gibi mikro trendleri belirleyen en etkili online trend belirleyicilerden Margot Robbie, Sofia Richie ve Hailey Bieber'ın aynı anda hamile olması ve yeni hamile giyim görünümleri sunmasıyla birlikte bu moda kategorisi hızla gelişiyor. Özellikle de Y ile Z kuşağı tüketicileri olgunlaşıp anneliğe adım attıkça, bu tür mikro trendler ve yaratıcılarla ilgilenen yeni bir dijital yerli tüketiciyi temsil ediyor. Bundan faydalanabilen markalar büyük kazanacak.
Trend analiz platformu ve stok görsel sitesi Death To Stock'un (DTS) CEO'su ve kurucusu Shaun Singh, “Son aylarda platformumuzda ‘annelik’ terimi yüzde 210, ‘genç aile’ terimi ise yüzde 72 oranında artış gösterdi,” diyerek markaların ve tasarımcıların kampanyalarda ya da sosyal medyada kullanmak üzere giderek daha fazla anneliği çağrıştıran görseller aradıklarını belirtiyor. Ancak Singh, yaygınlaşanın sadece terim değil, terimin ardındaki çağrışım olduğunu da vurguluyor: “Anneliğin fedakarlık ve kişisel hırslardan vazgeçmekle eş anlamlı olduğu günler geride kaldı. Bunun yerine, kişisel tarzı, beğeniyi ve macerayı ebeveynlikle harmanlayan yeni bir aile yaşamı vizyonu ortaya çıkıyor.”
Sosyal medya fenomeni yazar Julia Fox'u (kendisi de üç yaşında bir oğlu olan bekar bir annedir) modern annelikle ilgili temalar etrafındaki diyalogda önemli bir figür olarak anıyor. Model, yazar ve podcast sunucusu Emily Ratajkowski de anneliği kariyeri ve sosyal yaşamıyla dengeleme konusunda ise oldukça cesur. Singh bu konuda “Kişisel stil, zevk ve macerayı ebeveynlikle harmanlayan yeni bir aile yaşamı vizyonu ortaya çıkıyor. Favori influencer'larımızın anneliği kendi zevklerine özgü modern bir yetenekle temsil etmeleri hiç de şaşırtıcı değil” açıklamasını yapıyor.
Margot Robbie. Fotoğraf: Getty Images
Hamilelik nasıl en gözde aksesuara dönüştü?
Bu yılki Met Gala'da model Aboah, büyüyen karnını ortaya çıkaran kırmızı bir H&M etek takımı giydi. Benzer şekilde, geçtiğimiz Eylül ayında Londra'da düzenlenen Vogue World'de Sienna Miller da hamileliğini vurgulamak için beyaz iki parçalı bir takım (bu kez Schiaparelli'den) tercih etti. Son olarak Margot Robbie, beyaz Bottega bluzuyla çektirdiği paparazzi fotoğrafıyla hamileliğini resmi bir şekilde duyurdu.
Hamilelik kıyafetleri hakkında güçlendirici mesajlar vermeye gelince, bu tamamen kadınların en iyi şekilde temsil edilmesini sağlamakla ilgili. Londra merkezli marka Di Petsa'nın 2023-24 Sonbahar/Kış koleksiyonunda, ıslak görünümlü elbiseler ve puflar gibi vücut bilincine sahip tasarımlar aracılığıyla kadın fiziğini kutlamaya adanmış bir defileyle anne arketipini yeniden keşfettiler. Bu, Gigi Hadid ve Nicki Minaj'ın hamilelik duyuruları için özel elbiseler hazırlayan kadınlara ait marka için yinelenen bir tema. Wiederhoeft'ten Collina Strada'ya kadar pek çok genç marka da geçtiğimiz sezonlarda hamile kadınlara podyumda yer verdi.
Sau-Lee'nin kurucusu Cheryl Leung, hamile giyiminin belirleyici yeni trendlerinden biri hakkında şunları söylüyor: “Geleneksel hamile kıyafetleri, göbeği gizlemeye yönelik daha muhafazakâr bir tasarım felsefesine sahipken, günümüzde modern kadınların değişen bedenlerini kucaklamaları, kendilerini özel hissetmeleri ve güzel vücutlarını göstermeye teşvik edilmeleriyle birlikte hamilelik modasının yeni bir anlam kazandığını görüyoruz.”
Poster Girl'ün kurucu ortağı ve kreatif direktörü Francesca Capper, markanın son viral kampanyası The Love Factory'de sosyal medya yıldızları Aliyah's Interlude ve Clermont Twins'in yanı sıra sanatçı Kim Petras'a yer verdi: “[Interview genel yayın yönetmeni] Mel Ottenberg ile karnımı gizlemekten çok onu onurlandıracak bir stil yaratmaya çalıştık. Hamilelik elbette çok kutsal ve özel bir an ama bu giyim tarzınızın hala eğlenceli ve oyunbaz olamayacağı anlamına gelmiyor” diyor ve kişisel olarak klasik hamile kıyafetlerinden uzak durarak daha maceracı seçimler yaptığını ekliyor. Kampanya için markanın Becks göğüs tüpü ve mini etek setinde karar kıldılar ve hamile insanların hamile kıyafeti olmayan Poster Girl kıyafetleri giyebileceğini gösterdiler. “Sadece işlevsel olmak zorunda değil. Bence burada önemli insanların bunu gizlemek yerine özgürce hayatın bu önemli anın tadını çıkararak kutlamaya başlamaları."
Adwoa Aboah. Fotoğraf: Getty Images
“Bu moda ikonlarının 'oh, şimdi sadece hamile kıyafetleri giyip anne gibi görünmeliyim (ne demekse)' mantığına kapılmayıp, bunu kendi giyim tarzlarını farklı bir şekilde yorumlamak için yeni bir fırsat olarak kullandıklarını görmek gerçekten ilham verici," diyor yeni hamile giyim çağını yakalayan pek çok markadan biri olan iç çamaşırı markası Cou Cou Intimates'in kurucusu Rose Colcord. İç giyim markası geçen yıl, Coco Baudelle gibi konukların anneliği “Toni Morrison'ın sözleriyle özgürleştirici bir deneyim” olarak keşfettiği ve kampanyalarda daha fazla hamile ile doğum sonrası beden temsiline yer verilmesi konusunda derin sohbetler yaptığı "Cou Cou Talks" adlı bir podcast serisi başlattı.
Colcord, hamilelik kıyafetlerine yönelik değişen tutumlarımız hakkında şunları söylüyor: “Anneliğin güçlendirici, [sorgulayıcı] ve anne olmanın ne anlama geldiği - kimliğimiz açısından ne anlama geldiği, (varsa) nelerden vazgeçmemiz gerektiği ve bedenlerimiz hakkında nasıl giyinmemiz ya da hissetmemiz gerektiği açısından nasıl yorumlanacağı - konusundaki bakış açımızı değiştirme sürecindeyiz."
Colcord ayrıca Cou Cou'nun en çok satan braletlerinin (The Balconette ve The Triangle) emzirme sütyenine dönüştürebilen askı klipsli bir versiyonunu da piyasaya sürmeyi planlıyor: “Bence biz de illa ki 'hamile kıyafetleri' satın almamız ya da bunlarla sınırlı kalmamız gerektiğini düşünmüyoruz; önemli olan rahat, üzerimize oturan ve içinde kendimizi güvende hissettiğimiz kıyafetler bulmak."
Sofia Richie. Fotoğraf: Getty Images
“Hamile kıyafetleri önemli ölçüde gelişti ve giderek daha cool bir hal aldı. Modern kadınlar artık sırf hamile oldukları için kişisel tarzlarından ve güncel trendlerden ödün verme ihtiyacı hissetmiyorlar," diyor Paige Denim'in kurucusu Paige Adams-Geller. “Paige'de, müşterilerimizin hamilelikleri sırasında sevdikleri modelleri giymeye devam etmeler için en çok satan modellerimizi temel alarak hamile giyim koleksiyonlarımızı her sezon geliştirmeye odaklandık.”
Peki 2024 yılında hamile giyimini gerçekten güçlendirici kılan nedir? Ve kadınları güçlendirme ile gerçekçi olmayan beklentiler arasındaki çizgi nerede bulanıklaşıyor?
Toplumsal cinsiyet rolleri yeniden inşa edilmek üzere mi yıkılıyor?
Annelik, bir kadının hayatında son zamanlarda yeniden keşfedilen tek dönem değil. Singh, “Z kuşağı gelenekleri ortadan kaldırmıyor, aksine yeniden tanımlıyor. Geçtiğimiz yıl düğün kıyafetlerinin modernleşerek Bridalcore'a dönüştüğünü gördük,” sözleriyle yüzyıllardır süregelen geleneği yeniden yorumlayan ‘cool girl wedding dress' yükselişine atıfta bulunuyor ve ekliyor: “Z kuşağının imzasını taşıyan, gelenekleri yıkan ve modern teknolojiye göndermelerle dolu (bkz. Schiaparelli'nin elektro-bebeği) hamile kıyafetlerinin yükselişe geçmesi hiç de şaşırtıcı değil.”
DTS, kadın olmanın farklı yönlerine özel olarak uyarlanmış core trendleri tek bir çatı altında toplayarak bu akımları “Womancore” olarak tanımlıyor. Ancak bu gelişme herkesi heyecanlandırmıyor. Moda yorumcusu Alexandra Hildreth, “İster temiz kız ister mafya karısı olsun, mevcut birçok popüler estetiğin, kadına özgü eylemlerin bölümlere ayrılması ve bazen de azaltılması yönünde işlediğini düşünüyorum” diyor ve ekliyor: “Şu anki [hamilelik] estetiği hareketinde tüm amaç, dokuz aylık hamileyken bile her zaman mümkün olduğunca derli toplu görünmek” diye devam ediyor ve 22 yaşında üçüncü bebeğini doğuran yaratıcı Nara Smith'in öncülüğünü yaptığı ‘tradwife’ hareketine işaret ediyor. Smith, genellikle yeni moda Chanel ya da Miu Miu tasarımlarıyla kocası ve çocukları için yemek pişirdiği viral TikTok'ları paylaşıyor. Hamileliği sırasında neredeyse her gün TikTok içeriği yayınlayarak milyonlarca görüntülenme elde etti. Hildreth, “Kendisi markaların çalışmak isteyebileceği ve hediye gönderebileceği son derece popüler aynı zamanda viral bir model ile creator olsa da, yükselişe geçtiği bu dönem, insanların bu tür geleneksel ve muhafazakâr estetiğe yöneldiğini gösteriyor” diyor.
İnternette anneliğin çeşitli versiyonlarına daha fazla maruz kalmak faydalı olabilir. Ancak bu maruziyet, sosyal medyada var olan gerçekçi olmayan beklentiler yaratma sorununu da güçlendiriyor. Style Analytics'in kurucusu ve veri analisti Molly Rooyakkers, anneliğe dair ilginin sadece 'trad wife/geleneksel eş' hareketinde değil, sosyal medyada da viral hale geldiğini belirtiyor ve “Influencer'lar genellikle hamileliği ve anneliği çabasız bir şekilde göz alıcı olarak tasvir ediyor. Oysa bu yaşam tarzlarını (ve kıyafetleri) şekillendirmek için harcanan zaman, çaba ve para çoğu insan için tartışmasız ulaşılamazdır” diye ekliyor.
Rihanna. Fotoğraf: Edward Berthelot/Getty Images
Triko markası Cinta, anne adaylarını daha kapsayıcı hale getirmek için “herkese uyan tek beden” adlı bir seri sunarken son kampanyalarında gerçek hamile kadınlara da yer vererek bu potansiyel olarak olumsuz anlatıya karşı mücadele ediyor. Hamile kıyafetleri ile ana ürün grupları arasında bir ayrım yaratmak yerine herkes için uygun fiyata kapsayıcı, rahat ve şık kıyafetlere öncelik veriyorlar.
Agolde'nin kreatif direktörü Karen Phelps de Hailey Bieber ve Rihanna'nın hamilelikleri boyunca Agolde jean pantolon giydiklerini gördükten sonra bu güzel fırsatı yakaladı: “Başlangıçta bu tasarımlar hamile kadınları düşünerek tasarlanmamış olsa da, ünlülerde, müşterilerimizde ve kendi ekibimizde de görüldüğü gibi, çok yönlü kalıplarının onları hamilelik sırasında kullanım için mükemmel bir seçim haline getirdiğini gördük.
Jean pantolonlarımızın bedenleri küçültülebilir ya da büyültülebilir olduğundan onları hamilelik öncesi, sırası ve sonrasında da rahatlıkla giyebilirsiniz. Bu da jean'lerimizin zamansız ve sürdürülebilir olmasını sağlıyor.”
Colcord için en önemli şey, kadınların kim oldukları konusunda özgün kalabileceklerini hissetmeleri ve “anne” etiketinin bir zamanlar olduğu gibi moda seçimleri de dahil olmak üzere kişiliklerinin diğer tüm yönlerini gölgede bırakmaması: “Hamilelik sırasında moda anlayışımızdan (ve dolayısıyla kimliğimizden, çünkü kişisel tarzımız kendimizi ifade etme biçimimizdir) ödün vermemize gerek yok, bu aslında kendi giyim tarzımızı kutlama ve onunla oynama zamanıdır.”