Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
En sadık Birkin hayranları yeni alternatifler için favori çantalarından vazgeçiyor.
Jean-Louis Dumas, parlak altın tokalı ve aerodinamik şekle sahip basit bir iş çantası olan Birkin’i ilk tasarladığında, bir gün bu çantanın moda dünyasında adeta kutsal bir dua gibi anılacağını tahmin edemezdi. “Bir Birkin’e sahip olduğumda, başarmış olacağım” sözleri, hırslı moda tutkunlarının bir mantrası ve bu şöhrete ulaşmayı hayal eden diğer tasarımcılar için bir Kutup Yıldızı haline geldi.
İlk dikişinin atılmasından kırk yıl sonra, Hermès çantası lüks modanın altın standardı olarak kabul ediliyor. Rakip moda evleri için aynı başarıyı üretmek bir saplantıya dönüştü. Taklit ürünler üretmek uzun zamandır utanç verici bir eylem olarak görülse de üst düzey moda tasarımcıları bu düşünceyi yeniden şekillendirmiş gibi görünüyor. 2024’te sektörün büyük isimlerinden birçoğu yeni bir It-bag yaratma çabasını bırakarak, onun yerine mevcut tasarımları kopyalamayı tercih etti.
Son zamanlarda Raf Simons, Adrian Appiolaza ve Miuccia Prada gözlerini geçmişe çevirdi ve dünyanın en tanınmış çantasından ilham aldılar -özellikle de onun ikonik kemer detayından. Adeta bir gecede, her marka kendi özgün kemerli çantasını piyasaya sürdü ve moda tarihine bir iz bırakma yarışına katıldı.
Fotoğraf: Neil Mockford
Hermès’in başarı tarifini taklit etmeye çalışan Prada ve Miu Miu kardeş markaları, 2024 İlkbahar/Yaz koleksiyonlarında kemerli stiller sergiledi. Bir önceki sezon Moschino, kamp esintileri katarak yapılandırılmış evrak çantası tarzı çantaların çevresine abartılı kayışlar ekledi ve bu trende uyguladı. Aynı zamanda Toteme, kemerli bucket çantasını piyasaya sürerken, Tom Ford da sade bir tote siluetine Birkin tarzı bir kayış eklemekle meşguldü.
Aralarından seçim yapılabilecek sayısız versiyon varken, en sadık Birkin hayranları bile yeni alternatifler için favori çantalarından vazgeçiyor. Hermès çanta aksesuarları koleksiyonuyla gündem olan Dua Lipa, kısa süre sonra Prada’nın 6.000 dolarlık tokalı çantasıyla dikkatleri üzerine çekti. Saint Laurent ise Manhattan çantasının yeniden lansmanı için süper model Kate Moss’u seçti ve bu da Hailey Bieber’ın bir ay boyunca kendi çanta koleksiyonunu kullanmaktan vazgeçmesine neden oldu.
Fotoğraf: Arnold Jerocki / Getty Images
Elsa Hosk, bu fenomenin bir başka parlak örneği. Model, onlarca Hermès çantaya sahip olmasına rağmen, bunları sürekli Manu Atelier’in Le Cambon 40 modeli adına rafa kaldırıyor; bu geniş süet stili Katie Holmes da duygusal destek çantası olarak benimsedi. Markanın yaratıcı direktörleri Beste Manastır Bağdatlı ve Merve Manastır kardeşler için 910 dolarlık Birkin benzeri çanta, onları ünlü statüsüne taşıyan altın bir bilet oldu. Vogue’a verdikleri demeçte, “Bu miras duygusunu yansıtan bir çanta yaratmak istedik.” dediler. “[Holmes’un] onu neredeyse her gün kullandığını görmek inanılmaz bir şey”
Bu süsleme öylesine başarılı oldu ki Türk marka, donanım detaylarını ayakkabı koleksiyonlarına da eklemeye başladı. İkili, aralarında Taylor Swift, Kate Middleton ve Zoey Deutch’un da bulunduğu müşterileri pervane gibi kendine çeken şeyin “eski dünyanın cazibesi ile günümüzün pratikliğinin birleşimi” olduğuna inanıyor. “Kemerli tokamız uzunca bir süredir imza detaylarımızdan biri oldu,” diyorlar. “Kemerli çanta trendini muhtemelen ilk başlatan biz olduk.”
Birkin’in cazibesi yalnızca uçuk fiyatında değil, aynı zamanda erişilmezliğinde yatıyor. Çoğu insan bu çantayı karşılayamıyor ve karşılayabilenler bile tercih ettikleri tasarımı elde edemeyebilir. Bu anlamda, Manu Atelier ve benzeri diğer markalar, bu anahtar parçayı elde etmek için daha demokratik bir sistem sunuyor. Tabii ki, 910 dolar öyle az bir miktar değil -ancak, Jennifer Lopez’in 200.000 dolarlık Himalayan Birkin’iyle karşılaştırıldığında çok daha ulaşılabilir.
Fotoğraf: Patricia Schlein/Star Max (Getty Images)
Şimdiye kadar, büyük Birkinfication stratejisinin, düşük fiyatlı perakendeciler için bile kazançlı bir iş modeli olduğu görülüyor. 2024 sonunda, internette alaycı şekilde Wirkin olarak adlandırılan Walmart’ın Birkin benzeri çantası 80 dolarlık etiketiyle satışa çıkar çıkmaz tükendi. Bu arada, geçen yılın en çok aranan iş birliği, Tibi’nin L.L.Bean’in 40 dolarlık Boat and Tote’una bir erkek kemeri eklemesi ve fiyatı on kat artırmasıyla gerçekleşti.
Aynı şekilde, lüks mağazalar da Jane Birkin’in ünlü çantasını doğrudan anımsatan tokalı stillere olan ilgide artış görüyor. Bloomingdale’s aksesuar ve güzellik moda direktörü Marissa Galante Frank, “Kemerli çantalar, özellikle de yüksek tote veya el çantası şekillerinde büyük bir trend” diyor. “Trendlerin hareket hızı yorucu olabiliyor ve müşteriler sezondan sezona giyebilecekleri zamansız parçalara yatırım yapmak istiyor.”
Bu talebi karşılamak amacıyla perakendeci, farklı fiyat noktalarında yeni tokalı çanta stillerini piyasaya sürüyor. Galante Frank, “DeMellier’in New York tote çantası inanılmaz popüler oldu” diyor. “DeMellier’s çantalarını adıyla soran müşterilerimiz var ve biz de farklı renkler, dokular ve boyutlarla ürün yelpazesini genişletmeye devam ediyoruz. Bu çanta hem ofis için yeterince pratik hem de akşam yemeğine çıkacak kadar sofistike.”
Efsanevi çanta, yalnızca bir statü sembolü olmanın ötesine geçerek, başarıyı ölçen bir standart haline geldi. Hem milyarderler hem de bir gün böyle bir çantaya sahip olmayı hayal eden orta sınıf moda tutkunları için nihai bir hedef. Ancak o gün gelene kadar, bu daha uygun fiyatlı alternatifler, bu doğrulamayı biraz daha ulaşılabilir hissettirmek için var.