Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Aksesuar evreninde değeri pek bilinmeyen kemerler artık başrolde. Üstelik bazen bir aksesuarın çok çok ötesinde.
Bottega Veneta’nın çocuklar gibi şen temalı koleksiyonunun namını duymayan kalmamıştır. Defile alanındaki tavuk, tavşan, fil şeklindeki puflar koleksiyondan önce viral olmuştu bile. Her şey, Matthieu Blazy’nin kreatif zekasının ürünüydü. Ancak koleksiyonun yıldızı, bir aksesuar, usulca kombinasyonlara gizlenmişti. Deri kemerin tokası tavşan kafası şeklindeydi ve bağlandığında dilinin pembe ucu tavşan burnu şeklini alıyordu. Bu muzip kemer, pantolonu sıkıca tutmakla kalmıyor, onu gölgede bırakarak yeni stil oyunları deniyordu. Öte yandan Miu Miu’da kristal, altın ve gümüş zincirli ve eskitilmiş deri kemerlerin, mayo veya rugan deri eteğe kadar birçok parçada üst üste katmanlanması cesur bir hamleydi. Chanel’de ise kemerler konusunda daha zarif bir yaklaşım hakim. Zincir kemerler tüvit takımın eteği yerine bele oturtularak bireysel özgürlük kazanmıştı. Schiaparelli’de kemerler birbirlerine zıttı; geniş ve büyük tokalı deri kemer ile incecik altın zincir kemerin kontrastı, Daniel Roseberry’nin güçlü siluetleriyle uyuşuyordu. Yüksek modanın yükselen markası Vaquera’da güç gösterisi aşırıya kaçmış, üst üste istiflenmiş kemerler maksadını aşmıştı.
Bottega Veneta 2025 İlkbahar/Yaz, Vogue Runway
Kemerleri şimdiye kadar ana işlevinde yani pantolon veya eteği bedende tutması için gereken bir yardımcı aksesuar olarak gördük. Louis Vuitton, Burberry gibi modaevlerinin 2024 İlkbahar/Yaz koleksiyonlarında kemerler biraz daha büyüyerek dikkat çekmeye başlamıştı. Ancak cılız bir sesle görevini yerine getirmeye devam etti. Kemer, giyinmenin çalkantılı tarihinde ise her zaman vardı. Sağına soluna bir şeyler takabileceğimiz cepleri sabitleyen işlevsel bir aksesuar; yerine göre statü simgesi, bazen de görünümü gölgeleyen bir başkaldırıydı. Moda tarihine kısa bir yolculuk yaptığımızda kemerlere sıkça rastlıyoruz.
Örneğin 2020 yılında Dilara Fındıkoğlu’nun taşlarla bezeli DİLARA kemerini unutmak ne mümkün... Bella Hadid, bu kemeri oldukça maskülen bir takımla kullanmıştı. Bugün Chloè’nin 2025 İlkbahar/Yaz koleksiyonunda benzerlerine denk gelebilirsiniz. Alexander McQueen’in 2009-10 Sonbahar/Kış koleksiyonundaki heykelsi kemerler, korsevari formlarıyla unutulmazdı. Alaïa’nın kreatif direktörü Pieter Mulier, kemerleri birer arzu nesnesine dönüştürdü ve yeniden popüler hale gelmesini sağladı. Maison Margiela ve Junya Watanabe gibi yapısöküm tekniğini terziliğine uygulayan tasarımcılar da kemerleri sık sık tasarımlarında biçimlendiriyordu.
2025 İlkbahar/Yaz sezonunda kemerler −klasik versiyonlarını ayrı tuttuğumuzda− sıradışılığa vurgu yapıyor. Artık sadece işlevlerini yerine getirmekle kalmıyor, birer yıldız aksesuara, daha da ileri gidecek olursak temel giyim parçasına evriliyor. İsveçli tasarımcı Ellen Hodakova Larsson, kemerleri elbise, gömlek, etek, çanta gibi yepyeni tasarımlara dönüştürüyor. İç içe geçerek örüntü halini almış çantalar, kemerlerin dikey şeritler halinde oluşturduğu balon etek elbise, üst üste dikilmiş kemerlerden oluşan çan etek, Hodakova’nın yaratıcı ve dönüştürücü dehasının birer örnekleri. Nitekim bu tavır, Hodakova’ya geçtiğimiz eylül ayında LVMH Ödülü’nü getirdi.
Prada’nın 2025 İlkbahar/Yaz koleksiyonunda, modeller rengarenk nervürlü taytlar giyerken, kemerler pantolonun bel hizasında değil biraz daha aşağısına geçirilmişti. Onun da ötesinde bazı etek ve pantolonlarda trompe lœil etkisi yaratan kemer baskıları vardı. Bu pantolonlar sanki bir ‘şey’ tarafından tutuluyor ama öte yandan da rahat bırakılmış izlenimi veriyordu. Pileli eteklere kopçayla bağlı deri kemerler, etekten bağımsız modelin göbek hizasına takılmıştı. Bu kemerin tek başına bağımsız bir aksesuar olarak stile entegre edilebileceğinin en güzel kanıtlarından biriydi. Ferragamo’da kemerler şeritler halinde alelade yere kadar uzanıyordu, üstlerine rehavet çökmüş gibiydi. JW Anderson’da devasa ve estetik elbiseler olarak karşımıza çıktı. Acne Studios’ta ekoseli kumaş eklentileri, gömlekten bozma gibi duran eteğin tamamlayıcısı oldu. Sportif ruhtan ilham alan Dior’un 2025 İlkbahar/ Yaz koleksiyonunda kemer eklentileri ceketi oluşturan unsurlardan biriydi. Duran Lanktink, dolgulu iç lastikler geçirdiği can simitlerini görünümlere kemer olarak ekledi.
Kemerler aynı zamanda çantalarda da görüldü. Birkaç sezondur stili domine eden Prada’nın Buckle modeli, Toteme’in Belted Bucket modeli, rafine çizgisiyle yatırımlık çantalar tasarlayan Demellier’in The Hudson modeli, Saint Laurent’ın Manhattan modeli ve Merve-Beste Manastır kardeşlerin markası Manu Atelier’nin Le Cambon’nun farklı boylardaki versiyonu −Katie Holmes müdavimlerinden biridir− bize kemerlerin moda serüveni hakkında taze bilgiler veriyor.
Yüksek moda uzun süredir ölçü ve denge üzerinden tasarım çizgisini belirledi. 2025 yılında ise dinamik ve disiplini salıvermiş bir profil çiziyor. Kişisel stilin önem kazandığı, renklerin geri geldiği, avangard tasarımların yeniden sahnelendiği bugünlerde her şey biraz eklektikken, kemerler neden biraz şımarmasın? Belki de uzun süredir hak ettiği değeri bekleyen kemerler için doğru zaman bu zamandır. Kim bilir.