Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Hepimizin dolaplarımızı mümkün olduğunca çevre dostu kılmaya çabaladığı son yıllarda kiralık moda yükselişte. Fakat gerçekten sürdürülebilir bir yöntem mi, birlikte bakalım...
Zoe Ghertner
Hepimizin dolaplarımızı mümkün olduğunca çevre dostu kılmaya çabaladığı son yıllarda kiralık moda yükselişte. Fakat haziran ayında Finlandiya’da yayımlanan bir araştırma kiralamanın gerçekten daha sürdürülebilir bir seçenek olup olmadığı konusuna gölge düşürdü; çalışmanın çıkarımlarından biri de kiralamak yerine yeni bir kot pantolon alıp atmanın gezegen için aslen daha iyi olabileceği.
Peki ama neden? Ulaşım yüzünden. Çalışma, giysi kiralayacak birinin çoğu kiralama firmasında artık kullanılmayan o kot pantolonu almak için 2 kilometre yol gideceğini varsaymış olsa da giysilerin gönderilip alınması sırasındaki karbondioksit salınımı ve kuru temizleme sürecinin dahil olması (ki araştırmada bu faktör hesaba katılmamış) gibi konularda bazı soru işaretleri yaratıyor.
Öte yandan, Rent The Runway insanların yeni giysiler almaktansa kiralamayı tercih etmesinin çevreci tasarruflar anlamında önemli neticelere işaret eden yeni veriler paylaştı. Araştırma için üçüncü taraf danışmanlar Green Story ve SgT ile birlikte çalışan Amerikalı şirket kiralama modelinin 2010’dan bu yana 1,3 milyon yeni giysinin üretiminden tasarruf ettiğini açıkladı; bu da son 10 yılda 67 milyon galondan fazla su, 98,6 milyon kWh enerji ve 44,2 milyon pound karbondioksit salınımı tasarrufu demek.
“Bu çalışma bizi teşvik etmenin yanı sıra, doğru olduğunu bildiğimiz yaklaşımımızla da paralellik gösterdi,” diyor Rent The Runway’in başkanı ve COO’su Anushka Salinas. “Bu çalışma satın almaya kıyasla kiralamanın çok daha küçük bir çevre ayak izine sahip olduğunu ispatlıyor; hem daha akıllıca hem de daha bilinçli bir tercih.”
Rent The Runway yeni bir giysi almanın çevre üzerindeki etkisini kiralama ile kıyasladı ve bunu yaparken her iki model boyunca her parçanın giyilme sayısını temel aldı. Bu veri, müşterilerin şirketten bir giysi kiraladıktan sonra doldurduğu anketlere dayanıyor (ancak şunu da belirtmek gerekiyor ki mevcut durumda, kiralama döneminde bir giysiyi daha fazla giyseniz bile en fazla 3+ defa giydiğinizi söyleyebiliyorsunuz).
Yeni kıyafet almaya kıyasla kiralık giysi başına verilerin ortalamasına bakıldığında, Rent The Runway su kullanımında yüzde 24’lük azalma, enerji kullanımında yüzde 6’lık azalma ve karbondioksit salınımlarında yüzde 3’lük azalma görüyor.
Bu sayıların bir kısmı nispeten mütevazı görünse de kiralama sayesinde üretilmeyen giysilerin çevresel tasarruflarını (örneğin aynı elbiseyi 50 kişinin almasındansa o elbisenin 50 defa kiralanması gibi) hesaba katmadığını da altını çizelim. “Hesaplamalarımızda ölçülü davrandık; operasyonlarımızı bu taban çizgisi üzerinden inşa etmeye ve geliştirmeye devam edeceğiz,” diye açıklıyor Salinas.
Tahmin edebileceğiniz gibi, bazı kiralama kategorileri çevre açısından daha iyi durumda; özel bir etkinlik için elbise kiralamak (Finlandiya’daki çalışmanın konusu olan) kot pantolon ya da bir defa satın alıp yıl içerisinde tekrar tekrar giyeceğiniz bir palto kiralamaktan daha mantıklı.
Genele bakıldığında araştırma ümit vadetse de söz konusu kiralama olduğunda hâlâ ihtiyaç duyulan düşünceli yaklaşımı vurgulamaya da devam ediyor. Tabii ki hâlihazırda dolabınızda olan bir şeyi giymek nihayetinde en sürdürülebilir tercih. “Kiralık eşit değildir sürdürülebilirlik,” diyor New Standard Institute Direktörü Maxine Bédat. “Moda endüstrisi trendlerin harcanabilir doğasına değinmediği ve giysilerle kurulan harcanabilir ilişkiyi teşvik etmeyi zorlamayı bırakmadığı sürece bu feci yolda ilerlemeye devam edeceğiz.”
Rent The Runway çözümün bir parçası olduğunu iddia ederken yapılacak çok işi olduğunu da kabul ediyor; tam da bu sebepten mevcut modelini geliştirerek yakın zamanda “yeniden satış”ı da sitesine entegre etti. “Müşterilerimizin paylaşımlarına göre, yüzde 89’u Rent The Runway’e katıldıktan sonra daha az giysi almış; bu davranış söz konusu kitlenin daha az tüketmesini sağlıyor,” diyor Salinas. “Şirket olarak yapabileceğimiz en önemli şey kadınları, modelimizle yaptığımız gibi, aynı giysileri birden fazla giymeye teşvik etmeye ve ürünlerin ömrünü uzatmaya devam etmek.”