Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Lüks ve yeni nesil tasarım ürünlerinin kullanıcılar arası kiralandığı Türkiye’nin ilk ve tek platformu Modaloop’u, kurucuları Duygu Peker Tunçyürek ve Neslişah Aygören Şatıroğlu’ndan dinliyoruz.
Lüks ve yeni nesil tasarım ürünlerinin kullanıcılar arası kiralandığı Türkiye’nin ilk ve tek platformu Modaloop’u, kurucuları Duygu Peker Tunçyürek ve Neslişah Aygören Şatıroğlu’ndan dinliyoruz.
“Döngüsel moda”, her geçen daha sık duyduğumuz ve önemini giderek daha fazla anladığımız bir kavram. Modada sürdürülebilirlikten samimi bir şekilde bahsetmek istiyorsak, giysilerin ikinci, üçüncü, hatta dördüncü ve belki de daha fazla “el” tarafından kullanılmasını, yani moda döngüsünü desteklememiz gerekiyor. Kullanıcılar arası giysi kiralama platformu Modaloop, bu anlayışa destek olmak amacıyla iki girişimci kadın tarafından kurulmuş. Fazla tüketmek yerine kiralamayı, doğaya zarar vermek yerine döngüsel modanın parçası olmayı teşvik ediyor. Hem gardırobunuzdan seçtiğiniz parçaları kiraya verebileceğiniz hem de farklı kişilerin gardıroplarından beğendiğiniz parçaları kiralayabileceğiniz bu platform, bünyesinde lüks, yeni nesil yabancı ve yerel tasarım markalarını barındırıyor. Bu anlamda Türkiye’de ilk ve şimdilik tek olan Modaloop’un hedeflediklerini ve platformun nasıl çalıştığını, kurucuları Duygu Peker Tunçyürek ve Neslişah Aygören Şatıroğlu’na sorduk.
Modaloop’un ortaya çıkış hikayesini sizden dinleyebilir miyiz kısaca?
Duygu: Neslişah ile Koç Üniversitesi’nden tanışıyoruz. Fark ettik ki sürekli satın almak ve tüketmek istemiyoruz ama bir yandan da farklı markaları, modelleri ve hoşumuza giden trendleri denemek istiyoruz. Son yıllarda dünyada popüler olan kıyafet kiralama hakkında konuşurken ve yeni iş modellerini araştırırken kendi gardıroplarımızdaki tasarım ürünleri başka kadınlarla paylaşabileceğimiz güvenilir bir platform hayal ettik ve bu platformun bu ihtiyaca alternatif bir cevap olabileceğini fark ettik. Özellikle İngiltere ve Amerika’da benzer iş modelleri olduğunu ve yükselişte olduğunu da gördük. Herhangi bir kişinin dolabında öylece duran bir parçadan para kazanması ve bunu ulaşılabilir fiyatlarla bir başkasının yeniden değerlendirmesi düşüncesi bizi çok heyecanlandırdı. Sonra bu fikri yakın arkadaşlarımızla paylaştık ve onların da severek kullandığı tasarım kıyafetleri toplamaya başladık. Bu işi yapabilmemizin tek yolunun kolektif olarak ilerlemek olduğunu fark ettik ve devasa bir kız kardeşlik gardırobu oluşturma hayaliyle yola çıktık.
Neslişah: Bir de tabii sürdürülebilirlik kavramı çok gündemimizde olmaya başladı. Birçoğumuz sadeleşmeye çalışıyor ama bir yandan da farklı parçalar denemek istiyoruz.
Modaloop’un işleyişinden bahsedebilir misiniz biraz? Örneğin ben gardırobumdan bir parçayı kiralamak istiyorum, ne yapmam gerekiyor?
Neslişah: Modaloop, kullanıcılarına uçtan uca özel bir hizmet sunuyor. Yani tüm operasyonu biz yönetiyoruz ve kullanıcıların gerçekten hiçbir işle uğraşmasına gerek kalmıyor. Kiraya verilmek istenen ürünler Modaloop’ta sergilenmek için uygunsa, onları kişinin evinden aldırıyor, depomuza çekiyor, fotoğraf çekimini üstleniyor ve internet sitemize yüklüyoruz. Sizin isminizle sizin gardırobunuzu oluşturuyoruz. Ardından kuru temizleme, kargo, terzi gibi işlemler de bize ait oluyor. Kiralandıkça komisyon tutarımız kesilerek, kazanılan ücret yatırılıyor. Sistem en basit hâliyle böyle... Kiraya vermek istediğiniz ürünler varsa bize mail üzerinden, WhatsApp hattımızdan ya da internet sitemizdeki “Nasıl Ürün Listelerim” sekmesi altında bulunan formu doldurarak ulaşıyorsunuz. Ardından, 24 saat içerisinde sizinle iletişime geçiyoruz, ürünlerin fotoğraflarını istiyoruz, hasar durumunu sorguluyoruz. Bir de tabii kiraya verilmek istenen ürünün internet sitemizde bulunan marka listesinden ve satış fiyatının 1000 TL ve üzerinde olması gerekiyor. Eğer onayımızdan geçerse, ürünü en kısa sürede evinizden aldırıyor ve depomuza çekiyoruz. Bizlere gönderdiğiniz ürünü geri isterseniz ya da bir etkinlikte kullanmak isterseniz, belirtilen tarihlerde sizlerin evine gönderiyoruz.
Giysinin hasar görmesi durumunda ne oluyor?
Duygu: Modaloop topluluğumuzdaki dayanışma gereği, ürünleri kullanan herkesin dikkatli ve özenli olmasını bekliyoruz. Yine de ufak tefek kazalar her zaman olabilir diye düşünerek; ürünlerin çalınması, orijinaline zarar verilmesi ve giyilemez hâle getirilmesinin dışındaki diğer hasarlar için ürünleri koruma altına alıyoruz. Ürün, tekrar giyilemeyecek durumda olursa Modaloop ürünün satış fiyatının tamamını kiralayandan talep etmekle yükümlüdür. Biz henüz böyle bir durumla karşılaşmadık fakat böyle bir durumda giysinin satış fiyatı Modaloop tarafından kiraya veren kişinin banka hesabına yatırılır. Kiralayan kişiden ilgili ücretin tahsili için de hukuk departmanımız devreye girer. Kimseyi mağdur etmemek adına arada bir aracı olarak bulunuyoruz fakat sorumluluk tamamen kıyafeti giyen kişiye aittir, bunu da net bir şekilde sözleşmemizde ve internet sitemizde belirtiyoruz.
Modaloop’a dâhil olacak markalara/tasarımcılara nasıl karar veriyorsunuz?
Neslişah: Modaloop lüks ve tasarım ürünlerin sergilendiği bir kiralama platformu. Dolayısıyla marka ve tasarımcı seçkimizi oluştururken, hem dünyadan hem lokal markalardan bu tanıma uygun olduğunu düşündüklerimizi dahil ediyoruz. Trendy, eğlenceli, zamansız ya da vintage ama en önemlisi iyi durumda olan ürünleri Modaloop’ta sergilemek istiyoruz. İçeriye ürün seçerken de aslında bir markadaki satın almacı gibi hareket ediyoruz, ürün marka listemizde olsa dahi kiralamaya uygun olmadığını düşünüyorsak ya da iyi durumda değilse maalesef kabul edemiyoruz. Bir de şöyle bir limitimiz var, sergilenen tüm ürünlerin perakende satış fiyatının 1000 TL ve üstü olması gerekiyor.
İnternet sitenizdeki ürün & kategori sayısını artırmayı düşünüyor musunuz?
Duygu: Modaloop daha önce bir başkasının satın aldığı, mevcut ürünleri yeni kullanıcılarla buluşturan bir sistem, dolayısıyla yeni bir satın alım ya da üretim yapmıyor. Yani ne kadar çok kişi gardırobunu açıp, ürün kiralarsa ürün gamı o kadar genişleyecek. Tabii ki bizim de öncelikli hedefimiz, hem ürün, hem kategori açısından çok daha zengin bir hâle gelmek. Sisteme doğru ürünleri ve doğru kişileri sokmak için özellikle çalışıyoruz. Şeffaf ve güvenilir bir ortam yaratmak ve projeyi belli bir çizgide devam ettirmek en büyük hedefimiz. Bugünlerde kiraya verilmek üzere bizlere gönderilen ürünler ağırlıklı olarak kokteyl ve gece elbiseleri. Biz de Modaloop olarak kullanıcılarımızı her gün giydikleri kıyafetleri değil, özenle giydikleri iyi durumdaki, az kullanılmış kıyafetleri başka kadınlarla paylaşmaları için teşvik ediyoruz. Yeni yıl ile birlikte yeni çanta ve ayakkabılar da sisteme yüklenecek ve kategorilerimiz artacak. Yolun başında bir startup olduğumuz için esnek ve proaktif bir yapımız var, gelen taleplere göre biz de yeni çözümler sunabiliriz.
Siz kendi stillerinizi nasıl tanımlarsınız?
Neslişah: Tarzımı yalın ve minimal ama aynı zamanda yaratıcı olarak tanımlayabilirim. Her giyindiğimde bu kombin beni yansıtıyor mu diye düşündüğüm için, küçük detaylarla da olsa mutlaka bir farklılık eklerim.
Duygu: Önceden modayla çok ilgili biri değildim, bu yüzden çok daha zamansız ve garanti parçalar seçiyordum. Fakat öğrendim ki stil sahibi olmak, kim olduğunu ifade etmek için çok değerli bir yol. Kendi stilimi yaratmak da benim için kendimi tanımaktan geçen keyif dolu, biraz da yorucu, hâlâ devam eden ve gelişen bir süreç. Tarzımı eklektik olarak ifade edebilirim; biraz maskülen, biraz feminen ve enerjik olmayı severim.
Favori markalarınızı/tasarımcılarınızı öğrenebilir miyiz?
Neslişah: Yüksek modada Prada ve Dior her zaman favorim. Miuccia Prada ve Raf Simons birlikteliği yenilikçi bir dünyanın da önünü açtı bence. Ganni, Acne Studios, House of Sunny gibi markaların da çağdaş çizgilerini çok beğeniyorum.
Duygu: Zamanının ötesinde, çizginin dışında, biraz da deli dolu işler yapan birçok kişi ve marka bana ilham veriyor. Gucci, Saint Laurent ve Balenciaga severek takip ettiğim markalardan. The Vampire’s Wife, Alexa Chung, Nanushka gibi bazı yeni nesil markalar da yakın radarımda.
İkinci el giysiler kullanmaya karşı Türkiye’de uzun yıllar tuhaf önyargılar vardı. Sizce bu kırıldı mı?
Neslişah: Tamamen kırıldı demek zor, ama en azından kırılmaya başladı diyebiliriz. Bunda Türkiye’de bu konuda yıllardır öncü işler yapan kiralama ve ikinci el satış platformlarının etkisi oldu. Bir de “pre-loved”ın kıymeti bilinmeye başlandı.
Duygu: Hem daha az tüketmek, hem de dolabımızda öylece duran parçalarla değer yaratmak için ikinci ele yönelmek çok kıymetli. Önyargıları daha fazla kırmak ve kadınlara güvenebilecekleri bir platform sunmak için çok çalışıyoruz. Daha çok yolumuz var, ancak Modaloop gibi platformlar sayesinde bu bilincin artacağına inanıyorum.