29 Ocak 2017

İyi Bir Uyku için 5 Öneri

YAZI: SİNEM DÖNMEZ

sağlıklı uyku

Fotoğraf: Karen Radkai

Vücudunuz uykuya hazırlanırken sizin de boş durmamanız lazım... Uyumadan önce yapmayı alışkanlık haline getirdiğiniz bir ritüeliniz olursa, bunun günlük hayatınıza faydasını siz de izleyeceksiniz.

1. Uyumadan önce kendinize ayırdığınız, rahat geçireceğiniz en az bir saatiniz olmalı. Bu bir saatte kitap okuyabilir, sevdiğiniz bir şeyi izleyebilir, meditasyon veya ibadet, sizi ne rahatlatıyorsa onu yapabilirsiniz.
 
2. Uykudan önce vücuttaki stres hormonu kortizol azalmaya başlıyor. Vücudunuzu tetikte bırakmamalısınız. Bu yüzden ofisinizi yatağa getirmekten vazgeçin. Haber okumayı ve işle ilgilenmeyi bırakın.
 
3. Yattığınız odayı loş tutun.
 
4. Uyumak için giydiğiniz özel giysileriniz olsun. Gün içinde veya sporda giydiklerinizle yatağa girmeyin. Dediğimiz gibi, bir ritüelin bir parçası olun, giysiniz de buna uyum sağlasın.
 
5. Uykuya zaman ayırın, hile yapmayın... Kahve içmeyi yatmadan iki saat önce bıraktığınıza emin olun.

Uyku yetmezliğinin zararları

Az uyumanın aklınıza bile gelmeyecek zararları var. Örneğin olaylara verdiğiniz duygusal tepkiler bile uykuya bağlı. Uykudan mahrum kaldığımızda, beynimiz duygularımızı kontrol etmekte yetersiz kalıyor. Bağışıklık sistemine müthiş zararı var, eğer sık hasta oluyorsanız ne kadar uyuduğunuzu bir gözden geçirmekte fayda var. Algı açıklığınız, yaratıcılığınız, dikkatiniz, pozitif düşünmeniz, iyi uyumanıza bağlı. Pek çok dikkat gerektiren deneyde az uyuyan grup hafıza ve dikkat konusunda sınıfta kalıyor. Yüksek tansiyon ve kilo almakla

da uyku arasında pozitif korelasyon var. Az uyuyan insanlar yılda ortalama bir kilo alıyor. Ve biraz ürkütücü bir bilgi: Sorguda mahkumu zayıf düşürmek ve işkence yöntemi olarak da kullanılmış uyku. Tarih boyunca pek çok zaman çeşitli ajanlar veya polis, askerler, mahkumların uyumasına izin vermeyerek gardlarını düşürüyor, bu şekilde ağzından laf almaya çalışıyorlarmış. Ve bazen sadece işkence yapmak için saatlerce, günlerce gözlerini kapatmasına bile izin verilmezmiş mahkumların.

Kısacık bir bilgi daha: 2015 yılında kadınlar arasında uyku ve seksle bağı ölçümleyen bir araştırmada, uykuya eklenen her bir saatin, seksüel aktivitede yüzde 14’lük bir artış olarak geri döndüğü anlaşılmış. Daha çok uyku, daha çok seks demek.

sağlıklı uyku

Fotoğraf: Haamel Cassidy

İyi bir yatağın 5 özelliği

1. Sert mi yoksa yumuşak mı değil, vücut kitle indeksine uygun mu sorusu sorularak seçim yapılmalı. Omurganın doğal eğrisine uygun olacak sertlikte olmalı.

2. Baş, omuz, sırt, bel, basen gibi vücudun konveks bölgelerine aşırı basınç uygulamamalı.

3. Vücut ısısına göre tepki verebilmeli, yazın serin, kışın sıcak tutma kabiliyetine sahip olmalı.

4. Yaylı da olsa yaysız da olsa, gelişmiş ve dayanıklı sistemler kullanılmalı.

5. Yatak ebatları da önemli, boyunuzdan veya partnerinizin boyundan en az 15 cm daha uzun olmalı.

ETİKETLER: SAĞLIK , UYKU