05 Aralık 2014

#hergunbirfilm

YAZI: CEM ALTINSARAY

 

197. LE CERCLE ROUGE (Yön: JEAN-PIERRE MELVILLE, 1970)

Ein von twitter.com/altinsaray (@hergunbirfilm) gepostetes Foto am

 

197. LE CERCLE ROUGE (Yön: JEAN-PIERRE MELVILLE, 1970)

Le Samouraï’la benim hayatta en sevdiğim 10 filmden birini yapmış bir ustadan bir diğer suç şaheseri. Kendinden sonraki kuşakları derinden etkilemiş, gerçek bir sinema büyücüsü Melville ve saf sinemanın doruklarında geziniyor yine. Alain Delon, Gian Maria Volonté ve Yves Montand gibi üç dev isimle avuç içlerinizi terletecek, boğazınızı kurutacak bir soygun filmine imza atıyor. Tamamen diyalogsuz yarım saatlik soygun sahnesiyle sinema sanatının gövde gösterisi bu film. Diğer sanatlar çay demleyebilir

 

 

 

198. ARIEL (Yön: AKI KAURISMÄKI, 1988)

Ein von twitter.com/altinsaray (@hergunbirfilm) gepostetes Foto am

 

198. ARIEL (Yön: AKI KAURISMÄKI, 1988)

Hayatla cebelleşmeyi bırakmış, teslim olmuş bir toplumda isyan bayrağını çeken bir adamın hikayesi. Aki Kaurismaki, müthiş gözlem yeteneği ve gülmeceyi hüzne katık eden stiliyle 70 dakikalık bir İskandinav masalı anlatıyor. Kendi kültürüne dışarıdan bakabilme ve yabancılaştırma kabiliyetiyle, seyirciyi ağır ama ritimli bir yolculuğa çıkarıyor. Tüm Kaurismaki filmleri gibi kolay izleniyor; göz çeperinden ışık gibi geçip gidiyor bu 73 dakikalık film.

 

 

 

 

199. GUNFIGHT AT THE O.K. CORRAL (Yön: JOHN STURGES, 1957)

Ein von twitter.com/altinsaray (@hergunbirfilm) gepostetes Foto am

 

199. GUNFIGHT AT THE O.K. CORRAL (Yön: JOHN STURGES, 1957)

Wyatt Earp-Doc Holliday gerçekte en fazla Burt Lancaster-Kirk Douglas kadar karizmatik olabilirlerdi. Tarihin en karizmatik şerifi ve kanun kaçağının hikayesini iki dev aktörün harika performanslarından izlemek ne büyük zevk ya rabbi. Western’e ilgi duyanların bağırlarına basacakları bu film olağanüstü karakter çalışmasıyla türün en değerli örneklerinden biri.

 

 

 

 

200. LUCÍA Y EL SEXO (Yön: JULIO MEDEM, 2001)

Ein von twitter.com/altinsaray (@hergunbirfilm) gepostetes Foto am

 

200. LUCÍA Y EL SEXO (Yön: JULIO MEDEM, 2001)

Sırada çok özel bir yapım var. Defalarca izlenen ve izleyeni her defasında gözyaşlarına gark eden bir film. Bu biraz güzellik duygusundan, biraz müziğinden, biraz muazzam bir mimari içeren yapısından, ama en çok da kendinizden bir şeyler bulmaktan. Sinemada son 25 yılın en sıra dışı imzalarından Julio Medem’le bir yazarın zihninin derinliklerine doğru yolculuk ediyoruz. Bir romanın doğum sancısına ortak olurken, müthiş bir aşk hikayesinin içinden geçiyor ve tüm kahramanlarıyla özdeşleşiyoruz. Öyle dahiyane bir kurgu ki söz konusu olan bitmiyor film, her izleyişte yeniden başlıyor adeta. Ha bir de böyle bir erotizm yok demeden geçmeyelim.

 

 

 

201. LE NOTTI DI CABIRIA (Yön: FEDERICO FELLINI, 1957)

Ein von twitter.com/altinsaray (@hergunbirfilm) gepostetes Foto am

 

201. LE NOTTI DI CABIRIA (Yön: FEDERICO FELLINI, 1957)

 

Fellini’nin IMDb kuşağı nazarında 8½, La Strada ve La Dolce Vita’dan evla Cabiria’sıyla başlıyoruz 200’den saymaya. Cabiria, sinemanın hayatın gerçekliğinden yola çıkarak sanatın gerçekliğinde duygu üretebilme kabiliyetinin zirvesidir. Fellini’nin hayat arkadaşı da olan Giulietta Masina’nın Chaplin’i kıskandıracak akıllara seza kompozisyonuyla ömür boyu unutamayacağınız bir filmdir. Bütün kalbimle kişisel tüm zamanlar ilk on listemin değişmezi olan bu filmi görmenizi isterim.

 

 

 

202. MY OWN PRIVATE IDAHO (Yön: GUS VAN SANT, 1991)

Ein von twitter.com/altinsaray (@hergunbirfilm) gepostetes Foto am

 

202. MY OWN PRIVATE IDAHO (Yön: GUS VAN SANT, 1991)

 

Aslında aşkı arayan bir erkek fahişe ve görüp görebileceğiniz en sıra dışı anti kahraman hikayelerinden biri. Hayatın en önemli anlarında uyuyakalan bir narkolepsi hastası olarak benzersiz River Phoenix ve tek arkadaşı olarak da gencecik bir Keanu Reeves. Gus Van Sant bu en üslupçu filminde Hollywood hiç yokmuş gibi anlatıyor hikayesini ve büyülü bir romantizme imza atıyor.

 

 

 

203. WOODSTOCK (Yön: MICHAEL WADLEIGH, 1970)

Ein von twitter.com/altinsaray (@hergunbirfilm) gepostetes Foto am

 

203. WOODSTOCK (Yön: MICHAEL WADLEIGH, 1970)

 

İnsanlık tarihinin en büyük buluşması Woodstock; bu da dünya gözüyle görülmüş bir rüyanın belgesi. Orada değildik. Hiçbir zaman da olmayacağız. Ama bu kusursuz belgeselle o rüyayı yaşamış 500 bin kişiyle hep özdeş kalacağız. Bir müzikseverin en önce izlemesi gereken filmlerden biri.

 

ETİKETLER: WOODSTOCK , MY OWN PRIVATE IDAHO , LE NOTTI DI CABIRIA , LUCÍA Y EL SEXO , GUNFIGHT AT THE O.K. CORRAL , METROPOL , FLİM , SANAT