14 Kasım 2014

#hergunbirfilm

YAZI: CEM ALTINSARAY

176. IL CONFORMISTA (Yön: BERNARDO BERTOLUCCI, 1970)

Faşizmin doğasına atılmış en keskin bakışlardan biri. Az bilinse de tüm Bertolucci’lerin en iyisi. Dikkat isteyen parabolik kurgu son ana dek merakta bırakıyor; bu arada sinema sanatının zirvelerinde dolaşıyorsunuz tabii. Tüm zamanların en iyi filmleri soruşturulduğunda özellikle yönetmenlerin çok yukarılara koyduğu bir yapım olduğunu hatırlatalım.

 
 

176. IL CONFORMISTA (Yön: BERNARDO BERTOLUCCI, 1970)

Ein von twitter.com/altinsaray (@hergunbirfilm) gepostetes Foto on

 

 

177. LOVE STREAMS (Yön: JOHN CASSAVETES, 1984)

Bağımsız sinemanın öz babasından; abi-kız kardeş iki tuhaf karakterin alışılmadık delirme hikayesi. Aşk durdurulamaz bir ırmak mıdır? Sonsuza dek akar mı sizce de? Kalple beyin arasında mekik dokuyan film böyle soruyor işte. Cassavetes’le ilham perisi, hayat arkadaşı Gena Rowlands’ın eşsiz kimyası her zamanki gibi hipnotize ediyor insanı.   

 

 

177. LOVE STREAMS (Yön: JOHN CASSAVETES, 1984)

Ein von twitter.com/altinsaray (@hergunbirfilm) gepostetes Foto on

 

 

178. PLANES, TRAINS & AUTOMOBILES (Yön: JOHN HUGHES, 1987)

Şükran Günü’nde evine ulaşmaktan başka bir şey istemeyen bir adam ve tamamı yollarda geçen çılgın bir macera. Steve Martin’in tek kelimeyle döktürdüğü bu kusursuz Amerikan komedisi, bir buçuk saat boyunca katıla katıla gülme garantili.

 

 

 

178. PLANES, TRAINS & AUTOMOBILES (Yön: JOHN HUGHES, 1987)

Ein von twitter.com/altinsaray (@hergunbirfilm) gepostetes Foto on

 

 

179. SUNRISE: A SONG OF TWO HUMANS (Yön: F.W. MURNAU, 1927)


Sadece yapıldığı dönemin değil tüm dönemlerin en iyilerinden, sessiz sinemanın büyük büyük başyapıtı. Aşkın dönüştürücü gücüne büyüleyici bir bakış atan bu eşsiz Murnau masalı, estetik açıdan en yetkin sessiz film muhtemelen. Sonsuza dek, çocukluğunuzda görüp hiç unutamadığınız bir düş gibi hatırlayacaksınız.

 

 

 

179. SUNRISE: A SONG OF TWO HUMANS (Yön: F.W. MURNAU, 1927)

Ein von twitter.com/altinsaray (@hergunbirfilm) gepostetes Foto on

 

 

180. DARLING (Yön: JOHN SCHLESINGER, 1965)

Seven ama bağlanamayan, bağlansa da sadık kalamayan bir kadın. Ne hayatlar deniyor. Hiçbiri yetmiyor. Açgözlülük bedelini ödetiyor. Komediden trajediye dönen bir yok oluş hikayesi. Fırsatçılığı özgürlük sanan kahramanıyla 40 yıl öncesinden bugüne bakıyor sanki. Gençliğinin ve güzelliğinin doruğundaki Julie Christie’nin Oscar’lı oyununa bir ağırbaşlılık abidesi Dirk Bogarde eşlik ediyor. Göreni iliklerine işleyecek bir gizli hazine bekliyor.

 

 

 

 

180. DARLING (Yön: JOHN SCHLESINGER, 1965)

Ein von twitter.com/altinsaray (@hergunbirfilm) gepostetes Foto on

 

 

181. THE FALLEN IDOL (Yön: CAROL REED, 1948)

İngiliz sinemasının büyük ustasından tek tanığı bir çocuk olan nefes kesici bir cinayet hikayesi. Bir çocuğun gözünden müthiş bir maharetle anlatılan bu Graham Greene uyarlamasının Hitchcock’u epeyi kıskandırdığını belirtelim. Mekan duygusunu en iyi kullanan filmlerden biri olduğunu da tabii.

 

 

 

181. THE FALLEN IDOL (Yön: CAROL REED, 1948)

Ein von twitter.com/altinsaray (@hergunbirfilm) gepostetes Foto on

 

 

 

182. BEAU-PÈRE (Yön: BERTRAND BLIER, 1981)

Üvey babasına aşık olan 14 yaşındaki Marion tam bir Blier kahramanı. Hem masum hem baştan çıkarıcı. Ozon yokken Blier vardı. İtinayla tabu yıkardı. Burada da diyelim ki Amerikan sinemasının asla dokunamayacağı bir şeyi yapıyor; ensest gölgesinde ‘age gap’ olgusunu didikliyor. Şoke etmekle değil anlamakla ilgileniyor ve psikolojik açıdan bu içerikteki en derinlikli filmlerden birine imza atıyor.
 

 

 

 

 
 

182. BEAU-PÈRE (Yön: BERTRAND BLIER, 1981)

Ein von twitter.com/altinsaray (@hergunbirfilm) gepostetes Foto on

 

 

ETİKETLER: IL CONFORMISTA , LOVE STREAMS , PLANES , TRAINS & AUTOMOBILES , SUNRISE: A SONG OF TWO HUMANS , DARLING , THE FALLEN IDOL , . BEAU-PÈRE , FİLM , SANAT , METROPOL