19 Ocak 2016

Uluslararası Woolmark Ödülü

YAZI: SUZY MENKES

suket-dhir-woolmark-suzy-menkes

Woolmark 2016 ödülünün sahibi olan Suket Dhir, kendi tasarımlarını giyen mankenlerle birlikte. 

Fotoğraf: Giovanni Giannoni 

İpek gibi yumuşak, açık renk tonlarındaki uzun gömlekler, Hindistan'ın klasik sıcağına ve tozlu havasına uygun bir giyim tarzı gibi gözüküyordu. Ancak Suket Dihr'in (ve markası Suketdhir'in) Floransa'daki Villa Favard'da sunduğu koleksiyon, sadece ipek dokulardan ibaret değildi. Mont ve ceketlerinin iç astarlarındaki desenler, Britanya Hindistanı zamanlarının garipliklerini yansıtıyordu.  

suket-dhir-woolmark-suzy-menkes

Suket Dhir'in ince ayrıntılara sahip güzel renk ve dokuları. 

Fotoğraf: Giovanni Giannoni 

Uluslararası Woolmark Ödülü'nün aday sayısı 70 kişiden, Avustralya ve Pakistan gibi farklı ülkelerden gelen 6 finaliste indirildi. Ben ve diğer jüri arkadaşlarım, Güney Koreli tasarımcı Munsoo Kwon'un kırık beyaz burgu örgülerini inceledik; öte yandan Avustralya'dan Patrick Johnson beyazın tonlarını teknolojik Merinos yünlerinde kullanmıştı.  

suket-dhir-woolmark-suzy-menkes

Güney Koreli finalist Munsoo Kwon'un bir tasarımı. 

Fotoğraf: Giovanni Giannoni 

Johnson, neden beyaz gibi nötr renklere ağırlık verdiğini, Mimar Louis Kahn'ın Sidney Opera Binası'na bakıp söylediği sözü alıntılayarak açıklıyor: "Güneş, ışığının ne kadar güzel olduğunu bu binaya yansıyıncaya dek bilmiyordu." 

suket-dhir-woolmark-suzy-menkes

Avustralyalı marka P. Johnson'ın yaratıcısı Patrick Johnson, nötr renk paleti seçimi hakkında konuşuyor.  

Fotoğraf: Giovanni Giannoni 

Finalistlerin yarısının sıcak iklimlerin olduğu ülkelerden gelmesini ilginç buluyorum. İngiliz Tasarımcı ikilisi Agi ve Sam bile, ilham olarak hem 1746 Culloden Savaşı'ndan hem de Gana'da kendi ekose kumaşlarını yapıp yüzlerini kelt mavisine boyayan Afrikalı bir kabileden etkilenmişti.

suket-dhir-woolmark-suzy-menkes

Birleşik Krallık finalistleri Agi & Sam, İskoç ve Ganalı kabileya özgü öğeleri koleksiyonlarında bir araya getirmişlerdi. 

Fotoğraf: Giovanni Giannoni 

Peki, bu kadar farklı fikrin bir araya geldiği bir yarışmada, ben ve gazetecilikten satıcılığa kadar birçok farklı iş yapan diğer arkadaşlarım neden Suketdhir'in kazanan olmasında karar kıldık?  

Moda dünyasının farklı iş kollarından gelsek bile hepimiz seçilen koleksiyonun duygu yüklü olması gerektiği konusunda hemfikirdik. Suketdhir'i seçmemin sebebi, ağaçların yaş halkalarından esinlenerek tasarladığı aşamalı renk tonu geçişleri değildi. Asıl sebep, merinos yününden bir kıyafetin iç kısmındaki şemsiye desenleriydi. O şemsiye, sanki, o zamanlar Hindistan'da bina dışlarında bulunan tuvaletlerden birinde İngiliz bir adam tarafından unutulmuştu. Suket Dhir ise buna "Geçmişe dair duyusal bir his yaratmak," diyor.  

suket-dhir-woolmark-suzy-menkes

Hindistanlı Suket Dhir, Uluslararası Woomark Ödülü jürisine koleksiyonunun detaylarını anlatıyor. 

Fotoğraf: Giovanni Giannoni 

Lifli yünü, ipek kadar yumuşak ve ince bir ipliğe dönüştürebilmek Woolmark Ödülü'nü hak etmek adına önemli bir ayrıntı. Ama tasarımcının teknik becerileri, kazanmasının birçok farklı sebebinden sadece biri.  

Suket Dhir, duygu ve heyecan gibi en adı konulmaz, soyut hisleri, yaratıcılıkla tasarladığı kıyafetlere dokumuştu. Bu ödülü ona kazandıran yarattığı içgüdüsel tepkilerdi.  

Çeviri: Kardelen Berfin Kobyaoğlu

 

ETİKETLER: SUZY MENKES , SHUKET DİHR