20 Temmuz 2015

Kumaştan Heykeller

YAZI: SUZY MENKES

15-07/17/2-_azzedine-alaia_galleria-borghese_ilvio-gallo-b.jpg

Yaklaşık 60 adet elbise, Roma'daki Galleria Borghese'de sergileniyor.

Fotoğraf: Azzedine Alaia/Galleria Borghese/Ilvio Gallo

Grace Jones 1985'te Azzedine Alaïa tasarımı fuşya rengi, saten bandaj elbisesini giydiğinde gerçekten o kadar uzun muydu? Cansız manken, Borghese Galeri'sinin girişindeki freskli duvarların önünde adeta bir sütun gibi yükseliyordu.

Alaïa beni 20 odalı Roma tarzı villasında dolaştırırken, "Ölçüleri mekanla uyumlu hale getirebilmek için elbisenin yeni bir kopyasını yaptım," diyor.  

"Couture/Sculpture" sergisi (25 Ekim'e kadar sürecek) Alaïa'nın işlerini moda tarihi kapsamında işliyor. Bernini, Canova veya Caravaggio gibi heykel sanatçılarının eserlerinin aralarına Alaïa'nın 65 parça kıyafeti tıpkı sanat objeleri gibi yerleştirilmiş.  

Serginin girişindeki kıyafetlerin uzunlukları galerinin yüksekliğine ayak uydurabilmek için Alaïa tarafından yeniden ayarlanmış. Bütün kıyafetler küratör Mark Wilson tarafından seçilmiş. Bir küratör olarak rolü, Alaïa'nın kıyafetlerini görsel olarak zenginleştirmek için kullanılacak objeleri 3 aylık bir süre içerisinde seçmekti.  

15-07/17/7-suzy-with-alaia-suzy-menkes-instagram-b.jpg

Fotoğraf: Suzy Menkes/Instagram

Örneğin, düz beyaz bir elbise mermer heykellerin arasına konulmuştu; dantelli kadife bir elbise ise Caravaggio'nun içinde gizli şiddet unsurları barındıran şarap kırmızısı suratlar resmettiği tablosunun yanına yerleştirilmişti. 

Birçok Alaïa sergisinde çalışmış ve Hollanda'daki Groninger Müzesi'nin de küratörü olan Mark Wilson, tarihi müze eserleriyle tasarımcının çalışmaları arasında görsel bağlar aradığını anlattı. Var olan objelerin yanına renksel olarak onlara uyan kıyafetler yerleştirilmiş olması konsepti genel olarak özetliyor. 

Bu bir araya getirmeler arasında, kalın dokulu rafya elbisenin Bernini'nin Apollo ve Dafni heykelinin bulunduğu odaya yerleştirilmesi ya da Alaïa'nın bandaj elbiselerinin Mısır odasına yerleştirilerek akla mumyaları getirmesi vardı. Orada aynı zamanda Alaïa'nın tıpkı canlı gibi duran timsah derisinden ceketi de sergileniyordu. 

Mark Wilson, "Kendisi bir klasikçi ama bu kıyafetlerin hiçbiri demode gözükmüyor. Çağdaş bir ustanın, eski kadim ustalarla bir araya getirilişi bu, "dedi.  

 

15-07/17/.jpg

Grace Jones'un, James Bond'un "Bir Cinayete Bakış" adlı 1985 yapımı filminde giydiği elbise.

Fotoğraf: Suzy Menkes/Instagram

Şu aralar güncel moda dünyasında sık sık rastladığımız moda-sanat birleşmesi müzede iki kata yayılmış durumda. Alaïa'nın altın tasarımlarından biri de burada: Tina Turner için yapılmış elbise. Ancak siyah kıyafetlerin dizili olduğu oda bir mağazaya benzemiş.  

Borghese Galerisi'nin yöneticisi Anna Coliva Alaïa sergisine koymak istediği ilk başlığın "Kumaştan Heykeller" olduğunu ve aslında niyetinin bunu bir moda etkinliğine dönüştürmek olmadığını, serginin açılışının Valentino'nun Alta Moda sergisiyle denk düşmesi sonucu sergiye olan ilginin artmasının tamamen tesadüf olduğunu söyledi.  

15-07/17/10-credit-suzy-menkes-instagram-b.jpg

Fotoğraf: Suzy Menkes/Instagram

Fransız elçiliğinin bulunduğu Palazzo Farnese'de Tunus doğumlu sanatçının adına verilen yemek onun gurur anı olmalı. Ancak açılışta yaşanan zorluklardan dolayı bunalmış olan tasarımcı katılmayı reddetti. Yine de, şapka tasarımcısı Stephen Jones, moda tarihçisi ve küratör Olivier Saillard gibi destekçileri yemeğe katıldılar.  

Mark Wilson, Alaïa ve tasarımlarına dair "O bir ressam," dedi ama Alaïa onu hemen düzeltti. 

"16 yaşındayken Ecole des Beaux-Arts'a gittim ve orada eğitimini aldığım şey heykelcilikti."  

 

Çeviri: Kardelen Berfin Kobyaoğlu

 

ETİKETLER: SUZY MENKES , AZZEDİNE ALAİA