10 Temmuz 2015

Kumarbaz Chanel

YAZI: SUZY MENKES

Çın! Çın! Kumar makinelerinin sesi her şeyi anlatıyor aslında! Bütün kumar makinelerinin üstüne Chanel'in ünlü C harfleri işlenmiş.

"Chanel Kumarhanesi" bu sezonun haute couture defilesinin temasıydı. Paris'teki Grand Palais, erkeklerin Monte Carlo'da banka hırsızlığı yapıp güzel takımları içinde o parayı Monako kumarhanelerinde harcamaya gittikleri zamanlara dönüştürülmüştü. 

15-07/09/_003_cha0175.jpg Fotoğraf: Indigital

Rita Ora'yı bir kenara ayırırsak, Chanel defilesine gelen muzip genç kitle daha çok ünlülerin çocuklarından oluşuyordu. Daniel Day Lewis ve Isabelle Adjani'nin oğlu Gabriel; Andrea Dellal'in Brezilyalı kanından gelen Alice Dellal; Vanessa Paradis ile Johnny Depp'in kızı Lily-Rose ve Inès de la Fressange'ın kızı Violette Marie d'Urso bu isimler arasıdaydı.  

Karl Lagerfeld, genç insanları haute couture'den ziyade kumara mı yönlendiriyordu yani? Hayır, hayır! Kumarhane düzeni Chanel'in elmaslarıyla süslenmişti ve amacı modaevinin lüks mücevherlerini tanıtmaktı. 

Defile başladığında, girişteki eski tarz, yanan sönen "Circle Privé" tabelasından çok daha modern olan kıyafetler ortaya çıktı. Tam da "Coco tarzı" kıyafetleri gördüğümde 3 boyutlu davetiyenin sırrını çözüyorum.  

15-07/09/_024_cha0385.jpg

Fotoğraf: Indigital

Karl, bu sefer "lazer sinterleme" denilen ünlü bir terzi tekniği kullanmış -google'lamaya değer- bu teknikte dikiş yerleri olmuyor. Üzerine bir de kabartılmış, şapka gibi görünen bir peruk, morumsu pembeden bir allık ve cut away çizmeleri de ekleyince, mankenler video oyunundan fırlamış gibi görünmüş. 

Lagerfeld'in mesajı: asla geriye bakmamak. O bunu nükteli bir biçimde şöyle ifade ediyor: "Gelecekle savaşırsan kaybedersin. Alışmak zorundasın. Zaman bize alışmaz. Bu yüzden ben, sağlıklı bir fırsat düşkünüyüm."  

15-07/09/00640h_1280x1920.jpg

Fotoğraf: Indigital

Ama Lagerfeld'in yeniyi kucaklamak için duyduğu büyük istekle eski tarz couture zanaatkarlığı çelişmiyor mu? Belki de gelecekte Chanel müşterilerinin üç boyutlu vücut ölçüleri alınacak böylece kıyafetleri uzaktan da yapılabilecek, ama ben bu iddiaya paramı yatırmazdım. 

Yapılan dijital müdaheleleri bir kenara ayırıp bakarsak terzi işçiliği son derece iyiydi: kıvrımlı açılar vardı ama vücuda nazikçe oturuyorlardı, yer yer eklenen askeri apoletler omuzlara keskinlik katıyordu.  

15-07/09/_038_cha0513.jpg

Fotoğraf: Indigital

Günlük giyim yerini kapitone üstler ve şifon eteklere bırakmaya başladı. Zamanla, lazer kesim kurdelelerin şifonun üzerine çifterli çifterli eklenmesi gibi fütürist ipuçlarını fark etmeye başladım. Tıpkı üzerinde çiçekler ve tüyler olan pudra pembesi mont gibi Chanel'in yarattığı olağandışı efektler de takdire şayandı.  

Aklıma, odak noktası çiçekler olan, Paris şirinliğini yansıtan yaz couture'ü geldi. Aynı zamanda bu defilenin Lagerfeld'in Alman köklerini hatırlattığını da söylemeliyim: siyah-gümüş pullarla süslenmiş düz veya geometrik şekiller mesela. Daha ciddi ve çizgileri belli bir koleksiyondu bu seferki.

Bu sezonun gelinliği beyaz özel dikim bir takımdı ama arkasından bir tül sarkıyordu. Yine de Chanel gelinine belli olmaz, bu gelinliği çıkarıp eğlenmeye o üzerinde pembe güller olan siyah montla gitmiş de olabilir.  

15-07/09/_039_cha0517.jpg

Fotoğraf: Indigital

Bu koleksiyon, Chanel'in oynadığı bir kumar mıydı? Hiç de bile. Bu tür çizgileri düzgün, kesimi mükemmel kıyafetler tam da müşterilerin istediği türden. Başarılı olacağına eminim, bütün banka hesabımı bu iddianın üzerine koyarım. 

Son sözleri, defilenin sonunda, çalışma mesaisini Fendi'nin kürk koleksiyonunu oluşturmak için ikiye katlamasına rağmen huzurlu ve asil gözükerek selam veren Karl'a bırakıyorum. 

"Fikirlerle kumar oynamak eğlencelidir ama parayla değil." 

Chanel Sonbahar/Kış 2015 Couture Koleksiyonu

Çeviri: Kardelen Berfin Kobyaoğlu

ETİKETLER: CHANEL , KARL LAGERFELD