12 Mayıs 2010

Iris Van Herpen

Iris Van HerpenYeni kalıpların mucidi Hollandalı Iris Van Herpen, özlenen  gelecek formlarının peşinde. Biz de duyuları karıştırmakla meşgül Iris'in peşindeydik.


Nasıl tasarımcı oldun?

Arnhem'deki Art-Academy Artez'de dört sene moda tasarımı okudum. Bu sırada Alexander McQueen ve Claudy Jongstra'nın yanında staj yaptım. Mezuniyet şovumdan sonra, Amsterdam Moda Haftası için koleksiyon hazırladım. Herşey böyle başladı. İnsanlar işlerimi gördü ve diğerleri geldi.


Çalışmanı nasıl tanımlarsın?

Çok detaylı ve işçiliği yücelten bir çalışma şeklim var. El işçiliğini futuristik konseptler ve yenilikçi materyallerle birleştiriyorum.

Tasarımlarım dişiliğin hareketle birleştiği yeni şekilleri keşfetmek üzerine kurulu.


Alexander McQueen ile birlikte çalıştın, işlerini özdeşleştirdiğin başka tasarımcılar var mı?

Tasarımcının tasarlarken yarattığı vizyon oldukça kişisel. O yüzden tasarımcıların vizyonları birbirinden farklı oluyor. Benimki de McQueen'den farklı. Bir çok tasarımcıyla ortak kodlar olsa da direk kimseyle kendimi özleşleştirmiyorum.


Son Synesthesia koleksiyonunun konseptini nasıl oluşturdun?

Bu enteresan bir soru, çünkü konsept yaratmak benim kontrol etmediğim biliçdışı bir işlem. Etrafımda olan şeyler, bana ilham veren insanlar, onların sevdikleri şeyler, gördüklerim ve iç güdümün karışımı.

Bence Synesthia konsepti havada olan birşey. Teknoloji olanakları sürekli gelişiyor, buna en güzel örnek yeni 3D filmler. Duyularımız her yolla günün teknolojisi sayesinde uyarılyor. Bu gelecekte daha da girift hal alacak. Duyularımızla daha çok oynanıyor olacak.

4D ile yapılmış hologram gibi bir filme baktığınızda, kokladığınızda ve bakarken hissettiklerinizde daha çok deneyimleyeceksiniz.

Sonuçta bunu tasarımlarıma aktarmamam imkansızdı. Farklı sanat disiplinlerinde sanatçıların da bundan ilham aldığını görüyorum. Sanat ve teknoloji iyi harmanlandığı zaman duyularınızı yolculuğa çıkartabiliyor.


Yeni formları nasıl yaratıyorsun?

İlham almak için hareketlerin formlarına bakıyorum. Tasarıma tercüme etmek için çeşitli hareketler bana ilham veriyor. Mesela su ya da sokaklardaki insanlar, dans veya film.

Bazen bir oyuncaktan sayısız alçı kalıp çıkartıyorum. Bazen de materyaller üzerinde durulama deneyleri yaparken formlar oluşuyor. Mesela Chemical Crows ve Refinery Smoke koleksiyonlarım böyle ortaya çıktı.

Benim için önemli olan bir şekil ya da form sadece vücudun etrafındaki şekil ya da form değil, diğer şekillerle beraber yaratılan bütün.


Giydirmek istediğin hayali ya da gerçek bir karakter var mı?

İnsan vücuduna ve gerçek karakterlere odaklandığım sürece benim için olay inanılmaz ve ilginç bir hal alıyor. Eğer bu soruyu bana birkaç yıl önce sorsaydın hayali karakter derdim. Fakat şimdi benim için önemli olan bu dünya üzerinde hayali mümkün olan farklı dünyaları bulmak.


Narin parçalar için şov sırasında süprizlerle karşılaşmamak için B planı var mı?

Açıkçası felaketler için bir B planım yok. Her şeyi büyük dikkatle, yeterli sayıda insanla halletmeye çalışıyoruz. Şimdilik formül bu!


Tasarımların nerelerde satılıyor?

Synesthesia* Koleksiyonu'ndan bazı parçalar ve ayakkabılar Milano'daki Alan Journo'da ve Antwept'teki Sien'de satılıyor.


*Synesthesia: Bir duyuyu başka bir duyu ile karıştırma, sinestezi.

İlgili Başlıklar