28 Şubat 2011

Gary Harvey & Livia Firth

Colin Firth, King's Speech (Zoraki Kral) ile Oscar'ı kucakladı. Ama evde ona “Bu altın, etik madencilik prensiplerine uygun olarak mı üretildi?” diye soracak bir karısı olduğunu biliyor muydunuz? İtalyan kökenli yapımcı/yönetmen Livia Giuggioli Firth, son iki senedir eşinin aday gösterildiği tüm ödül törenlerinde giydiği geri dönüştürülmüş elbiselerle radarımıza girmeyi başarmıştı. Firth, Yeşil Halı Projesi adlı blogunda da sürdürülebilir, etik moda ve organik güzellik üzerine deneyimlerini anlatıyor, keşiflerini paylaşıyor. Livia Firth'ün bu sene giydiği elbisesi de çevreci. Levi's'ın eski kreatif direktörü Gary Harvey'nin tasarladığı bu kıyafet, tasarımcının da ilk Kırmızı Halı çalışması. Harvey, ilham perisi Livia Firth ile birlikte sorularımızı yanıtladı:

 

Livia Firth'ün elbisesi için nasıl konsept geliştirdiniz?

G.H: Livia'yla Londra'daki Eco Age mağazasında oturduk bir gün. Tasarlayacağım kıyafetin pratik ve estetik gereklilikleri üzerinde konuştuk. Göz alıcı olmalıydı. Fakat bir yandan da rahat... Etik metodlarla üretilmeli ve elbette ki, Oscar ödül töreninde Colin'in yanına yakışacak bir elbise olmalıydı. Daha sonra Livia'nın hatlarına uygun olabileceğini düşündüğüm birkaç stili kağıda döktüm. Skeçlerin hepsinde 40'ların ve 50'lerin Hollywood ihtişamı vardı. Eski filmleri izlemeye ve zamansız güzelliği olan silüetleri araştırmaya başladım. Livia'yla birlikte tüm skeçlerin üzerinden geçip birini seçtik.

 

Tasarım ve üretim sürecini anlatabilir misiniz? 

G.H: Livia'nın anneannesinden kalan bir elbisenin renk paletini kullanmaya zaten önceden karar verdik. Elbisenin modeline karar kıldıktan sonra, Londra ve çevresinde bildiğim bütün vintage mağazaları dolaşmaya başladım. King's Speech'in geçtiği zamana ait kıyafet ve kumaşları aramaya başladım. Renk, kumaş ve doku derken bir baktım 20 tane vintage elbise toplamışım.

Sonunda topladığım elbiseler arasından 12 tanesini seçtim. Hepsi tek tek dikkatlice söküldü ve tasarladığım elbisenin farklı panellerini ve korsesini oluşturacak şekilde tekrar dikildiler. Yere kadar uzanan etek ve arkasındaki kuyruğu, 1940'ların kabarık tül etekli gece elbiselerini hatırlatacaktı.

 

Elbiseyi içinde kemikli bir korse olan bir astarın üstüne oturttuk. Böylece hem Livia'nın hatları daha belirgin olacak hem de elbise kuyruğun ağırlığını rahatlıkla taşıyabilecekti. Vintage couture elbiselerde kullanılan tekniklerin aynılarını kullandık.

 

Peki 20 dakikada bir elbise çıkarabildiğinizi söylemişsiniz. Gerçekten bu kadar kolay mı?

G.H: Livia'nın elbisesi için tasarım, araştırma ve dikim toplam dört hafta sürdü. Prens Charles'ın kır partisinde Erin O'Connor'a yaptığım tasarım gibi 20 dakikada bir fikir ve kalıp oluşabiliyor, fakat bitmiş bir elbisenin hayata geçmesi bir haftayla bir ay arası değişebiliyor.

Livia Firth: Her biri ayrı hikayelere sahip bu elbiseleri giymiş olmam çok romantik değil mi? Aslında bu elbiseleri toplayan, bu hikayeleri yaşayan, hepsinin bir elbisenin içinde birlikte nasıl var olabileceklerini tasarlayan, kurgulayan Gary. Ortaya çıkan bu elbise Gary'nin vizyonunu temsil ediyor. Şimdiye dek ödül törenlerine giydiğim elbiselerden çok farklı. Bir sanat eseri taşıdığımı hissediyorum.

 

Livia'nın elbisesinde sadece kullanılan ipliğin yeni olduğunu ve diğer bütün materyallerin vintage ya da geri dönüşümlü ürünlerden oluştuğunu öğrendik. Bu doğru mu? Vintage kumaş ve materyallerle çalışmak zor olmuyor mu?

G.H: Evet, kullandığımız bütün kumaşların, astarın, düğme ve şeritlerin, kancaların ve korse kemiğinin satın aldığımız vintage elbiselerden kurtardığımız orijinal parçalar olduğu doğru. Gerçekten, sadece ve sadece kullandığımız iplik yeni. Elbiselerin hepsi önce tek tek yıkandı, onarıldı, bazıları kuru temizlemeye gitti. Daha sonra dikkatlice hepsini tek tek söktük, ütüledik ve yeni elbise için kestik. Eski kumaşları durumları ne halde olursa olsun her zaman kullanabilirsiniz, ister yeni bir elbise yapın ister arabayı temizlemek için kullanın, fark etmez. Hayatımızdaki kıyafetlere karşı böyle bir bakış açısına sahip olmamız çok önemli.

 

İnsanlar istemedikleri, beğenmedikleri kıyafetleri atmaya ve devamlı yenilerini almaya fazla alıştılar. Kıyafetlere saygımız yok artık. Her kıyafetin üretiminde harcanan enerji ve tabii kaynakların farkında değiliz, tekstil sektöründe sömürülen insanların yaşadıkları gerçeklere çok uzağız. Aslında her şeyi tamir edip, onarıp tekrar tekrar giyen büyüklerimiz doğrusunu yapıyorlardı.

 

Peki Livia'nın aksesuarları için ne düşünmüştünüz?

G.H: Paris'teki Roger Vivier'in tasarımcısı Bruno Frisoni'yle elbiseyle uyumlu olacak özel tasarım ayakkabı ve clutch üzerinde çalıştık. Mücevherler el yapımı, İngiltere'de Anna Loucah tarafından tasarlandı ve üretildi. Kullanılan altın, akuamarin ve pırlantalar tüm adil ticaret, adil madencilik ve ekolojik prensiplerine bağlı kalınarak elde edilmiş.

L.F: Gary'nin, takıların tasarımına katkısı çok büyüktü. Sade olmalarını istedi, ben de hemfikir oldum. Elbise ön planda olsun diye sadece yüzük ve küpe olsun diyen de yine Gary'di.

 

Nasıl bir saç ve makyaj uygun gördünüz?

G.H: Livia'nın uzun boynunu ve zarif çene yapısını ön plana çıkarmak için saçını toplamaya karar verdik. Doğal görünümlü makyajını Georgie Eisdell yaptı.

 

Livia, vazgeçemediğin güzellik ürünlerin var mı?

L.F: Horst Rachelbacher'ın yarattığı Intelligent Nutrients saç bakım ürünlerine bayılıyorum. Horst, organik üretimde doğruluğa, dürüstlüğe çok önem veriyor. Bana ilham veriyor. Cilt bakımında da Tata Harper'ın ürünlerini kullanıyorum. Canlandırıcı vücut yağı ve onarıcı göz kremi favorilerim. Koruyucu madde içermedikleri için çabuk kullanmak gerekiyor.

 

Livia, geçtiğimiz sene ödül törenlerine hazırlanırken blogunda sürdürebilir modayı ve organik güzellik ürünlerini ön plana çıkarmayı amaçlamıştın. Geçen seneden beri neler değişti sence?

L.F: Kesinlikle! Sektör güven ve cüret kazandı, cesaretlendi. Ürünlerin kalitesi arttı, standartlar yükseldi. Etik tasarımcılar daha güncel bu sene.

 

Hangi kaynakları takip ediyorsun?

L.F: Londra Moda Haftası'nda Estethica konsepti altında sunulan etik defilelere mutlaka katılıyorum. Henrietta Ludgate ve Ada Zanditon gibi tasarımcıları Estethica'da keşfettim mesela. Etik moda üzerine stil danışmanlığı yapan Jocelyn Whipple'ın katkıları da tartışılmaz. Ayrıca bütün Vogue bloglarının sıkı takipçisiyim. Özellikle İngiliz Vogue'un web sitesinde yazan Laura Bailey'nin tam bir hayranıyım. London College of Fashion'daki Sürdürülebilir Tasarım Merkezi öneri ve fikirler konusunda bir lider. Web siteleri olarak da Treehugger, the Huffington Post, Ecofabulous ve Eco Stilleto'yu takip ediyorum.

 

-Ahu Terzi

ETİKETLER: LİVİA FİRTH , GARY HARVEY