12 Kasım 2015

Fransa'da Kore Rüzgarı

YAZI: SUZY MENKES

15-11/12/kore-paris-korea-now-suzy-menkes-2016.jpg

Geleneksel Japon elbisesi "Hanbok" tasarlayan Kim Young Jin, Chung Hae-Cho'nun "Ryhthm of Five Colours" adlı büyük lake kase enstalasyonunun yanında.

Fotoğraf: Suzy Menkes/Instagram

Kırmızı, sarı, yeşil, mavi, beyaz, siyah... Kore'ye özgü bütün renkler; kıyafetlerin, mobilyaların ve grafik tasarımların üstündeydi. Daha yeni Seoul'e gitmiş olmasaydım bile, Paris'teki Musée des Arts Décoratifs'in bütün sergi alanını kaplayan "Korea Now!" sergisinin kapsamına ve cesaretine kayran kalırdım.  

Yaratılan görsel etkiler ve tasarımlara dair detaylı bilgilendirmeler, klasik ile hiper-modern tasarımların uyum içinde bir arada bulunabilmesini sağlamış. Sergideki parçaların her biri, bugüne -ve yarına- ait olduğunu çok belirgin bir şekilde hissettiriyor. Ama öte yandan yumuşak formlu kaseler ve geleneksel kadın kıyafetleri tasarımların köklerini tarihten aldıklarını kanıtlar nitelikte.  

15-11/12/suzy-menkes-vogue-kore-korea-now.jpg

Gösterişli ipek-saten ve brokardan dikilmiş geleneksel bir Kore "hanbok"u.
Fotoğraf: Suzy Menkes/Instagram

Beyaz, kısa ve kare bir üst kısımdan ve belin üstünden başlayarak aşağı indikçe kabaran bir etekten oluşan klasik "hanbok"ların tutarlı bir biçimde yenilenmiş çağdaş hallerini Seoul'de de görmüştüm. Bu yüzden sergideki kıyafetleri incelemek beni çok etkiledi. Kıyafetler genellikle Jin Teok'un sade tasarımlarını anımsatıyor, beyazın birçok tonunu ve farklı farklı kumaş türlerini kapsıyordu. Buz beyazından krem beyazına kadar birçok farklı beyaz tonuna sahip ve katman katman oldukları için su gibi şeffaf bir görünüme sahip tasarımlar, sergi vitrinlerinde adeta bir sanat eseri gibi görünüyor.  

15-11/12/suzy-menkes-paris-vogue-korea-now-kore.jpg

Paris merkezli tasarımcı Koreli Tasarımcı Jin Teok'un tasarladığı kıyafetler.

Fotoğraf: Luc Boegly

Ama, Lie Sangbong'un canlı renk ve desen karışımları; Erkek giyim tasarımcısı Jung Wook Jun'un cüretkar şekiller ve harflerden oluşan desenleri de aynı derecede çarpıcı etkiye sahipti. Küratörler Suh Young-Hee ile Eric Pujalet-Plaà'nın sergi alanında kullandıkları koyu renklerle ve kıyafetleri astıkları siyah askılıklarla, bütün bu farklı tasarımların uyum içinde bir arada olması sağlanmış. 

15-11/12/colourful-sweat-top-jung-wook-jun-of-juun-vogue.jpg

Çağdaş sokak giyimi görünümleri arasında, Juun.J markasından Jung Wook Jun tasarımı rengarenk sweatshirt'ler de bulunuyor.

Fotoğraf: Luc Boegly

Sergide, geleneksel Kore elbisesinin küresel çapta birçok tasarımcıya ilham verdiğini kanıtlamak amacıyla Karl Lagerfeld'in Chanel 2016 Cruise koleksiyonunda hanbok'tan esinlenerek tasarladığı elbiseler de sergileniyordu. Karl Lagerfeld, Kore'nin usta terzilik kültürünü bütün dünyaya göstermek istiyordu, o koleksiyonu da Seoul'de sergilemişti. 

15-11/12/5-chanel-chose-seoul-to-show-their-cruise-2016-collection-vogue.jpg

Chanel, Cruise 2016 koleksiyonunu geleneksel elbiselerinden esinlendiği Kore'nin başkenti Seoul'de sergilemeyi seçti. 

Fotoğraf: Lucy Boegly

Serginin bu kısmı, kültüre saygıdan ziyade Seoul Moda Haftası'nda da gördüğüm türden kültürel karışımları ve toplumsal cinsiyete bakış açısına getirilen farklılıkları yansıtıyordu. Ama yine de 3 katmanlı Korea Now! sergisi için iyi bir başlangıç noktası.  

15-11/12/6-suzy-with-jin-teok-and-junn-vogue.jpg

Suzy, Koreli Moda Tasarımcıları Lee Hye Soon, Jin Teok ve Juun.J.

Fotoğraf: Suzy Menkes/Instagram

Paris'teki müze 150 tasarımcıdan tam 700 farklı kıyafet sergiliyor. Müzenin girişinden sağa doğru döndüğünüzde müzenin asıl odaklandığı konuyla ilgili kısma geliyorsunuz: dekoratif sanat ve zanaat. Orta kısımda, şapkalı mantara benzeyen bir sandalye veya ahşap koltuk gibi en yaratıcı ev mobilyaları sergileniyor. Başımızın üstündeki birbirine dolaşmış yıldızımsı ışıklardan bahsetmiyorum bile...  Belki de en etkileyici mobilya tasarımları, Wonmin Park'a aitti. Tasarımlarını, opak renklerle reçineyi karıştırarak oluşturmuştu. 

Çanak çömleklerin sergilendiği kısımda, kısa bir anlığına Kore ziyaretimi hatırladım. Seoul'deki Leeum Müzesi'nde de 12.-13. yüzyıl Goryeo Hanedanlığı zamanlarından kalma uçuk yeşil porselen çanaklar görmüştüm, bu çanaklar, sadeliği mükemmeliyete ulaşmış tasarımlara sahipti. Paris'e geri dönecek olursak, binanın Tuileries Bahçeleri'ne bakan kısmında, ay şeklindeki porselenler ile çağdaş tasarımlı uçuk yeşil çanaklar bir arada sergileniyordu. Ree Soo-jong gibi diğer çömlek sanatçıları, tasarımlarında geleneksel becerilere başvurmalarına rağmen modern çağa özgü aceleciliği de yansıtıyorlardı. Modern aceleciliğe örnek olarak, boyama aşamasında atılmış hızlı fırça darbeleri ve çömleklerin üzerine damlatılmış lekeler verilebilir.  

15-11/12/12-jars-by-ree-soo-vogue.jpg

Çağdaş çömlek sanatçısı Ree Soo'dan vazolar ve kaseler.

Fotoğraf: Suzy Menkes/Instagram

Ev eşyalarında kullanılan lake, sedef kakma, altın ve gümüş gibi maddeler; deri, plastik ve silikon gibi malzemelerin baz alındığı çağdaş mücevher kısmında da karşımıza çıkıyor. En çok göze çarpan mücevher ise Park Jeong-Hye'dan yavruağzı renginde yengeç kıskacı gibi gözüken bir yakalıktı.  

15-11/12/11-coral-necklace-by-park-jeong-hye-vogue.jpg

Çağdaş mücevher tasarımcısı Park Jeong-Hye'dan mercan kolye.

Fotoğraf: Suzy Menkes/Instagram

Müzeniin en üst katında serginin üçüncü önemli kısmının olduğunu söylediklerinde, ben hâlâ Huh Sang-wook'un kar beyazı porselen kase ve vazolarını düşünüyordum. 

15-11/12/10-bowls-by-huh-sang-wook-vogue.jpg

Çağdaş seramikçi Huh Sang Wook'tan çanak enstalasyonu.

Fotoğraf: Luc Boegly

En üst kattaki kısmı, "Kore Grafikleri" ya da "K-Grafik" diye adlandırabiliriz sanırım. Kore'deki grafik sanatının, Japonya'nın Kore'yi işgalinin bittiği 1945 yılından veya 1988 Seoul Olimpiyatları'ndan sonra gelişmeye başladığını söyleyebiliriz. Kore alfabesinin modern versiyonları veya hem kaotik hem de düzenli birçok farklı geometrik şekil, bu sanat yapıtlarını  renkli iletişim araçları haline getiriyor. Kore sergisinin bu kısmında da bir kez daha, kullanılan malzemenin en az verilmek istenen mesaj kadar önemli olduğunu görüyoruz: Çünkü, bu grafik tasarımlar, el yapımı Hanoi kağıdına basılmış.

15-11/12/9-art-by-lee-seul-gi-and-bench-by-bae-se-hwa-vogue.jpg

Lee Seul-Gi'den resimler ve Bae Se-Hwa'dan akışkan formlu bank.

Fotoğraf: Luc Boegly

Aslında, "Korea Now!" sergisi, 2015-16 Fransa-Kore yılını kutlayan daha büyük bir resmin parçası. Fransız gençliğinin kültüründe popüler olmaya başlayan K-pop yıldızlarının işleriyle ilgili bir çalışma da  Musée des Arts Décoratifs'te sergi konusu olabilir diye düşündüm. Kore seslerinin çılgın enerjisini de taşımak lazım Fransa'ya! Öte yandan, Hanbok elbiselerinin kırık beyaz katmanlarındaki o dokunulmamış, huzurlu güzelliği ve uçuk yeşil vazoların sonsuz asaletini de görmelisiniz.  

Korea Now!, Paris Musée des Arts Décoratifs'te 3 Ocak 2016'ya dek sürecek. (www.lesartsdecoratifs.fr)   

 

 

Çeviri: Kardelen Berfin Kobyaoğlu

ETİKETLER: SUZY MENKES , KARL LAGERFELD , SEOUL , JİN TEOK , KİM YOUNG JİN