08 Ekim 2014

Dansa Davet

YAZI: SUZY MENKES

2015 Yaz/Bahar koleksiyonlarında “bale” teması çok revaçtaydı. Undercover defilesindeki siyah tütülere, Rick Owens’ın Ballets Russes canlandırmasındaki l'Après-midi d'un faune balesinin etkilerine baktığımızda tasarımcıların bale dansçılarının şirinliklerinden öte sahip oldukları gücü yansıtan kıyafetler tasarladıklarını görüyoruz.

Modaevleri Maiyet ve Yiqing Yin de dansı, koleksiyonlarının arka planındaki duyguları gösterebilmek için kullanmışlar. 

Fotoğraf: Ivan Mathie
 
Maiyet: Geçmişi Canlandıran Bale
 
Maiyet’in kareograf ve performans dansçısı Benjamin Millepied’le yaptığı işbirliği moda dünyasında dans açısından farklı bir pencere açtı. 
Tasarımcı Kristy Caylor Bahar/Yaz 2015 koleksiyonunda kıyafetlerin kıvrımlarına ve şekilllerine dikkat çekebilmek amacıyla Maiyet markası için kısa filmler yaratmış.
Millepied’in mitolojik aşıklar Daphnis ve Chloe’yi anlatan “Passage to Dawn” balesi yavaş çekim videolar olarak hazırlanmış. Maiyet’le olan bağlantısı ise ikisinin de geçmişi yeni bir açıdan yorumluyor olması. 
Geleneksel zanaat tekniklerine modern bir estetik anlayışı katmayı ve iş dünyasına daha da çok katılmayı amaçlayan Maiyet gibi bir şirket için geçmişi bugüne taşımak, moda yeteneğine sahip olmayı gerektirir. Modern bir tarza sahip her şeyde olduğu gibi bu da fikirleri, malzemeleri ve ülkeleri birbirine katmakla bağlantılı.
İtalyan yün ve kaşmiri kullanılarak eski yöntemlerle yapılan Peru kroşeleri ve el örmeleri, ve küçük kancalarla yapılmış, daha sonra Amerika’daki elbiselere eklenebilecek dantel Hint aplikleri, öne çıkan parçalar arasındaydı.
 
Fotoğraf: Colin Dogson
 
Modern hayalgücüne verilebilecek bir örnek de Java’dan, eşsiz pigmentasyonlara sahip el işi batikler. Maiyet’in bu bilindik elişine klasik beyaz ve mavi kullanmanın yanı sıra yaldızlı tarçın renkleri de kullanarak yeni bir hava katabilmesi, modanın anlam kazanmasına bir örnek.
 
Fotoğraf: Colin Dogson
 
Batik elbiselerin klasik uzunluğundan daha kısa yapılması onları gelenekselden uzaklaştırarak daha küresel bir hale getirmiş. Maiyet’in tıpkı Hindistan’ın Varanasi şehrinde yaptığı gibi Endonezya’da da yerel bir atölye açarak ülkenin zanaatkarlarının küresel modaya katkı sağlayabilmelerini mümkün kılması da samimi bir destek. 
 
Yiqing Yin: Tensel Çürüme
 
Yiqing Yin’in hassas kumaşlardan yapılmış kıyafetlerine dokunduğumda, tasarımcının koleksiyonuna “tensel çürüme” adını neden verdiğini anlayabildim.
Tasarımcının hikayesi, doğanın elementlerinin dönüşümüyle ortaya çıkan bir karma koleksiyon hikayesiydi.
 
 
Tasarımcı, ebeveynleri antika satıcısı olduğu için küçük yaştan itibaren güzel ve eskimiş objelerle çevrili bir ortamda büyümüş. Bu yüzden iyi bir dokunsal his veren kumaşlara karşı ilgisi hala sürüyor, tıpkı koleksiyonundaki kesilmiş süt etkisi verdiği devore kumaştan bluz gibi. 
 
 
Dansçılar sıçrayarak, gerinerek ve bedenlerini bükerek hareket ederken üstlerindeki kıyafetler neredeyse yok gibi gözüküyordu.
Koleksiyon kitapçığına baktığımızda modellerin vücudun üzerinden akıyormuş gibi gözüken pileli katmanlar, ipek ve ketenden yumuşak bir trençkot, ve hem spor hem de dans için uygun olan drapeli devore tulum giydiğini görüyoruz.
 
 
Çeviri: Kardelen Berfin Kobyaoğlu

ETİKETLER: 2015 YAZ/BAHAR , UNDERCOVER , SUZY MENKES