07 Ocak 2015

70'ler Geri Döndü! Gerçekten mi?

YAZI: SUZY MENKES

 
Yeni yıl, yeni görünüm. 2015, 70'li yıllara hazır: maxi etekler, yumuşak süet ceketler, şapkalar, dağınık saçlar, püsküllü omuz çantaları. Ne büyük zırva! 
 
10 yıllık bir süreci sadece tek bir moda akımıyla tanımlamak, özgür kadınlar "sezon kıyafetleri" düşüncesine omuz silktiğinden beri bir anlama gelmiyor. Artık "hoşgörü" yeni parolamız, çünkü hangi cinsiyetten olursa olsun insanlar nasıl giyineceklerine kendi isteklerine göre karar veriyorlar.  
 
Charles Jourdan, Sonbahar 1977, Guy Bourdin. 
Fotoğraf: Guy Bourdin Estate 2014, A+C'nin izniyle. 
 
2015, lüks hippi görkeminin yılı olacaksa, o zaman bu kalıplaşmış düşünceye en iyi Guy Bourdin'in 70'li yıllara bakışıyla meydan okuyabiliriz. Londra'daki sergi "Guy Bourdin: Image Maker"a iki kere gittim. (Somerset House'ta 15 Mart'a kadar devam edecek.) 
 
Fotoğrafın kenarında kaybolan veya raylarda uzanan o bacaklar, tehlikeyle baştan çıkarma arasında gidip gelen büyük bir heyecan yaratıyor.  
 
                             
                                                                         Charles Jourdan, Sonbahar 1970, Guy Bourdin 
                                                                         Fotoğraf: Guy Bourdin Estate 2014 A+C'nin izniyle. 
 
Sürrealist Man Ray'ın çırağı olan Guy Bourdin cüretkar, süssüz ve cilasız (fotoğraflarında güçlü bir yeri olan ojeler hariç) moda fantezilerinin ustası.
 
 Pentax takvimi, 1980, Guy Bourdin 
Fotoğraf: Guy Bourdin Estate 2014 A+C'nin izniyle. 
 
Bu fotoğraf çalışmalarını daha önce de görmüştük, özellikle de fotoğrafçının Charles Jourdan için hazırladığı reklamları. Bu reklamlar, 1977'den 1986'ya kadar Fransız moda evinin defilelerinin başlangıcında gösterildi, ve Fransız ayakkabı şirketini dünyada adı anılır hale getirdi. 
 
Charles Jourdan, Bahar 1976, Guy Bourdin
Fotoğraf : Guy Bourdin Estate 2014 A+C'nin izniyle. 
 
Aslında, fotoğrafçının oğlu ve bayrağı devralan Guy Bourdin de sergide, küçük haliyle babasını bir gezide takip ederken görülüyor, ki o gezi sırasında lensler yine bacaklara ve ayaklara odaklanmış.
 
Sahil boyunca veya bir sanayi çöplüğünde yürüyen vücuttan ayrı topuklu ayakkabıların erotik ve sinir bozucu fotoğrafları, daha önce Fransız Vogue'unda yayınlanan diğer cinsellik dolu fotoğraflarla zıtlık oluşturuyor. 
 
Satin çarşaflarda yayılmış veya bir mobilyanın altına yarı saklanmış ışıl ışıl dergi modelleri, Bourdin'in dönemin imza moda fotoğrafçısı olduğunu kanıtlar nitelikte. Fransız Vogue'u için yaptığı çalışmalar, işinin sadece anı yakalamaktan çok daha öteye geçtiğini gösteriyor. Detaylı ve ciddi bir kontrol gerektiren türdeki fotoğraf tasarımıyla ilgili çalışmalarını sergilemek için koca bir oda ayrılmış.  
 
Charles Jourdan için Guy Bourdin, 1979 
Fotoğraf: Guy Bourdin Estate/Michael Hoppen Gallery 
 
Somerset House sergisinin küratörleri Alistair O'Neill ve Shelly Verthime, her ne kadar Guy Bourdin'in ilk dönemlerine ait stüdyo dışı çekimlerinde kameraya alınmış kısa moda filmlerini gösterime sunmuş olsalar bile asıl olarak onun vücuttan ayrılmış bacak fotoğraflarına odaklanmak istemişler.  
 
Ayrıca "Bourdin'in, Helmut Newton ve Francine Crescent ile olan yakın ilişkisi var." diyor Alistair, Vogue Fransa'da 1968-1987 yılları arasında editörlük yapmış olan Francine Crescent'e gönderme yaparak. Bourdain ve Helmut Newton arasındaysa, 20. yüzyıl kadınına dair erotik ve keskin görüntüler yaratmak için bir rekabet vardı.  
 
Charles Jourdan için Guy Bourdin, 1979 
Fotoğraf: Guy Bourdin Estate/Michael Hoppen Gallery 
 
Bu sergi bize 70'ler hakkında ne öğretiyor? İlk cevap şu olmalı: O dönemde Woodstock'tan ve Aşk Yazı'ndan doğan hippi görkeminden daha farklı moda akımları da vardı.  Guy Bourdin'in işleriyle ilgili ilk düşündüğüm şey de kusursuzluk; özellikle de makyajın masum parıltısı ve çekici kırmızı dudaklar. Ve bu işler, toplumun umursamazlığa ve özensizliğe doğru meylettiği bir dönemde gerçekleştirildi.  
 
Ama en çok da modanın yeniden canlandırılırken hiçbir zaman tam olarak geri gelmediğini düşündüm, tasarımcılar ne kadar o dönemi diriltmeye çalışırlarsa çalışsınlar... 10 yıllık her dönem çok katmanlı: Tıpkı Comme des Garçons'tan Rei Kawakubo, Azzedine Alaïa ve Chanel'den Karl Lagerfeld gibi, hepsi 80'lere aynı anda önemli katkılarda bulundular. İtalya'da Giorgio Armani'nin minimalizmiyle Gianni Versace'nin abartılı tasarımları aynı anda ortaya çıktılar; bunu Prada'nın "çirkin" estetiğiyle Tom Ford'un baştan çıkarıcı Gucci'si arasındaki tezatlık izledi. 
 
Charles Jourdan için Guy Bourdin, 1979 
Fotoğraf: Guy Bourdin Estate/Michael Hoppen Gallery 
 
Sergide beni bir şey çok şaşırttı: Ayakkabılarla beraber giyilen renkli çorapların 2015'e ait bir şey olduğunu düşünüyoruz. Ancak Guy Bourdin'in fotoğraflarına bakınca, modada hiçbir şeyin "yeni" olmadığını düşündüm; 1970 yılına ait bir fotoğrafta lila, hardal sarısı ve vermilion kırmızısı çoraplar giymiş bacaklar iple tren rayına bağlanmıştı. Ancak Bourdin'in bunu sunuşu kendi zamanına göre oldukça özgün.  
 
Şimdi kendiniz için bir çift bacak satın alabilirsiniz! "Guy Bourdin: Walking Legs" sergisi 5 Şubat'tan 28 Mart'a kadar Michael Hoppen Gallery'de (3 Jubilee Place, London SW3) görülebilir. Fotoğrafların hepsi Charles Jourdan'ın 1979 tarihli bir reklam kampanyasına ait ve fiyatlar £12,500 ile başlıyor. Galeri, pazartesiden cumaya saat 10.30-18:00 arası açık ve girişler ücretsiz. 
 
Çeviri: Kardelen Berfin Kobyaoğlu

ETİKETLER: SUZY MENKES , GUY BOURDİN , HOŞGÖRÜ , SEZON KIYAFETLERİ , SÜRREALİST , MAN RAY , FRANSIZ , CHARLES JOURDAN , ALİSTAİR O'NEİLL , SHELLY VERTHİME , GUCCİ , ARMANİ , PRADA , VERSACE