29 Aralık 2015

Şöhretin Habercisi: Bana Arkadaşını Söyle

YAZI: BUĞU MELİS ÇAĞLAYAN

Geçmişte yaşadığı ilişkileri şarkılarına malzeme yapmasıyla çokça eleştirilen Taylor Swift, bugünlerde Jake Gyllenhaal’dan Harry Styles’a uzanan eski sevgilileri ve şimdiki erkek arkadaşı Calvin Harris’le değil, liderlik ettiği bol yıldızlı kızlar çetesiyle gündemde. Kulağa tuhaf gelse de, en yakın kız arkadaşların ışıltılı hayatı, hashtag’lerle kutlanan, sosyal ağları işgal eden ve popülariteyi katlayarak artıran bir gizli kulübe dönüştü. "Erkekler gider, arkadaşlar kalır" klişesini bir adım öteye taşıyarak spot ışıklarının altına sadece en yakın kız arkadaşları yerleştiren trend, fotojenik karelerin ardında farklı bir hikaye anlatıyor olabilir.

taylor swift

Cara Delevingne ve Kendall Jenner'ın neredeyse ayrılmaz bir hale gelmesi, en yakın arkadaşlığın “like” değerinin artmasında büyük role sahip. İkili, Cara ve Kendall'ı kısaltarak yarattıkları #CaKe hashtag'iyle arkadaşlıklarını tüm dünyayla paylaşırken, Glastonbury Festivalinde giydikleri CaKe tişörtleriyle dostluklarını resmi olarak bir markaya dönüştürdü. Kurnaz internet girişimcileri eBay üzerinden bu tişörtleri satışa çıkardığında, CaKe markasının hayatımıza ışık hızıyla girişi de resmiyet kazandı. Sahip oldukları bu kuvvetli bağa karşın, yalnızca kadınların kabul edildiği arkadaşlık çetelerinin altın çağını yaşadığı yeni dünyada Cara ve Kendall yalnız değil. Onlar (tam da olması gerektiği gibi) Gigi Hadid, Bella Hadid, Hailey Baldwin ve Karlie Kloss'un da bulunduğu hiper popüler arkadaş grubunun birer mensubu. Tüm bu isimlerin Taylor Swift’in model, müzisyen ve aktrislerden oluşan kızlar çetesine de dahil olduğu düşünülünce, güç ittifakının görünenden daha karmaşık bir pazarlama mekanizmasına işaret edebileceğini göz ardı etmemek gerek.

taylor swift,

Hatırlayın; Taylor Swift'in 2014'te yayınladığı beşinci stüdyo albümü 1989, büyük paraların harcandığı şatafatlı bir pazarlama planıyla değil, çok daha basit ve zekice bir hamleyle ekranlarımıza sızdı. Zira Swift'in en az onun kadar şöhretli kız arkadaşları, yakın dostlarının yeni albümünü kutlamak için hatırı sayılır bir sosyal medya mesaisi harcamayı kabul etmişti. Girls dizisinin yaratıcısı Lena Dunham, Taylor Swift'le plajda bir fotoğrafını Instagram üzerinden paylaşarak albümü kutlarken, Grammy ödüllü müzisyen Lorde favori şarkılarını çoktan tweet'lemeye başlamıştı bile. 25 yaşındaki Swift’in Kendrick Lamar’la yaptığı Bad Blood parçasının klibi, onun önderliğindeki kızlar çetesinin tüm üyelerini dünyanın geri kalanıyla tanıştırdı: En yakın arkadaşı Karlie Kloss'tan Lily Aldridge’e yeni nesil süper modellerin 90'ların efsanevi ikonu Cindy Crawford ile çarpışması, Lena Dunham'ın arz-ı endamı ve Jessica Alba'nın vahşi tarafını açığa çıkartması, bir klipten ziyade kısa filmi andıran bu özel projenin sürprizlerinden yalnızca birkaçıydı. Amerikalı müzisyen bu yılın MTV Video Müzik Ödüllerinde büyük zaferini kutlarken, yanında yine çetenin esas üyeleri vardı.

80 milyon albüm satışıyla 90'lara damgasını vuran pop efsanesi Spice Girls, imparatorluğunu Girl Power (kız gücü) söylemi üzerine inşaa etti.

Peki son bir yılda iyiden iyiye yükselişe geçen bu trend, gerçekten de sandığımız kadar yeni mi? Zamanı biraz geriye saralım. 80 milyon albüm satışıyla 90'lara damgasını vuran pop efsanesi Spice Girls, Girl Power (kız gücü) söylemi üzerine inşaa ettiği imparatorluğunu, bu mottoyu başlı başına bir tanıtım silahına dönüştürerek daha da kuvvetlendirdi. Öyle ki 1996'da yayınlanan ilk hit Wannabe, kızlar arasındaki dostluğun gücüne adanan bir şarkı olarak nakaratında şu cümleyi tekrarlayıp durdu: "Eğer sevgilim olmak istiyorsan, arkadaşlarımla iyi geçinmen gerek!" Yalnızca birkaç yıl içerisinde marka işbirliklerinde ve müzik videolarında ışıltılı ambalajlarla paketlenerek pazarlanan esas ürün, kadın dayanışması ve dostluğuna dönüşmüştü bile.

taylor swiftGirl Power 2002 yılında Oxford İngilizce Sözlüğe eklendiğinde, Beatles'ın ardından İngiltere'nin en büyük müzik fenomeni olarak kabul edilen Spice Girls'ün bu söylemi popüler kültüre kazandırmasından çokça bahsedildi. Aralarında İngiliz yazar Fay Weldon'ın da bulunduğu bir grup Spice Girls'ü feminizmi öldürmek veya daha insaflı bir tanımla Disneyvari bir çehreye büründürmekle suçlarken, kimileri hiçbir zaman tam anlamıyla ciddiye alınmayan topluluğun 90'lara önemli bir güçlü kadın algısı yerleştirdiğini savundu. Herkesin hemfikir olduğu tek şey ise ülke çapında yapılan büyük bir seçmeyle bir araya gelen bu beş kadının aralarındaki yapay arkadaşlığın, değerini milyon dolarlara yükseltmiş olmasıydı.

Şöhretli dostların cilalanmış maceralarına sosyal ağlar üzerinden tanıklık ederek kadınlar arasındaki dayanışmayı mı kutluyoruz, yoksa büyük bir pazarlama planına mı dahil oluyoruz?

Bu arkadaşlık furyası, Hollywood’un geride bıraktığımız on yılda romantik ilişkilere yaklaşımını anımsatıyor. Herhangi bir az ünlü - çok ünlü aşkında popülaritesi daha zayıf tarafın değerini ikiye katlaması gibi, arkadaşlıklar da Hollywood statüsünü derinden etkileyebilecek bir güçte. Kanıtı mı? Çılgın ve cüretkar kostümlerine karşın üzerindeki görünmez "18 yaş altı için uygundur" ibaresinden bir türlü kurtulamayan Katy Perry, Rihanna'yla takılmaya başladığından beri hiç olmadığı kadar cool görünüyor. Komedyen Chelsea Handler'ın Jennifer Aniston ile bir anda alevlenen sıkı dostluğu, Handler’ın şöhretini bir gecede ikiye katladı. Jennifer Lawrence ve Amy Schumer'ın ultra eğlenceli arkadaşlıkları, iki kadını da zeki, komik ve güzel sıfatlarıyla yücelten karelerle gündemi uzunca bir süre meşgul etti.

rihanna, katy perry

Rahatlıkla çoğaltılabilecek bu hikayelerin arasında bir yerlerde, arkadaşlığın popüler kültürün kimlik tanımlama mekanizmasındaki en etkili etiket haline gelmesine şaşmamak gerek. Paparazzilerin fotoğrafladığı romantik ilişkilerin samimiyetini sorgulayan şüpheci bakışlar, arkadaşlığa karşı inancını henüz kaybetmedi. Yine de destansı aşk hikayelerinin yerini kadınların dostluk öykülerine bıraktığı bu yeni ve fotojenik dünyayı tanımaya çalışırken, gözlerinizin kamaşmamasına dikkat edin. Muhtemelen en son lisede bir kız grubuna dahil olma tedirginliğini yaşamış bizler, bu şöhretli dostların cilalanmış maceralarına sosyal ağlar üzerinden tanıklık ederek kadınlar arasındaki dayanışmayı mı kutluyoruz, yoksa büyük bir pazarlama planına mı dahil oluyoruz? Bu soruyu yanıtlamak henüz mümkün olmasa da; birlikte daha güçlenen şöhretli dostları yakın takibe alırken, hayatımızı ele geçiren ufak ekranların hemen arkasında gerçek arkadaşların bizi beklediğini unutmamak gerek.

ETİKETLER: KENDALL JENNER , GİGİ HADİD , TAYLOR SWİFT , KARLİE KLOSS , RİHANNA , GİRL POWER